SF Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 (redigert) Hei hifo, jeg har ikke fått testet den enda, støttet meg til utsagn fra mekaniker som skiftet drev på den nylig og testet den da. Båten er 30 fot netto lengde eller ca 32 fot LOA, 3.10m bred og skal veie 4500 kg. Motoren er på 220 HK med nytt DP drev og skal gjøre 23-24 knop på topp. Marsjfart er 12-18 knop, den skal plane fint helt ned mot 12 knop. Litt spent på å teste dette. Det ligger en test av Apollo 3001 her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=64481 Det ble drev igjen ja, hadde vell lovet meg selv at nå skulle jeg prøve fast aksling men, men..... Redigert 31.Mars.2010 av SF (see edit history) 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 (redigert) jøss. Har du bilder av undervannskroget? Meget bra fart på såpass tung båt. Vi tar det ved en senere anledning.. Så på testen du linker til , og ser for meg ut som en veldig flott og praktisk båt. Redigert 31.Mars.2010 av hifo (see edit history) dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 1.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Hifo, det er et tradisjonelt V-skrog, så båten er en helplaner. Jeg har ikke noen gode bilder enda av selve skroget men kan legge ut noen etter hvert. | 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
:båt1 Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 grattis med ny pen båt!! Link to post
SF Svart 1.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 (redigert) Har fått jobbet litt i dag innimellom familieselskap og annet. Jeg har bla slipt ned skaden som jeg fant i går og det hele var en poistiv opplevelse. Skaden var ikke dyp og grunnen til at gammel utbedring var i ferd å løsne var som jeg antok at sparkel var lagt oppå gammelt bunnstoff. Det blir en liten støpe jobb i morgen for å fikse dette. Det var også tydelig at glassfiber hadde begynt å slippe rundt tunnelen, her slipte jeg godt ned slik at jeg kom inn til glassfiberen i skroget. På dette bildet kan en se hvordan det så ut før sliping her Også her var det lagt glassfiber delvis oppå gammelt bunnstoff. Heldigvis var det god heft de siste cm inn mot tunellen. Støpejobben her blir med andre ord moderat, jeg skal prøve etter beste evne å forme kantene etter anbefalingen fra Sleipner som er omtalt i en del tråder om dette emne Redigert 1.April.2010 av SF (see edit history) 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 1.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 (redigert) grattis med ny pen båt!! Takker for det og takk til dere alle andre forresten Båten er ikke en perle slik den fremstår i dag, det kan ses at den har noen år på nakken. Men med litt stell så skal det bli en kjekk båt Redigert 1.April.2010 av SF (see edit history) 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 4.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Det har blitt noen timer i båten i påsken om ikke fremdriften hat blitt helt som jeg håpet. Fikk litt problemer med polyester som ikke ville herde, måtte til med et telt over baugen og en varmeovn under. Fikk også tips av "naboen" på slippen om å varme polyesteren ved å sette begeret med oppblandet polyester og herder i en bøtte med varmt vann. Dette for å få i gang herdeprosessen og det gjorde susen. Ferdig støpt, resultatet er ikke perfekt men mye bedre enn det var. 2-komp primer blir påført i morgen. Har også brukt en del tid på det elektriske, det var mye rot her. Fikk lagt om koblingene til batteriene og byttet ut noe av hovedkablene. Prøvde å starte i går men starteren dro nesten ikke i det hele tatt. Batteriene skulle være OK og jeg hadde ladet dem med en liten vedlikeholdslader for å toppe opp, men nei Fikk koblet opp landstrømmen i båten og ladet med lader montert i båten og den startet da på første forsøk Kun et problem jeg hadde ikke koblet til kjølevann inn på inntak på drevet og motoren ville ikke stoppe Litt panikk, dette var kun ment som en starttest men motoren putret i vei på 600-700 rpm og ville ikke stoppe. Fikk opp motorluka og begynte å lete etter nødstopp, hadde selvsagt ikke sjekket ut hvor denne var i forkant Men lykken står den kjekke bi og jeg traff på første forsøk Fikk koblet til gardenakobling med kjølevann inn på drevet og startet opp igjen, lot den gå litt så det ble litt lunk i motoren. Hvor lenge impeller gikk tørr er jeg ikke helt sikker på men et par minutter var det nok, skifter denne snarlig tenker jeg Men nå må jeg og lete etter solenoiden på dieselpumpa og begynne å feilsøke 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
JonnyBoy Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Gratulerer med nyebåten SF. Ser ut til at du har litt småarbeid før den er sjøklar, men det er jo litt av sjarmen med å skifte båt :yesnod: Men nå må jeg og lete etter solenoiden på dieselpumpa og begynne å feilsøke I prinsippet er vel VM-motoren din ganske lik med Mercruiser 4.2, men hvis du trenger sprengskisser og delenummer fra VM finner du noe her. Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Tine IV Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Grattis med ny flott båt ,morro med bilder av hva som gjøres ettervært. Tine IV Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
SF Svart 5.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 (redigert) Takk for det begge to. Når det gjelder motor så er Mercruiser 4,2 og 2,8 diesel = VM-Motori. Det eneste som er Mercruiser på motorene er lakkfargen og klistermerkene Takk for linken skal ta en titt på den Redigert 5.April.2010 av SF (see edit history) 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 5.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 (redigert) Ser ut til at du har litt småarbeid før den er sjøklar, Tja ikke si det: Sjøsatte i dag jeg Det ble litt i hurten og sturten, så jeg fikk ikke spylt av støvet rundt baugpropell engang Det var aldri planen at jeg skulle gjøre meg ferdig nå i påsken, bare ta det som måtte gjøres før sjøsetting. Skal på slipp igjen i månedsskifte mai/juni. Fikk ligge på land i denne havna i påsken men måtte ut tirsdag. Dvs jeg fikk tilbud om å sjøsette i dag og slo til på det, da slapp jeg å ta fri deler av dagen i morgen. Fikk testet båten litt og er godt fornøyd så langt, den planer fint selv i lave hastigheter. Allerede ved 12 knop slipper den vannet å går fint i et slags halvplan, ingen merkert planingsterskel. Fikk maks 21 knop målt på en VDO sumlog, hadde ikke GPS ombord. Skal teste bedre etter hvert. Den er litt rank og trimflaps er et "must" - hadde faktis litt problemer med å trimme den men fikk grepet på det etter hvert. Motor er lettstartet og har lite/ingen synlig røyk ved start. Vibrerer litt på tomgang, men maler som en katt ved litt pådrag. Redigert 5.April.2010 av SF (see edit history) 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Trophy Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Motor er lettstartet og har lite/ingen synlig røyk ved start. Da har du god kompresjon Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Hallais Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 .....ikke spylt av støvet rundt baugpropell engang..... Støvet forsvant nok i 21 knop Reperasjonen så bra ut den i ettermiddag, før sjøsetting. Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
SF Svart 5.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 (redigert) Støvet forsvant nok i 21 knop He, he........sko tru det Reperasjonen så bra ut den i ettermiddag, før sjøsetting. Takk for det, kunne nok lagt mer arbeid i endelig finish men hadde ikke egnet sparkel til dette så det ble som det ble. Det viktigste er at det ble en sterk støp og ikke minst at baugpropellen leverte bra skykraft uten for mye støy, og det gjorde den. Solenoiden så forresten ut til å ha våknet fra vinterdvalen, motoren stoppet som den skulle på nøkkelen etter prøveturen. Får følge litt med på dette om det vedvarer eller om det er problemer med den. Redigert 5.April.2010 av SF (see edit history) 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 10.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Tenkte å bruke dagen i dag til litt arbeid i båten, det ble en liten vask og testur, laaang testur............utrolig flott dag på fjorden Fin hekkbølge i ca 20 knop Slik gikk den dagen 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Blue_Dragon Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Gratulerer med ny båt. Ser ut til og være et bra kjøp. Den kranen kjenner jeg :) Link to post
Kosmix Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Gratulerer så mye med ny båt! Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
SF Svart 10.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Takker Den kranen kjenner jeg :) Må si jeg var litt halvnervøs da båten hang i krana, er ikke vant med denne typen. 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hallais Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 .... litt halvnervøs da båten hang i krana, er ikke vant med denne typen. Kjempesystem med den krana Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
SF Svart 11.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Enig i det hyggelig havn å ligge i og, virket å være et godt sosialt miljø. 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 15.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 (redigert) Var en tur i båten i dag og fikk sett litt på trykkvannsystemet som ikke fungerer som det skal. Det så ut som om det var lekasje fra pentrypumpa. Pumpa ble tatt ut og koblet opp og testet hjemme i verkstedet mitt. Tydelig lekasje fra pumpehus , Pumpa ble demontert og inspisert for skader Pulsdemper vist i midten av bilde er full av sprekker, bunnplaten kan se ut som den buler litt og er mulig skadet av frost, trykksensor har sprekker i huset og drivreimen er full av sprekker og synger nok på siste verset. I tillegg er selve festebrakettene til pumpa rustet og gummiforinger dårlige. Pumpa er en Jabsco 12V 6amp som leverer 3 gallon/min (ca 11l/min). Jeg er usikker på om jeg skal utbedre den jeg har eller bare bytte. Har sjekket litt priser på deler, og bare pulsdemper og drivreim kommer på 50$ i USA + frakt og moms. Ser at jeg kan få en ny pumpe med samme kapasitet fra 750kr og oppover. Blir vell ny da? Noen som har synspunkter evt tips om hvilken pumpe jeg bør gå for? http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=50107 http://www.maritim.no/product.aspx?id=2280...upkey=002002010 Redigert 15.April.2010 av SF (see edit history) 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 16.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 (redigert) Noen som har tips om hvilke pentrypumper som er brukende, er 11 l/min godt nok for 3 brukere? Begrens ikke forslagene til disse to vist over. Hva er viktig ved valg av pentry pumpe? Kapasitet og trykk er en ting, det at den kan tørrkjøres er vell heller ikke en ulempe. Andre ting? Redigert 16.April.2010 av SF (see edit history) 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hallais Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Hørte om en som hadde skiftet til Maritim sin (usikker på hvilken?). Skrøt av at den var mye mer støysvak enn gammel (?) Hvis en dusjer og en tapper vann samtidig er vel 11 l litt lite? Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
SF Svart 16.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 (redigert) Ja mulig 11 L/min er litt lite, jeg har aldri fått prøvd den som var der originalt men den var ca 11 L/min den og (3 gallon/min). I dag er det kombinert vask/dusj på badet, vask i salongen ved kokeplass og dusj på akterdekket, tviler på at flere av disse vill bli brukt samtidig. Blir nok en tur til Maritim i morgen å se hva de har, denne virket lovende: Trykkvannspumpe Aqua Jet WPS fra Johnson Pump. Selvsugende med fem kammers membran. Kan tørrkjøres. Laget av glassfiberforsterket polypropylen. Trykk: 2.8 bar. Slangetilboling: ½” eller ¾”. Rørkobling: 3/8” eller ½”. Teknisk data: Spenning: 12V/10 A Kapasitet: 11 liter Mål (LxHxB): 204x110x197mm Johnson pump skulle vell bety kvalitet også Ut fra målene så skal den passe rett på plass også uten ombygning. Redigert 16.April.2010 av SF (see edit history) 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Blue_Dragon Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Jeg hadde i hvertfall kjøpt en ny pumpe. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn