Walter_S Startet 10.August.2004 Del på Facebook Startet 10.August.2004 Noe av det værste som kan skje ombord i en motorbåt, er å få et tau i propellen. Er derfor alltid påpasselig med utkikk. Fikk en skikkelig skrekkopplevelse i kveld, ved 8-tiden. Var allene, på vei ut til Søndre Søster og tenkte å dorge hjemover, i det fine været. Det var varmt, sola skinnte, og mange var ute for å nyte kvelden i båten sin. Satt helt avslappet og i godt humør, med en kaffekopp - båten hadde kurs mot NV - rett imot sola! Med ett er marerittet et faktum. Et kort smell og den jevne 1.800 Rpm-duren fra dieseldyret, nede i kassa si, var helt borte. Første reaksjon var å dra i hendlen for propellstigning, sette den i neutral. Den stod bom-fast! Noen sekunder satt jeg og stirret på tenningslampa ved startnøkkelen - den lyste! Motoren har stoppet momentant. Snudde meg og så 2 tomme, hvite 4-liters plastdunker, som duppet en 5-6 meter fra hekken. Jeg har kjørt på en flotør til et eller annet fiskeredskap! I logg boken står det: 20:35 - Nordre Bommegrund - Tau i propellen! Skønte med en gang, at her blir det et bad! Frem med dykkermaska og kniv og ut i vannet. Det er søren meg ikke lett å kappe tau, når man selv er nesten vektløs i vannet og ikke har noe vekt å legge bak kniven! Båten lå med hekken mot bølgene, holdt igjen av redskapen under vann. Det er mye trafikk rundt omkring av alkskens "bølgemaskiner" (les: raske CC!) - så hekken hiver nokså mye på seg. La ut et tau fra hekken, ned i vannet slik at jeg med den ene armen hadde noe å stabilisere meg med, spennte fra hæljernet med bena og kappet og dro, og kappet og dro. Nylontauet satt godt komprimert rundt akselen, tett pakket! Det ble noen mundfull med saltvann, ja! Hadde tauender rundt hele meg. Tauet må ha vært i vannet en stund for det var fullt av slim og alskens groe. Deriblandt en god del brennmanet-tråder!! Dette merket jeg ikke før jeg kom ombord igjen. Begge lårene og armene fikk brennmanet-svie. Var i vannet nesten en halv time, før denne bunten lå på akterdekket! I enden av den satt en svær hummerteine. Mens andre rundt meg satt i bar overkropp - noe jeg selv gjorde for en halv time siden - begynnte jeg å fryse! En halv time i vannet, med masse kaving og dykking slet meg ut! Enda godt det har blitt badetemperatur i vannet! Var egentlig mest redd for motor og drivverket, propellakslingen. Det må da være en enorm påkjenning for mekanikken, med en slik bråstopp!?!? Isteden for en hyggelig fisketur, ble det en varm kopp kaffe og en tidlig retur til Tangen, hvor jeg sitter og pleier mine brennmanet-skader. Så har man opplevd dette også. P.S.: For fremtiden skal jeg ha en stor, skarp kniv med tauløkke på skaftet. Var redd for å miste kniven under vann, der jeg kavet som værst. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
eysteind Svart 10.August.2004 Del på Facebook Svart 10.August.2004 Du får lage deg en ispeksjonsluke over propellen så slipper du kalde dukkerter! Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 10.August.2004 Del på Facebook Svart 10.August.2004 Hørtes nesten ut som om dette kunne vært en jobb for Kystpatruljen. For medlemskapet der er vel "i orden" Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 10.August.2004 Del på Facebook Svart 10.August.2004 Godt det gikk bra med deg - og flott dokumentert historie som sikkert får meg til å tenke gjennom akkurat dette problemet en gang til og dermed forberede meg litt... Har bare opplevd det en gang, med mitt eget tau, hehe! Det var litt sjø og jeg ville ikke under båten, har ikke noe dykkeutstyr liggende. Løsningen ble å skru løs boltene som holder flensen til klemhylsa på akslingen. Dermed kom den en halvmeter lenger akterut, tauet ble ikke liggende så stramt - og jeg fikk faktisk løsnet det ved å bruke tærne! Tror nok det blir å handle inn et godt sagblad for kapping av grener - med gummijolle i tillegg så skulle det vel kunne fungere... Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 10.August.2004 Del på Facebook Svart 10.August.2004 Det var godt været var bra Walter :diving Men det som slo meg.. Hvem andre enn du er så omtenksom at man passer på å få tatt bilder i denne situasjonen ??? All takk til deg som ga oss noe å titte på denne sommerkvelden! Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 10.August.2004 Del på Facebook Svart 10.August.2004 Hyggelig at dettane gikk bra. Har fått tauet en gang sjøl. Mitt eget dreggtau. Kan love deg at motoren bråstoppa, selv med 200 HK. Hadde hekkaggregat og vippa opp dette og slapp badinga. Neppe 22 i vannet den dagen. Hummerteine sier du - kanskje ikke helt etter boka den der? evenR4u Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
saga Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Jeg har også ved flere anledninger fått bla.a. tau og plastsekker på propellene. Selv om det krever noe ekstra vedlikehold har jeg da vært glad for å ha hekkagregat. Tilter opp drevet, hopper ned på badeplattformen og enkelt fjerner det som har satt seg på propellene, eller eventuelt skifter til reservepropellene hvis det har oppstått noen skade. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Kom til å tenke på noe jeg så på Sjøen for alle for noen år siden, propellkniver . Produktet forhandles av Progress Ingeniørfirma AS Noen som har erfaring med dette produktet? Shaft mounted SPURS Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ludde30 Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Hadde selv tau i propellen for et par dager siden (mitt eget dreggtau ). Fikk ikke løsnet alt på stedet, men fikk reddet dreggen og ble tauet hjem. Var heldigvis ikke lange biten. eisteynd: hvordan ville du gått fram for å lagge en inspeksjonsluke? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Divemaster Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Kom til å tenke på noe jeg så på Sjøen for alle for noen år siden, propellkniver . Produktet forhandles av Progress Ingeniørfirma AS Noen som har erfaring med dette produktet? Shaft mounted SPURS Mange propellkniver i bruk her borte.... Stripper, Gator, Spurs ... blanding mellom kutting, som denne og slipeng som runde kniver som spinner med akslingen. Blandete følelser og resultater ... (den vil jo kutte ankertauen din...). Noen sier er helt topp, andre sier at de mistet 1 - 2 knop på marsjfarten... Noen kan ikke tenke seg å installere, og vil heller hoppe på sjøen og kutte av, mens andre sier at de ikke kunne tenke seg å leve uten.. Problemet er "hvordan vet du at den virker"?? Kutter den skikkelig effektivt, eller er du bare heldig og ikke får tau i propellen ?? Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Janoho Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Skikkelig kjedelig det der ja. Skjedde noe lignende med meg for en stund siden. Heldigvis var det varmt i været og jeg dykket ned med kniv. Tok ikke så lang tid å få den løs. Så lenge du ikke har fått risting eller vibrasjoner i drivverket kan du regne med at alt er iorden. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Hej Walter ! ett litet tips, pröv brödkniven neste gang, en tanded brödkniv er betydligt bedre en morakniven! "fra en som hade tau i proppen förra året" Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ingar Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Nylontauet satt godt komprimert rundt akselen, tett pakket!Det er viktig å holde propellen i ro hvis man har mistanke om tau.Fikk forspørsel i en uthavn en gang om å løsne et tau (de hadde sett at vi hadde dykkerutstyr). Båteieren hadde tydligvis forsøkt å kjøre tauet løs. Resultatet var en stor klump med smeltet nylon. Tok etpar timer å fjerne alt, selv med dykkerutstyr..... :diving Sitér dette innlegget Link to post
kai Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 >ett litet tips, pröv brödkniven neste gang, en tanded brödkniv er betydligt >bedre en morakniven! En baufil er enda mere effektiv på tauverk under vann. MVH Kai Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Har opplevd det samme men heldigvis under kontrolerte forhold der motoren ikke stoppet. Sendte varme tanker til Viknes som hadde plassert en inspeksjonsluke for propellen under dørken. Synd jeg ikke har det på nåværende båt Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Jeg fikk også tau i propellen for noen år siden. Det kveilet seg så hardt på akslingen, mellom hylse og propell, at giret ble slitt av motoren........ Godt at NSSR hadde skuta si i nærheten. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Jonny Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Bra jobba Walter! Men jeg hadde selv ikke våget dette, tror jeg. Er det ikke noe som heter "Bad aldri alene"?, men det kommer selvsagt an på hvilken fysisk form man er i, vanntemperatur osv... Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 17.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2004 ...... Er det ikke noe som heter "Bad aldri alene"?, men det kommer selvsagt an på hvilken fysisk form man er i, vanntemperatur osv...Min fysiske form er ikke noe å skryte av - har røkt siden jeg var 14 år - og det merker man når man skal holde pusten over tid, og samtidig jobbe fysisk, under vann. - Forholdene var egentlig idéelle den kvelden. Sjøtemperaturen rundt 21 grader, sola skinte og det var varmt i luften. Ville ikke gjordt det ellers. Hørtes nesten ut som om dette kunne vært en jobb for Kystpatruljen. For medlemskapet der er vel "i orden?"Må innrømme at jeg ikke er medlem. - Dessuten prøver jeg å klare meg selv, så langt det går an. Alt for mange skrikere "hjelp" bare det skjer små bagateller. Det har jo kommet så langt at folk ikke klarer å skifte et hjul på sin bil, når de punkterer....... Man har ikke vondt av "litt vann i håret" - og jeg står (forhåpentligvis) bedre rustet til en eventuell neste gang. Vet nå hva jeg trenger av utstyr, osv. Når man ikke har badeplattform, så er det slitsomt og vanskelig. Som jeg nevnte innledningsvis, så er mangel på "fraspark" og manglende tyngde bak kniven, under vann, det som er værst. Skal i løpet av vinteren lage meg en slags tauleider som jeg da kan låre over hekken. Trenger bare noe mer tankevirksomhet rundt det hele. Men, jeg må innrømme at jeg heretter styrer lang omvei, rundt "væler" - som det heter på Østfoldsk. Disse bøyene / markeringer til fiskeredskap er av ymse kvalitet. En riktig utsatt "væle" skal ha stramt synketau, loddrett nedover, og ikke, som i dette tilfelle - alt for langt tau, ispedd flytetau. Dessuten bør slike markeringer helst være rødt / oransje for bedre synlighet. En garnblåse skal man kunne "kjøre over" uten at tau kommer i berøring med propellen! Jeg gruer meg litt til Hummersesongen begynner, da må man nesten kjøre slalom, her på Hvaler! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ingar Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Et alternativ for de som ikke har inspeksjonsluke er å ha et sett med dykkermaske, svømmeføtter og våtdrakt liggende i båten. Gjør jobben litt mer lystbetont om uhellet er ute.... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Trivelig at folk klarer seg selv, men etpar ting har jeg erfart etter å ha dykket under en rekke båter med tilhørende tau og garn/not i propellen. Fisk inn alle løse ender fra overflaten og stram de opp i båten slik at det ikke er noe å sitte fast i. Tenk deg ekstra godt om hvis det ligger garn/not i vannet! Forsiktig med hodet hvis det er litt sjø. Båten er nokså hard hvis den er på vei ned mens hodet er på vei opp. Baufil, gjerne med det nye bladet stilt 90 grader på bøylen er en bra ting. Håper ingen får bruk for disse rådene.. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ronald Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Bare en kommentar. Jeg antar at hummereteinene kanskje ikke ble satt ut igjen? I så fall er det antakelig ikke så farlig. For kannene ser ut til å være umerkede (i alle fall det som vises på bildene). Det er som kjent ulovlig. Kanskje stod teienene også grunnere enn 25 meter? I så fall ulovlig det også - på denne tiden av året. Sitér dette innlegget Link to post
stsoleil Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Et lite tips; Biltema fører et "glass-løfte-håndtak". To vakumsugekopper montert med en stang imellom. Perfekt til å feste på skutesiden for å kunne holde seg inntil båten selv om du legger press på en kniv eller baugfil om du må i vannet for å kappe tau, eller om du bare ligger i vannskorpen for å vaske vannlinjen. Billig også; mener jeg ga i underkant av kr 100.- Absolutt å anbefale..... Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 17.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2004 .... et "glass-løfte-håndtak". To vakumsugekopper montert med en stang imellom. Perfekt til å feste på skutesiden for å kunne holde seg inntil båten selv om du legger press på en kniv eller baugfil.......... Dette var ÅRETS BESTE TIPS! St.Soleil! Så enkelt og så genialt!! Takk for tipset, i morgen blir det tur til Biltema! Vi burde nesten ha en egen tråd for å samle slike Reodor Felgen-løsninger........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Festina Lente IV Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Tiltredes. Meget bra. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
stsoleil Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Sjekket for ordens skyld Biltema katalogen - Den med doble vakumskåler (anbefales) har Biltemas nummer 20-831 - Og hva prisen angår overdrev jeg nok noe - nok 49,90 er riktig pris. Pass på å sikre den med en line rundt håndleddet når du ligger i sjøen og bruker den; den første jeg hadde "kunne ikke svømme"....... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.