Hallais Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Ja mulig 11 L/min er litt lite..... tviler på at flere av disse vill bli brukt samtidig.Ut fra målene så skal den passe rett på plass også uten ombygning. Flere får dusje samtidig (som vi sier i JB: løp og kjøp ) Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
SF Svart 16.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Det blir dårlig med løping, tror jeg kjører ned jeg Jeg hadde i hvertfall kjøpt en ny pumpe. Enig Synes i utgangspunktet at det er kjekt å reparere om mulig, men her var valget enkelt, det blir nytt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Kjøp nytt ja! Og 11 l/min er plenty, ikke noe problem det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Jeg er kommet til motsatt mening, det er alt for kraftig pumpe. Vi ligger mest i uthavn, og vannet spares det på. Det er forbudt å la vannet renne på full guffe f.eks under håndvask i vår båt, en liten pisse stråle er nok. Tannpuss skal foregå med vann i glasset, ikke med springen rennende. Man er klar over når noen dusjer, da tappes det ikke vann andre steder ! Jeg ville satt inn den minste Shurflo pumpa på 7l/m var jeg deg. Den er plenty kraftig nok. Tar det 1 minutt mer tid å fylle oppvask kummen so what ! Bruk heller pengene på en skikkelig ekspansjonstank med blære. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Kjøp nytt ja! Og 11 l/min er plenty, ikke noe problem det! Flott går nok for det. Jeg ville satt inn den minste Shurflo pumpa på 7l/m var jeg deg. Den er plenty kraftig nok. Ser poenget ditt men jeg har 300 liter vanntank + varmtvannsbereder så jeg satser på opplæring av mannskap i korrekt vannbruk heller enn å strupe ned Noen spesiell grunn til at du ville valgt Shurflo vs f.eks Johnson? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mix Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 God kvalitet til gunstig pris. PS. 300 liter vann går fort det med noen dusjer i uthavn. Det i berederen får du jo ikke utnyttet når tanken er tom likevel, så + kan du glemme. Høyt vanntrykk i båt er noe tull etter min mening. Hva skal det egentlig være godt for ? Jeg har ubegrenset med varmtvann i uthavn da jeg har gassbereder. Luksus ! Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Enig med Mix når det gjelder vannmengde/trykk. Vi har litt støyende pumpe og får ofte kommentar fra båtene rundt at vi bruker mye vann. Det gjør vi ikke, det tar bare lenger tid å fylle kaffevann når pumpa gir 4-7 liter i minuttet. Vannbeholdningen varer forholdsvis lenger enn hos andre. Vi har 300 liter, men setter pris på å slippe å fylle for ofte. Hvilken gassbereder har du, Mix? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 God kvalitet til gunstig pris. OK, skal sjekke dem ut, har lest litt på nettet og det virker jo å være et vell etablert og renomert merke. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mix Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Hvilken gassbereder har du, Mix? Det er en Truma, godkjent for bruk i båt, og CE merket. Støyende pumpe kan du dempe ganske bra ved å montere 4 øyekroker og henge pumpen opp i gummistropper eller strips. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 kjøpte akkurat en jabsco pumpe på maritim for ca 900kr.. den var tilnærmet lydløs ,skrudd fast i en skottvegg. husker ikke antall liter i min ( men det var ikke den minste ) , og mener den gir 2,7 bars trykk. noe som var nok til at nesten samtlige av mine gamle slangeklemmekoblinger begynte og lekke. var stort sett bare å etterdra slangeklemmene da + bytte ett armatur på badet av plast. ( svært gammelt) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 16.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 (redigert) Hei Hifo, er det denne du har kjøpt? Har denne innebygd trykkregulering? Ser på maritim.no at en slik koster 698,- med 11 l/min. Hadde egentlig slått denne i fra meg da jeg ut fra maritim sin side ikke ser ut som den er regulert, men på Jabsco sin egen side så ser det ut som denne modellserien er det Nei, nå må slutte å knote på PC'en å komme meg ut i morgen å kjøpe meg en pumpe å få denne montert Redigert 16.April.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Du . sorry jeg husket feil. det var en Shurflo pumpe.( å nå husker jeg ikke hvordan det staves heller:-) husker bare prisen på 998 kr , og mener det står 2,7 bar på pumpen selv om det i annonsen står 2,0bar. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SeaRaymond Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Har denne innebygd trykkregulering? Hva jeg kan se går det to ledninger ned på pumpehuset, disse er nok all sannsynlig koblet til en pressostat. DVS pumpen er trykkregulert ved at den stopper og starter ved behov (starter når trykket synker og stopper når merketrykk/innstilt trykk er oppnådd) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 (redigert) Hva med denne. Da pumpa mi tok kveld sist sommer, var Biltema eneste butikk innen rekkevidde, så valget var enkelt. Etter en sesong bruk, kan jeg ikke si annet at den fungerer helt utmerket og støyer ikke mer en Jacobsen pumpen jeg hadde før. Redigert 17.April.2010 av Scand Atlantic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 (redigert) Takker for tipset men nå har jeg alt handlet, det ble Jabsco PAR-max 11 l/min, den kostet ikke mer enn 698,- hos Maritim, samme pumpa kostet 1100,- hos Jama Store prisforskjeller ute å går. Jabsco pumpen var i følge selgeren, bestselger hos dem, Johnson pumpen vist til over var den som ga mest gjevn flow, og var deres beste pumpe. Jeg gikk for "best value for money" Gammel pumpe er fjernet, kun festene står igjen. Den integrerte trykkbryter på den gamle pumpa så ut som den var defekt, jeg antar den bryteren på bildet til høyre er en ekstern trykkbryter, og at denne kan fjernes. Ny pumpe montert og testet. Fungerer bra og det var ingen tegn til lekasje i systemet dette var noe jeg fryktet grunnet mulig frostspregning. De elektriske kablene skal etterhvert legges i et trekkerør, hadde ikke dette med meg ned i båten i dag så det før gjøres en annen dag. Redigert 17.April.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 (redigert) Neste lille prosjekt er alt klart, en skikkelig "drittjobb" bokstavlig talt: Det er litt septik lukt i båten så jeg måtte ta en sjekk: Slanger brukt er ikke av rett kvalitet for septik og er nok grunnen til at det er litt lukt. Tanken ser grei ut men septikkpumpa er full av irr, den fungerer men..... Slangen som er brukt til luftinga er en vanlig PVC slange Toalettet er et eldre RM69. Kan virke som om membranene er tørket ut, det er lite tak i håndpumpa, tror jeg bytter det ut. Har med andre ord en liten jobb her og Redigert 17.April.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SeaRaymond Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Ja at det blir lukt med de slangene der skjønner jeg godt, jeg hadde selv det på min forholdsvise nye båt, her var det sannsynligvis brukt "riktige" slanger, men misstenkte dårlig kvalitet. Jeg byttet ut alt, valget stod mellom en septik slange til ca 150,- per meter og en til rundt 230,- per meter, jeg valgte i dette tilfellet det dyreste og gikk for "dyrest er best" Ingen lukt nå iallefall Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Toalettet er et eldre RM69. Kan virke som om membranene er tørket ut, det er lite tak i håndpumpa, tror jeg bytter det ut. Det er fortsatt mulig å få tak i reservedeler til RM toalett. Jeg trengte en vipparm for noen år siden og snakket med importøren (Telmo). De henviste meg til nærmeste forhandler, som faktisk hadde delen på lager Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
SF Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Ja at det blir lukt med de slangene der skjønner jeg godt, Det er fortsatt mulig å få tak i reservedeler til RM toalett. Takker for tipset, men det ser ikke bra ut ser ikke helt syn på å demontere det å prøve å fikse. Det går nok i bosset. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 En liten oppdatering, framdriften går noe tregt da det er litt mye på gang om dagen og jeg ikke har fått mange timene i båten. Satser på å få litt "fri" i helga og da blir det båt for alle penga Jeg måtte skifte den nye pentrypumpa da den etter kort tid feilet og ikke ville stoppe på overtrykk. Kunne liksom høre at motoren dro tyngre og tyngre og at den etterhvert begynte å lekke internt i pumpa. Om dette er en vanlig feil på disse vet jeg ikke men fikk ikke inntrykk av det. Fikk nå ny pumpe på dagen og har montert denne nå og alt fungere nå så det skal. Det er denne pumpetypen som jeg fikk problemer med: Satser på å begynne på WC oppgradering på lørdag, kommer med en liten oppdatering da. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
onkel_ove Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Hvordan går det med "skittjobben" Så forresten båten din ligge ved Hillevågsvannet, så flott ut! Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
SF Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Takk for det Travelt å være småbarnsfar har jeg funnet ut , båten har fått litt mindre oppmerksomhet enn planlagt Men jobben er gjort og jeg mener resultatet ble bra. Kjøpte WC, septik slanger, nye slangeklemmer samt septikpumpe hos Maritim og totalt kom alt på rett under 3 lapper. Ikke værst egentlig. Først så ble slanger og innfestning tilpasset. Alle slanger ble byttet med gasstette slanger beregnet for septik. Brukte 1,5" fra WC til septik og samme fra septik til septik pumpe, 1" fra pumpe og ut og 3/4" til luftinga på septik. Ny septikpumpe: Selve toalettet er et Matro manuelt med stor bolle. Kostet rett under tusenlappen, sjekket litt på nettet og det ser ut til å være et gammelt etablert Italiensk merke. Kvaliteten virket å være bra. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Da har vi kjøpt samme wc og slanger.. Virker helt ok den dassen der , men jeg fikk kun prøvd den en gang i helgen og da ville den ikke suge vann .Den suger fint ut det som er i skåla , men må skyle med dusjen på badet.. Må den luftes tro? er kansje 40 cm over vannlinjen.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Du husket å åpne ventilen på inntaket da 40 cm er ikke mye og burde vell ikke være et problem, jeg har nok noe mindre og har ikke hatt problemer men har heller ikke brukt det mye enda. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 En av flere utestånde oppgaver på "things to do" listen er bytte av slanger til kjølevann. Tok disse i litt nærmere ettersyn i dag, bildet er av slangen som går inn på sjøvannnsfilteret Slangen ligger delvis skjult så jeg så ikke hvor gale det egentlig var. Slangestussene på selve filteret måtte også sjekkes men her kom jeg ikke til og jeg så ingenting. Måtte ned med kamera og sjekke bildene i ettertid. Ser ut som også disse må byttes evt skifte hele filteret. Filteret er et standard Volvo Penta filter, noen som vet om de selger løse stusser til dette? PS: Bytte av kjølevannsslanger og sjøvannsfilter står nå på 1. plass på "things to do" listen Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.