Jump to content

Prosjekt: "Nybåten" er på plass - Apollo 30 (3001 Turbo)


SF

Recommended Posts

Jeg er kommet til motsatt mening, det er alt for kraftig pumpe.

Vi ligger mest i uthavn, og vannet spares det på.

Det er forbudt å la vannet renne på full guffe f.eks under håndvask i vår båt,

en liten pisse stråle er nok.

Tannpuss skal foregå med vann i glasset, ikke med springen rennende.

Man er klar over når noen dusjer, da tappes det ikke vann andre steder !

Jeg ville satt inn den minste Shurflo pumpa på 7l/m var jeg deg. Den er plenty kraftig nok.

Tar det 1 minutt mer tid å fylle oppvask kummen so what !

Bruk heller pengene på en skikkelig ekspansjonstank med blære.

 

 

Link to post
Kjøp nytt ja! Og 11 l/min er plenty, ikke noe problem det!

 

Flott går nok for det.

 

 

Jeg ville satt inn den minste Shurflo pumpa på 7l/m var jeg deg. Den er plenty kraftig nok.

 

Ser poenget ditt men jeg har 300 liter vanntank + varmtvannsbereder så jeg satser på opplæring av mannskap i korrekt vannbruk heller enn å strupe ned :smiley:

 

Noen spesiell grunn til at du ville valgt Shurflo vs f.eks Johnson?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

God kvalitet til gunstig pris.

PS. 300 liter vann går fort det med noen dusjer i uthavn. Det i berederen får du jo ikke utnyttet når tanken er tom likevel, så + kan du glemme.

Høyt vanntrykk i båt er noe tull etter min mening. Hva skal det egentlig være godt for ?

Jeg har ubegrenset med varmtvann i uthavn da jeg har gassbereder. Luksus ! :smiley:

 

 

Link to post

Enig med Mix når det gjelder vannmengde/trykk. Vi har litt støyende pumpe og får ofte kommentar fra båtene rundt at vi bruker mye vann. Det gjør vi ikke, det tar bare lenger tid å fylle kaffevann når pumpa gir 4-7 liter i minuttet. Vannbeholdningen varer forholdsvis lenger enn hos andre.

Vi har 300 liter, men setter pris på å slippe å fylle for ofte.

 

Hvilken gassbereder har du, Mix?

Link to post

kjøpte akkurat en jabsco pumpe på maritim for ca 900kr.. den var tilnærmet lydløs ,skrudd fast i en skottvegg. husker ikke antall liter i min ( men det var ikke den minste ) , og mener den gir 2,7 bars trykk. noe som var nok til at nesten samtlige av mine gamle slangeklemmekoblinger begynte og lekke. var stort sett bare å etterdra slangeklemmene da + bytte ett armatur på badet av plast. ( svært gammelt)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Hei Hifo, er det denne du har kjøpt? Har denne innebygd trykkregulering?

 

Parmax1.9-big.jpg

 

Ser på maritim.no at en slik koster 698,- med 11 l/min.

Hadde egentlig slått denne i fra meg da jeg ut fra maritim sin side ikke ser ut som den er regulert, men på Jabsco sin egen side så ser det ut som denne modellserien er det :confused:

 

Nei, nå må slutte å knote på PC'en å komme meg ut i morgen å kjøpe meg en pumpe å få denne montert :lol:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Takker for tipset men nå har jeg alt handlet, det ble Jabsco PAR-max 11 l/min, den kostet ikke mer enn 698,- hos Maritim, samme pumpa kostet 1100,- hos Jama :eek: Store prisforskjeller ute å går.

 

jabsco.jpg

 

Jabsco pumpen var i følge selgeren, bestselger hos dem, Johnson pumpen vist til over var den som ga mest gjevn flow, og var deres beste pumpe.

Jeg gikk for "best value for money" :lol:

 

Gammel pumpe er fjernet, kun festene står igjen. Den integrerte trykkbryter på den gamle pumpa så ut som den var defekt, jeg antar den bryteren på bildet til høyre er en ekstern trykkbryter, og at denne kan fjernes. :cool:

 

gammel_pumpe_fjernet.jpgimg_0027.jpg

 

Ny pumpe montert og testet. Fungerer bra og det var ingen tegn til lekasje i systemet :cheers: dette var noe jeg fryktet grunnet mulig frostspregning.

 

ny_pumpe_montert.jpg

 

De elektriske kablene skal etterhvert legges i et trekkerør, hadde ikke dette med meg ned i båten i dag så det før gjøres en annen dag.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Neste lille prosjekt er alt klart, en skikkelig "drittjobb" bokstavlig talt:

 

Det er litt septik lukt i båten så jeg måtte ta en sjekk:

 

gammel_septikk.jpg

 

septikk_pumpe.jpg

 

Slanger brukt er ikke av rett kvalitet for septik og er nok grunnen til at det er litt lukt. Tanken ser grei ut men septikkpumpa er full av irr, den fungerer men..... Slangen som er brukt til luftinga er en vanlig PVC slange :nonod:

 

Toalettet er et eldre RM69. Kan virke som om membranene er tørket ut, det er lite tak i håndpumpa, tror jeg bytter det ut.

 

gammelt_wc.jpg

 

 

 

Har med andre ord en liten jobb her og :lol:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Ja at det blir lukt med de slangene der skjønner jeg godt, jeg hadde selv det på min forholdsvise nye båt, her var det sannsynligvis brukt "riktige" slanger, men misstenkte dårlig kvalitet. Jeg byttet ut alt, valget stod mellom en septik slange til ca 150,- per meter og en til rundt 230,- per meter, jeg valgte i dette tilfellet det dyreste og gikk for "dyrest er best" Ingen lukt nå iallefall :smiley:

Link to post
Toalettet er et eldre RM69. Kan virke som om membranene er tørket ut, det er lite tak i håndpumpa, tror jeg bytter det ut.

Det er fortsatt mulig å få tak i reservedeler til RM toalett.

Jeg trengte en vipparm for noen år siden og snakket med importøren (Telmo). De henviste meg til nærmeste forhandler, som faktisk hadde delen på lager :smiley:

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering, framdriften går noe tregt da det er litt mye på gang om dagen og jeg ikke har fått mange timene i båten. Satser på å få litt "fri" i helga og da blir det båt for alle penga :lol:

 

Jeg måtte skifte den nye pentrypumpa da den etter kort tid feilet og ikke ville stoppe på overtrykk. Kunne liksom høre at motoren dro tyngre og tyngre og at den etterhvert begynte å lekke internt i pumpa. Om dette er en vanlig feil på disse vet jeg ikke men fikk ikke inntrykk av det. Fikk nå ny pumpe på dagen og har montert denne nå og alt fungere nå så det skal.

 

Det er denne pumpetypen som jeg fikk problemer med:

 

jabsco.jpg

 

Satser på å begynne på WC oppgradering på lørdag, kommer med en liten oppdatering da.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Takk for det :cheers_wine:

 

Travelt å være småbarnsfar har jeg funnet ut :lol: , båten har fått litt mindre oppmerksomhet enn planlagt :cool:

 

Men jobben er gjort og jeg mener resultatet ble bra. Kjøpte WC, septik slanger, nye slangeklemmer samt septikpumpe hos Maritim og totalt kom alt på rett under 3 lapper. Ikke værst egentlig.

 

Først så ble slanger og innfestning tilpasset.

 

div_mobil_mai_2010_037.jpg

 

Alle slanger ble byttet med gasstette slanger beregnet for septik. Brukte 1,5" fra WC til septik og samme fra septik til septik pumpe, 1" fra pumpe og ut og 3/4" til luftinga på septik.

 

div_mobil_mai_2010_045.jpgdiv_mobil_mai_2010_044.jpg

 

 

Ny septikpumpe:

 

div_mobil_mai_2010_046.jpg

 

 

 

Selve toalettet er et Matro manuelt med stor bolle. Kostet rett under tusenlappen, sjekket litt på nettet og det ser ut til å være et gammelt etablert Italiensk merke. Kvaliteten virket å være bra.

 

image_347.jpgdiv_mobil_mai_2010_039.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

En av flere utestånde oppgaver på "things to do" listen er bytte av slanger til kjølevann. Tok disse i litt nærmere ettersyn i dag, bildet er av slangen som går inn på sjøvannnsfilteret :eek:

 

kjoelevannsinntak_015.jpg

 

Slangen ligger delvis skjult så jeg så ikke hvor gale det egentlig var. Slangestussene på selve filteret måtte også sjekkes men her kom jeg ikke til og jeg så ingenting. Måtte ned med kamera og sjekke bildene i ettertid. Ser ut som også disse må byttes evt skifte hele filteret.

 

 

kjoelevannsinntak_017.jpg

 

Filteret er et standard Volvo Penta filter, noen som vet om de selger løse stusser til dette?

 

PS: Bytte av kjølevannsslanger og sjøvannsfilter står nå på 1. plass på "things to do" listen :sweat:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...