Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Det ligger iallfall service manual for Yanmar 4JH3 på dokumentarkivet her på baatplassen.no.  Anbefaler å se gjennom den.

(LINK)

 

Jeg har den :-) Ventiljustering nevnes med bare en kort settning

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Her er den prosedyren jeg brukte på den 4JH3-DTE som vi hadde i forrige båten:

 

Klaringen mellom vippearm og ventilstang skal være 0,2mm +/- 0,05mm.

 

 

Kontrollen gjøres på følgende måte:

  • Ta av ventildekselet (tre skruer på toppen). Det ligger en tynn gummipakning (”O-ringtype”) i et spor i dekselet. Ta av dekselet forsiktig så ikke pakningen ødelegges, eventuelt bytt denne! Den forreste ventilen for hver sylinder er inntaksventil, og den bakerste eksosventil.
  • Drei svinghjulet (sakte og forsiktig så man ikke risikerer at moren starter!!) i retning MED klokka sett fra forenden av motoren.
  • Når ventilene på en av sylinderne veksler er stemplet i en av de andre i stilling i øvre dødpunkt. Begge ventilene på den sylinderen som er i øvre dødpunkt, er da ”løse”, og kan kontrolleres/justeres. Tabellene nedenfor angir hvilken sylinder som er i posisjon for justering når ventilene veksler på en annen.

 

Sylinder med vekslende ventiler:               1 - 2 - 3 - 4   

Sylinder med ventiler som kan justeres:   4 - 3 - 2 - 1

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post

Her er den prosedyren jeg brukte på den 4JH3-DTE som vi hadde i forrige båten:

 

Klaringen mellom vippearm og ventilstang skal være 0,2mm +/- 0,05mm.

 

 

Kontrollen gjøres på følgende måte:

  • Ta av ventildekselet (tre skruer på toppen). Det ligger en tynn gummipakning (”O-ringtype”) i et spor i dekselet. Ta av dekselet forsiktig så ikke pakningen ødelegges, eventuelt bytt denne! Den forreste ventilen for hver sylinder er inntaksventil, og den bakerste eksosventil.
  • Drei svinghjulet (sakte og forsiktig så man ikke risikerer at moren starter!!) i retning MED klokka sett fra forenden av motoren.
  • Når ventilene på en av sylinderne veksler er stemplet i en av de andre i stilling i øvre dødpunkt. Begge ventilene på den sylinderen som er i øvre dødpunkt, er da ”løse”, og kan kontrolleres/justeres. Tabellene nedenfor angir hvilken sylinder som er i posisjon for justering når ventilene veksler på en annen.

 

Sylinder med vekslende ventiler:               1 - 2 - 3 - 4   

Sylinder med ventiler som kan justeres:   4 - 3 - 2 - 1

 

 

Kjempefint takk! Det stemmer ganske bra med beskrivelsen jeg fikk på engelsk.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Angående slange så hoppet/spratt av på min motor i post #947, så har staket jeg opp intercooler, smøreoljekjøler og gearoljekjøler. Brukte gjengestenger kjøpt på biltema til formålet.

Det ble nok for stor motstand og dermed for høyt trykk som forårsaket problemet som bildene viser.

 

 

bilde

Link to post

2556cb: Er dette et problems kun for Yanmar motorer-  Hvor får du kjøpt denne systemrensen, og hvordan bruker du den mest mulig effektivt??

Regner med at kjølere på alle motorer trenger rens en gang iblant, ikke bare på Yanmar. Jeg pleier og kjøpe den hos Maritim men det er sikkert flere som har den. Jeg blander den ut i vann etter instruksjon i en balje, tar av inntak slangen på bunnventilen og legger den i baljen slik at den suger derfra. Så tar jeg av slangen på eksosbendet og legger den også i baljen. Da er det bare og starte opp i noen minutter slik at du får sirkulert væsken i systemet. Etter er det bare og montere på slangene igjen og la motoren stå i 2 døgn med væsken i systemet før du starter opp igjen.

Link to post

Funker ladelampa di?

Jepp.

Alt ser normalt ut på instr.bordet.

Startet motoren og gav på litt (1200rpm) men spenningen steg ikke, hverken på starbatteri eller på batteribanken (forbruk). Så var det bare en synder igjen da: Dynamoen. Tatt ut og sjekkes på verksted på mandag.

( med mindre det er feil på 'ladereleet', som jeg ikke kunne finne...)

Demonterte også defroster med det samme: Hørtes ut som et fly på full fart .

Men der holder det vel ikke med å skifte motor vel?

 

OG tar impelleren i samme slengen.

Hvor ofte skal DEN skiftes forresten?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Jeg pleier å skifte impeller hvert fjerde år (har kanskje ca. 70 motortimer i året).  Passer på at den aldri går tørt, har sjøvannsfilter før impeller og kjøper kun original. Vil helst unngå en situasjon med ødelagt impeller, fare for overoppheting av motor og masse gummibiter i varmevekslere.  Hvis jeg ikke hadde hatt en strømningsalarm i sjøvannskretsen min ville jeg nok ha montert en temperaturalarm på miksebendet.  Burde gjort det uansett.

Link to post

Jeg mener eksosbendet, den siste komponenten før selve eksosslangen. Det har dobbelvegg, med sjøvann ytterst, som dusjes inn i eksosslangen. Veldig kjekt å følge med temperaturen på dette helst både med målt temperatur og alarm når denne går for langt over normalen, som kan skyldes havarert impeller, tett sjøvannskrets eller inntak, evt. avhoppet slange et sted.

 

Min 6LP-STE har en flottørlignende mekanisme fra fabrikken som gir alarm hvis jeg har svak eller ingen fart på sjøvannet. Men det er ikke så vanlig, og er en dårlig erstatning for temperaturalarm på eksosbendet.

Link to post

Det er også en mulighet å sette en temperaturprobe gjennom selve eksosslangen etter bendet. Må passe på at det blir tett igjen da, men... Poenget er igrunn å få så rask alarm som mulig hvis du plutselig mister sjøvannet og er på vei mot overopphetet motor. Hvis du kan lese av temperaturen, har du i tillegg muligheten til å se gradvis endring vekk fra normalen.

Link to post

2556cb;Fant systemrens på Maritim, og på bruksanvisningen på flasken var det NB varsel : Fjern alle sink anoder!

gjorde du det?

 

2556cb;Fant systemrens på Maritim, og på bruksanvisningen på flasken var det NB varsel : Fjern alle sink anoder!

gjorde du det?

Jeg kjører systemrensen før jeg skifter anoder og setter inn nye etterpå.

Link to post

Dynamoen funker ikke lengre. Lader ikke. 4 cyl.Yanmar 222Hk 2008- mod. Noen som har tips?

Mener jeg behersker ohms lov rimelig bra, men dette tilfelket var unikt! Etter oppstart målte vi 60 amp til startbatteriet UTEN AT SPENNINGEN PÅ POLENE STEG EN MILLIVOLT! Det endte med at vi startet opp igjen, økte til 1000 rpm og tok en lang tur på kaia. Da vi kom tilbake til båten etter 10 min. viste voltmetret i båten 13,6 volt (stigende). Alså hadde det ikke vært noen feil overhode. Frustrerende å tenke på, særlig når jeg ikke skjønner ÅRSAKEN! Og hvorfor har jeg ikke registrert dette tidligere? Sjekker alltid voltmetret rett etter oppstart for å se at batteriene lades.

(Stor takk til Lars H som bisto på telefonen under dette stuntet! :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...