Jump to content

Beste kalesje impregnering?


Åsabu

Recommended Posts

Nå skal det i rettferdighetens tegn også sies at kalesjen var noe gammel og slitt også, det hjalp liksom ikke på det da, men dessverre har jeg hørt om andre med lignende erfaringer også fra Tolema sin kalesjevask. Vi får krysse fingrene for at du ikke er like uheldig. God båt sommer :smiley:

Link to post
Share on other sites

............... så forhandles Stabil Impregnering ( ifølge e-post fra Krefting ) av Multilakk, Lundegeilen 10, 4323 Sandnes. Tlf 99554495 - Ole Vidar.

 

Dessverre så viste det seg at det bare er tøys at Multilakk Sandnes forhandler Stabil Impregnering. Fikk dessverre ikke Ole Vidar i tale, men flere andre bekreftet at de IKKE forhandlet impregneringen.

Link to post
Share on other sites

I søken etter en en god og "billig" impregnering så har jeg prøvd forskjellige typer uten at noen imponerer meg. Biltema, Maritim, Seajet

 

Testen her på båtplassen gjør at jeg i år går for STABIL og håper at det ikke er kommentert feil bilde i testen :smiley:

 

Var i kontakt med Krefting ( http://www.krefting.no ) i går da ingen i Stavanger ( Multilakk, Jernia,Næss fargehandel ) hadde dette i sine hyller.

De fikset opp og alle disse har nå bestillt inn samt at Multilakke ringte meg og bekreftet at de har denne i 5 litersdunk men da som Tekstilimpregnering, samme innhold annen pris.

 

Så mandag vil min nyvaskede Baltic sommerkallesje bli impregnert etter forbehandling som består av : 2 dager i Biotex , Salo og en mellomrunde med skuring og litt fortynnet klor på vanskelige flekker med etterfølgende skylling før en siste runde ( 1 døgn) i sterkt grønnsåpevann ( lett impregnering :-) for så å henges til tørk i noen dager.

Min test kommer nok raskere en jeg ønsker, men det blir ihverfall ikke neste uke for da blir det fint vær i Stavanger :sailing:

Link to post
Share on other sites

Har vært i kontakt med Alf Hansen (som har levert min siste kalesje). De sier at det er viktig å bruke silikonbasert impregnering, for ikke å ødelegge duken"... Har også snakket med Maritim i Stavanger (tidligere Siddis Plast). De lager en egen impregnering med silikon (ikke Maritim sin, men tidligere Siddis Plast produkt), som ifølge dem selv er svært etterspurt. Han hadde aldri hørt om at kalesjer (eller sømmer) hadde blitt ødelagt av silikonbasert impregnering.

 

Jeg velger å følge råd fra min kalesjeleverandør, og satser på impregnering med silikon.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Var ikke hyggelig å høre at noen har hatt dårlig erfaring etter bruk av vår kalesjevask (Tolema). Denne blir også selg under navnet Effex, og blir solgt mange hundre av i året. Jeg har ikke fått tilbakemelding om at det er kalesjer som kan ha blitt ødelagt etter bruk av kalesjevasken, men vi er selvfølgelig interessert i å høre mer om dette.

 

MVH

Tolema As

Trond Iversen

Link to post
Share on other sites

Hei.

har fulgt med på denne tråden med intresse, kva er det eg gjer galt? har to eldre kalesjer og har impregnert begge med Biltema impregnering og kalesjene vert kvitskjoldete. Vaska først kalesjen med Biltema kalesjevask lot den så tørke så spreia på impregnering slik at heile kalesjen var godt gjennomblaut av impregnering. Når den var tørr var den skjoldete kvitflekka.

Når eg impregnerte den andre kalesjen strauk eg ut impregneringa med ein svamp, tenkte å unngå skjoldene, men nei kalesjen ser heilt fæl ut med kvite skjolda. Kva er galt? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

tja...Kan de ha vert frosset slik at det har skilt seg i innholdet?

eg har 2-3 flasker biltema-kalesje impregnering som skal brukes til eh...picnikteppe til ungane kanskje... Aldri meir på min båt iaffal, så er det sagt. Eg har ikkje bestemt meg for kva eg skal bruke på den heilt nye kalesjen....så eg følger med i tråden ! :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Vår vinterkalesje ble sist høst smurt med Hempel Exterior Textile Protect og vi er veldig fornøyd med det produktet. Den ble helt tett og måkeskitt og annet dritt prellet av. Kalesjen er faktisk 11 år gammel og har stått på båten både sommer og vinter helt til vi kjøpte ny kalesje for vel 1 år siden. Nå bruker vi den bare om vinteren. Jeg har fått en avtale med Seggelloftet om at de skal sy over sømmene før neste vinter, så da blir den så god som ny. Jeg skyllet den i lunkent vann i dag, for å bli kvitt saltet, og den trakk ikke til seg vann i det hele tatt. Jeg kunne bare riste av den vanndråpene som lå utenpå. Trenger ikke impregnere den til høsten.

 

10518113.jpg

 

Vi har tidligere brukt Hempel Sprayhood Protekt , men denne er bedre, så nå vet vi hva vi skal bruke neste gang kalesjen vår skal impregneres.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

.............Var i kontakt med Krefting ( http://www.krefting.no ) i går da ingen i Stavanger ( Multilakk, Jernia,Næss fargehandel ) hadde dette i sine hyller.

De fikset opp og alle disse har nå bestillt inn samt at Multilakke ringte meg og bekreftet at de har denne i 5 litersdunk men da som Tekstilimpregnering, samme innhold annen pris.

 

................

 

 

Hvordan gikk det.........? Noen som brukte Stabil impregnering på kalesjen i vår? Siste ukes regnvær burde være den beste testen på om impregneringen holder hva den lover :rolleyes: .

Link to post
Share on other sites

Jeg har best erfaring med Imprigneringen som kjøpes fra Manskow i Moss/Jeløy

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har gammel kalesje og opplever at impregneringen fra Biltema bare preller av når jeg sprayer den på, som om man prøver vann på olje...

Maritim sin trekker inn når jeg bruker fille, men det blir ikke skikkelig tett der duken er slitt, impregneringen virker for tynn...

Nå har jeg gått over med vaselinolje på de plassene jeg ikke får det tett + alle glidelåsene. Har i tillegg smurt vaselin(på boks) over glidelåsene der de ikke er beskyttet av kalesjeduken. Kalesjen skal bare brukes som vinterkalesje nå men jeg trenger den tett så jeg prøver det jeg kan...

 

Ny kalesje er under bestilling

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Hvordan gikk det.........? Noen som brukte Stabil impregnering på kalesjen i vår?.

Tja. Båten vår er like tørr og fin innvendig etter årets sesong. Operatøren har nydt flere flaske Chablis under der, har fungert bra det og.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...