Jump to content

Prosjekt: "Nybåten" er på plass - Apollo 30 (3001 Turbo)

SF

Recommended Posts

Da var gammelt sjøvannsfilter med slanger og rør tatt ut, det ble litt skrot av det. Valgte å bytte aluminiums rør som var montert mellom filter og sjøvannspumpe da det var tegn til tæring på dette. I tillegg var ikke avstanden mer enn ca 1,2m så da er slange godt nok. Færre koblinger gir vell også færre lekkasjekilder.

sjoevannsfilter_gammelt.jpg

Nytt filter ble montert på den eksisterende braketten. Filteret jeg valgte er dette som jeg så fikk god omtale i div. tråder her på BP.

sjoevannsfilter_nytt_2.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Må innrømme at jeg ble litt skremt når jeg oppdaget hvor dårlig det egentlig stod til. Den lille slangebiten fra filter ned til det grønnmalte bendet var i svært dårlig forfatning. Det kan se ut som om det er brukt slange med stålspiral i vanlig svart stål og at denne har begynt å ruste grunnet en liten lekasje oppe med filteret. Braketten som holder slangestussen på filteret var også svært rusten.

Veldig greit å vite at dette er i orden ja :yesnod:

Redigert av SF (see edit history)

• 3 måneder senere...

Litt dårlig med oppdateringer av denne tråden, det har bla sin grunn i at det ikke har blitt tid til de store prosjektene. Har kun tatt det som måtte til for å få båten ferie klar.

Et av prosjektene som ble fullført i sommer var badplattformen. Plattformen er bygget opp i glassfiber og polyester med en kjærne i finer. Det var en del sprekker i den og skader som gikk inn til kjærnen. Fineren var delaminert noen plasser.

Her blir det en omfattende slipejobb før jeg kan støpe skadene og legge på et ekstra lag med duk og polyester over det hele.

apollo_30__oppussing_002.jpg

Her har plattformen nok tatt borti en brygge eller tilsvarende

badeplattform_skade_1.jpg

En liten skade i kanten av plattformen som har gjort at kjærnen har trukket vann og delaminert. På bildet har jeg begynt å slipe ned med en vinkelsliper

badeplattform_skade_2.jpg

Kanten av plattformen hadde flere slike sprekker

badeplattform_skade_3.jpg

Toppcoat som var brukt på paltformen var svært hard, eksentersliperen måtte jeg raskt innse at var for puslete. Fikk lånt meg en kraftig båndsliper som gjorde jobben

pussing_badeplattform_3.jpg

Alle sprekker ble slipt ned med vinkelsliper og flapdisc og støpt opp med flere lag med 350g duk og polyester. Områder med skade på kjærne ble også slipt ned med samme metode til hel ved og bygd opp igjen med duk og polyester

baatplattform_004.jpg

Måtte også lage til en base for montering av badestige, denne fungerte også som en avstivver. Kappet til to lag med vannfastfiner limt og skrudd fast med rustfrie skruer så tre lag med duk og polyester. Dette for at stigen skal få rette høyde i forhold til kanten på plattformen.

baatplattform_003.jpg

baatplattform_007.jpg

Hadde tidligere kjøpt inn topcoat og primer fra Biltema og gikk for denne.

baatplattform_002.jpg

Ferdig primet med rulle, sett fra oversiden:

badeplattform_primet.jpg

To strøk med topcoat, ble ikke perfekt, rullene som også var fra biltema gikk i oppløsning og jeg fikk fiber i lakken. Fikk tak i bedre ruller til strøk 2 og resultatet ble OK.

badeplattform_lakket_2.jpg

Stige montert

badeplattform_m_stige.jpg

Da var sesongen over for vår del, noe kortere sesong enn vi pleier men det passet bra i år. Gikk med båten fra hjemmehavn i formiddag til sted for vinterlagring. Det var fullt i egen havn så jeg fikk ordnet meg på annen måte.

baaten_hengende_i_krana.jpg

Skroget ble høytrykkspylt med båten hengende i krana, men det var egentlig ikke så mye groe på den.

Båten plassert på sviller og støttet opp med krakker. Krakkene ble sikret med jekkestropper

baaten_paa_land_2010.jpg

Motoren ble kjørt i ca 20 minutter på tomgang med ferskvann inn på kjølinga. Brukte en vanlig slangemuffe for utenbords/drev inn på vanninntaket med gardena tilkobling til en hageslange. På bildet putterer motoren på ca 650 rpm, kjølevann og eksos ses ut slangene nede på transomplata.

drev_med_slange_kjoeling.jpg

Da var skroget rengjort, ferskvannstank er tømt og båten nærmer seg klar for vinterdvalen.

baaten_paa_land_2010_2.jpg

Skal ta av drevet og legge en presening over fly.

Det blir nok noen småprosjekter utover vinteren kjenner jeg meg selv rett :lol:

• 1 år senere...

Da var det slutt på Apollo eventyret mitt, kjekk og tidløs båt men vi innså at vi ikke kom til å bruke båten spesielt mye i år og mest sansynlig ikke neste år heller. Hovedårsaken er at barna er litt for små enda. Båten er solgt og får forhåpentligvis et langt og lykkelig liv i Bergenstraktene.

apollo_annonse.jpg

Det vil bli tatt opp til vurdering om det blir stor båt med plass til familie på 4 om et par år, men hytte ved sjøen blir også sterkt vurdert. Akkuratt nå er nok det mest aktuelt.

Time will show :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...