Jump to content

Tau i propellen!


Walter_S

Recommended Posts

Noe av det værste som kan skje ombord i en motorbåt, er å få et tau i propellen. Er derfor alltid påpasselig med utkikk.

 

Fikk en skikkelig skrekkopplevelse i kveld, ved 8-tiden. Var allene, på vei ut til Søndre Søster og tenkte å dorge hjemover, i det fine været. Det var varmt, sola skinnte, og mange var ute for å nyte kvelden i båten sin. Satt helt avslappet og i godt humør, med en kaffekopp - båten hadde kurs mot NV - rett imot sola!

Med ett er marerittet et faktum. Et kort smell og den jevne 1.800 Rpm-duren fra dieseldyret, nede i kassa si, var helt borte. Første reaksjon var å dra i hendlen for propellstigning, sette den i neutral. Den stod bom-fast! Noen sekunder satt jeg og stirret på tenningslampa ved startnøkkelen - den lyste! Motoren har stoppet momentant.

 

Snudde meg og så 2 tomme, hvite 4-liters plastdunker, som duppet en 5-6 meter fra hekken. Jeg har kjørt på en flotør til et eller annet fiskeredskap!  :lol:

I logg boken står det: 20:35 - Nordre Bommegrund - Tau i propellen!

Bilde

 

Skønte med en gang, at her blir det et bad! Frem med dykkermaska og kniv og ut i vannet. Det er søren meg ikke lett å kappe tau, når man selv er nesten vektløs i vannet og ikke har noe vekt å legge bak kniven!  :lol: Båten lå med hekken mot bølgene, holdt igjen av redskapen under vann. Det er mye trafikk rundt omkring av alkskens "bølgemaskiner" (les: raske CC!) - så hekken hiver nokså mye på seg. La ut et tau fra hekken, ned i vannet slik at jeg med den ene armen hadde noe å stabilisere meg med, spennte fra hæljernet med bena og kappet og dro, og kappet og dro. Nylontauet satt godt komprimert rundt akselen, tett pakket!

 

Det ble noen mundfull med saltvann, ja!  :lol:  Hadde tauender rundt hele meg. Tauet må ha vært i vannet en stund for det var fullt av slim og alskens groe. Deriblandt en god del brennmanet-tråder!!  :lol: Dette merket jeg ikke før jeg kom ombord igjen. Begge lårene og armene fikk brennmanet-svie.

Bilde

Var i vannet nesten en halv time, før denne bunten lå på akterdekket! I enden av den satt en svær hummerteine. Mens andre rundt meg satt i bar overkropp - noe jeg selv gjorde for en halv time siden - begynnte jeg å fryse! En halv time i vannet, med masse kaving og dykking slet meg ut! Enda godt det har blitt badetemperatur i vannet!   :lol:

 

Bilde

Var egentlig mest redd for motor og drivverket, propellakslingen. Det må da være en enorm påkjenning for mekanikken, med en slik bråstopp!?!?

 

Isteden for en hyggelig fisketur, ble det en varm kopp kaffe og en tidlig retur til Tangen, hvor jeg sitter og pleier mine brennmanet-skader.

:lol:

Så har man opplevd dette også.

 

 

P.S.: For fremtiden skal jeg ha en stor, skarp kniv med tauløkke på skaftet. Var redd for å miste kniven under vann, der jeg kavet som værst.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Godt det gikk bra med deg - og flott dokumentert historie som sikkert får meg til å tenke gjennom akkurat dette problemet en gang til og dermed forberede meg litt...

 

Har bare opplevd det en gang, med mitt eget tau, hehe! Det var litt sjø og jeg ville ikke under båten, har ikke noe dykkeutstyr liggende. Løsningen ble å skru løs boltene som holder flensen til klemhylsa på akslingen. Dermed kom den en halvmeter lenger akterut, tauet ble ikke liggende så stramt - og jeg fikk faktisk løsnet det ved å bruke tærne!

 

Tror nok det blir å handle inn et godt sagblad for kapping av grener - med gummijolle i tillegg så skulle det vel kunne fungere...

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at dettane gikk bra.

 

Har fått tauet en gang sjøl.  Mitt eget dreggtau.  Kan love deg at motoren bråstoppa, selv med 200 HK.  

 

Hadde hekkaggregat og vippa opp dette og slapp badinga.  Neppe 22 i vannet den dagen.

 

Hummerteine sier du - kanskje ikke helt etter boka den der?  

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også ved flere anledninger fått bla.a. tau og plastsekker på propellene. Selv om det krever noe ekstra vedlikehold har jeg da vært glad for å ha hekkagregat. Tilter opp drevet, hopper ned på badeplattformen og enkelt fjerner det som har satt seg på propellene, eller eventuelt skifter til reservepropellene hvis det har oppstått noen skade.

Link to post
Share on other sites

Hadde selv tau i propellen for et par dager siden (mitt eget dreggtau  :smiley:). Fikk ikke løsnet alt på stedet, men fikk reddet dreggen og ble tauet hjem. Var heldigvis ikke lange biten.

 

eisteynd: hvordan ville du gått fram for å lagge en inspeksjonsluke?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Kom til å tenke på noe jeg så på Sjøen for alle for noen år siden, propellkniver . Produktet forhandles av Progress Ingeniørfirma AS

Noen som har erfaring med dette produktet?

 

Bilde          Bilde

 

Shaft mounted SPURS

Mange propellkniver i bruk her borte.... Stripper, Gator, Spurs ... blanding mellom kutting, som  denne og slipeng som runde kniver som spinner med akslingen.

 

Blandete følelser og resultater ... (den vil jo kutte ankertauen din...). Noen sier er helt topp, andre sier at de mistet 1 - 2 knop på marsjfarten... Noen kan ikke tenke seg å installere, og vil heller hoppe på sjøen og kutte av, mens andre sier at de ikke kunne tenke seg å leve uten..

 

Problemet er "hvordan vet du at den virker"??  Kutter den skikkelig effektivt, eller er du bare heldig og ikke får tau i propellen ??

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Skikkelig kjedelig det der ja.

 

Skjedde noe lignende med meg for en stund siden.

Heldigvis var det varmt i været og jeg dykket ned med kniv.

 

Tok ikke så lang tid å få den løs.

 

Så lenge du ikke har fått risting eller vibrasjoner i drivverket kan du regne med at alt er iorden.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Nylontauet satt godt komprimert rundt akselen, tett pakket!

Det er viktig å holde propellen i ro hvis man har mistanke om tau.

Fikk forspørsel i en uthavn en gang om å løsne et tau (de hadde sett at vi hadde dykkerutstyr).

 

Båteieren hadde tydligvis forsøkt å kjøre tauet løs.

Resultatet var en stor klump med smeltet nylon.

Tok etpar timer å fjerne alt, selv med dykkerutstyr.....  :diving

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk også tau i propellen for noen år siden. Det kveilet seg så hardt på akslingen, mellom hylse og propell, at giret ble slitt av motoren........ Godt at NSSR hadde skuta si i nærheten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...... Er det ikke noe som heter "Bad aldri alene"?, men det kommer selvsagt an på hvilken fysisk form man er i, vanntemperatur osv...

Min fysiske form er ikke noe å skryte av  :blush: - har røkt siden jeg var 14 år - og det merker man når man skal holde pusten over tid, og samtidig jobbe fysisk, under vann.  :puke: - Forholdene var egentlig idéelle den kvelden. Sjøtemperaturen rundt 21 grader, sola skinte og det var varmt i luften. Ville ikke gjordt det ellers.

 

Hørtes nesten ut som om dette kunne vært en jobb for Kystpatruljen. For medlemskapet der er vel "i orden?"

Må innrømme at jeg ikke er medlem.  :blush: - Dessuten prøver jeg å klare meg selv, så langt det går an.  Alt for mange skrikere "hjelp" bare det skjer små bagateller.  Det har jo kommet så langt at folk ikke klarer å skifte et hjul på sin bil, når de punkterer.......

Man har ikke vondt av "litt vann i håret" - og jeg står  (forhåpentligvis) bedre rustet til en eventuell neste gang. Vet nå hva jeg trenger av utstyr, osv. Når man ikke har badeplattform, så er det slitsomt og vanskelig. Som jeg nevnte innledningsvis, så er mangel på "fraspark" og manglende tyngde bak kniven, under vann, det som er værst. Skal i løpet av vinteren lage meg en slags tauleider som jeg da kan låre over hekken. Trenger bare noe mer tankevirksomhet rundt det hele.

 

Men, jeg må innrømme at jeg heretter styrer lang omvei, rundt "væler" - som det heter på Østfoldsk. Disse bøyene / markeringer til fiskeredskap er av ymse kvalitet. En riktig utsatt "væle" skal ha stramt synketau, loddrett nedover, og ikke, som i dette tilfelle -  :blush: alt for langt tau, ispedd flytetau. Dessuten bør slike markeringer helst være rødt / oransje for bedre synlighet. En garnblåse skal man kunne "kjøre over" uten at tau kommer i berøring med propellen!

 

Jeg gruer meg litt til Hummersesongen begynner, da må man nesten kjøre slalom, her på Hvaler!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Trivelig at folk klarer seg selv, men etpar ting har jeg erfart etter å ha dykket under en rekke båter med tilhørende tau og garn/not i propellen.

Fisk inn alle løse ender fra overflaten og stram de opp i båten slik at det ikke er noe å sitte fast i. Tenk deg ekstra godt om hvis det ligger garn/not i vannet!

Forsiktig med hodet hvis det er litt sjø. Båten er nokså hard hvis den er på vei ned mens hodet er på vei opp.

Baufil, gjerne med det nye bladet stilt 90 grader på bøylen er en bra ting.

 

Håper ingen får bruk for disse rådene..

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Bare en kommentar. Jeg antar at hummereteinene kanskje ikke ble satt ut igjen? I så fall er det antakelig ikke så farlig. For kannene ser ut til å være umerkede (i alle fall det som vises på bildene). Det er som kjent ulovlig. Kanskje stod teienene også grunnere enn 25 meter? I så fall ulovlig det også - på denne tiden av året.

Link to post
Share on other sites

Et lite tips; Biltema fører et "glass-løfte-håndtak". To vakumsugekopper

montert med en stang imellom. Perfekt til å feste på skutesiden for å kunne

holde seg inntil båten selv om du legger press på en kniv eller baugfil om

du må i vannet for å kappe tau, eller om du bare ligger i vannskorpen

for å vaske vannlinjen. Billig også; mener jeg ga i underkant av kr 100.-

Absolutt å anbefale.....

Link to post
Share on other sites

.... et "glass-løfte-håndtak". To vakumsugekopper montert med en stang imellom. Perfekt til å feste på skutesiden for å kunne holde seg inntil båten selv om du legger press på en kniv eller baugfil..........

:lol: Dette var ÅRETS BESTE TIPS! St.Soleil! Så enkelt og så genialt!! Takk for tipset, i morgen blir det tur til Biltema!  :wink:

 

Vi burde nesten ha en egen tråd for å samle slike Reodor Felgen-løsninger........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tiltredes.  Meget bra.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Sjekket for ordens skyld Biltema katalogen - Den med doble vakumskåler (anbefales)

har Biltemas nummer 20-831 - Og hva prisen angår overdrev jeg nok noe - nok 49,90

er riktig pris.

Pass på å sikre den med en line rundt håndleddet når du ligger i sjøen og bruker den;

den første jeg hadde "kunne ikke svømme".......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...