Jump to content

Sinkanoder på Volvo Penta TAMD30?


Bergen dørk

Recommended Posts

Har samme motor og samme årsmodell. Du finner en sinkanode på oljekjøleren. Den sitter i foran og over oljefilteret. Så har du to sinkanoder bakerst på girkassa, nede på babord side. Men en av disse på giret skal ifølge Volvo fjernes, men jeg husker ikke i farten om det er den nederste eller den øverste. Tror kanskje det er den øverste som fortsatt sitter i. Alle anodene er plugganoder som er skrudd inn i en plugg med et firkanthode.

Redigert av jada (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har samme maskin som deg. Pleier å bytte den nederste på gearet bak (denne er i kontakt med saltvann) den øverste er plombert.. Jeg byttet kjølevannet på ferkvannstanken i kveld, noe som anbefales om du ikke er sikker på når det ble gjort sist ! (Bruker original Volvo Penta kjøleveske)

Tappepluggen finner du rett over oljefilteret på styrbord side.

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer på er følgende:

- jeg står med en motor der disse ikke er skiftet på flere år....(det er vurdering av et kjøp). Det kan virke som om selger ikke har vært klar over disse. (han virker ærlig på det, men jeg er mer opptatt av konsekvensene).

 

Kan det her være snakk om indre tæring på motor - hvis disse er "spist" opp på et ukjent tidspunkt?

Og kan en kombinasjon med lite tilsyn med kjølevæske være skummelt...og da tenker jeg litt på sikt? Eller vil det typisk vises ved at motoren vil gå varm, hvis det var fare på ferde?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Men en av disse på giret skal ifølge Volvo fjernes, men jeg husker ikke i farten om det er den nederste eller den øverste. Tror kanskje det er den øverste som fortsatt sitter i.

 

Har en TAMD40B maskin, med 3 nye zinkanoder på nevnte plasser...

 

Skal den ene gearkassezinken fjernes?

 

Hvorfor?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Tæring kan nok oppstå hvis sinkene slurves med... De hadde et problem m innsatsene i varmekslerne... rørene ble svekket og gikk av... Sjekkes lettest ved å starte motoren, la den gå på tomgang..skru opp lokket.... stiger nivået for å renne over er det lekkasje....kan i noen tilfeller og være mye rustvann rundt påfyllingslokket.... ellers er maskinene greie...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

disse ikke er skiftet på flere år... selger ikke har vært klar over disse... lite tilsyn med kjølevæske

Det du må spørre deg om er: når selger har så dårlig kontroll på grunnleggende vedlikehold og ettersyn, hvordan står det da til med resten?

 

Selv om du får båten til kanonpris, må du være forberedt på at det kan bli mye skruing og utgifter de neste sesongene.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Vel, i dette tilfellet bærer båten preg av rent generelt å være godt vedlikeholdt, men slike ting ville selv en lite motorkyndig person som meg selv faktisk fulgt opp....instruksjonsboken (den har ikke jeg hatt anledning til å se gjennom - bare studert en oversiktsskisse over motoren) hva sier den om disse sinkanodene? Hvilken av de er mest kritisk?

 

Hvordan kan en i et slikt tilfelle finne tegn på at noe er galt/ikke bra med motor? Den er lettstartet og går fint, sålangt jeg kan bedømme. Ingen synlige lekkasjer av noe slag i motorrom.

Det som nevnes om å skru opp lokket - unnskyld hvis det er er dumt spørsmål - gjelder det kjølevæsken?

 

Noen som har en link til instruksjonsboken, hvis den da ligger på nett?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Lurer litt mer her jeg: Kan det være en løsning - siden jeg liker båten meget godt - å be om forbehold i kjøpet der evnt ting som må gjøres etter en verkstedinspeksjon, kommer til fradrag på kjøpesum? Og hva er det som evnt vil kunne rammes i motor av denne grunn og evnt må skiftes? Eller kan motoren har grunnleggende skade som kan fordre en større reparasjon, evnt overhaling?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder bare MS3-gearet. Du har et annet gear om du har 3 anoder.. ?

 

 

Jeg har det gearet... Det er to anoder på gearet, og en på motorens varmeveksler.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Vel får du det til har du med en snill selger å gjøre... Motoren var tross alt i salg mellom 1983 og 1986... Begynner å bli noen år siden....

men ville uansett ha tatt testen med å skru lokket av påfyllingen... en slik innsats koster kjapt 8-9000 kroner....men den kan jo ha vært skiftet underveis.... tar ikke mange minuttene å sjekke om den er tett..

Link to post
Share on other sites

 Hvor ofte skal disse skiftes? 

 

Hvilken båt har du forøvrig, Jada?

 

Jeg skifter anodene hvert år. Liten kostnad og liten jobb. Har en Joda 8100 TC.

 

Når det gjelder å fjerne den enen anoden på giret, som også andre har vært inne på, så har jeg det fra en særdeles motorkyndig mann som kjenner disse motorene ut og inn. Husker ikke hvorfor den ene ikke behøves.

 

 

Du bør skru ut anodene og se om det er noe igjen av dem. Men jeg ville vært skeptisk til en som ikke har skiftet anodene jevnlig. Hva mer kan fyren ha utelatt av vanlig vedlikehold?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å fjerne den enen anoden på giret, som også andre har vært inne på, så har jeg det fra en særdeles motorkyndig mann som kjenner disse motorene ut og inn. Husker ikke hvorfor den ene ikke behøves.

Det har nok med at sinken har en tendens til å løse seg opp i kladder, slik at sirkulasjonen i kjølekretsen og gearet blir tett. Da er du ille ute.

Jeg har også opprinnelig sink på mitt MS4-gear, men har kuttet det ut av samme årsak. Tar ikke sjansen på varmgang p.g.a dårlig sirkulasjon her.

Link to post
Share on other sites

Takk for synspunkter og innspill:

 

Gudrun - du sier: "- men ville uansett ha tatt testen med å skru lokket av påfyllingen... en slik innsats koster kjapt 8-9000 kroner....men den kan jo ha vært skiftet underveis.... tar ikke mange minuttene å sjekke om den er tett.."

 

Hvilken test refererer du til her? Starte motor og skru av lokket på kjølevæskebeholder (etter at denne er etterfylt) og se om det "koker" over?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

ja dette er noe eiere av både 30 og 40 motorene burde ta regelemessig....Start motoren og la den gå noen minutter på tomgang med lokket av og se om ferskvannet i varmeveksleren stiger for så å renne over.....Trenger ikke etterfylle før du starter, la nivået være slik det er før du starter...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Start motoren og la den gå noen minutter på tomgang med lokket av og se om ferskvannet i varmeveksleren stiger for så å renne over.....

 

Og så til det dumme spørsmålet   :sweat: :

 

 

Hvis det stiger og renner over, så vil jeg kanskje gjette på at det er dårlig gjennomstrømning i varmeveksleren, at den altså er på vei til å gro igjen, eller tar jeg feil   :rolleyes: ........................

Link to post
Share on other sites

Sikkert til nytte for noen andre også, så jeg fortsetter med noen "dumme" spørsmål til:

 

- Hva er kostnaden for å bytte varmeveksler, hvis det skal gjøres på et verksted?

- Må motor ut av båten?

- Er det typisk andre ting som må/bør skiftes eller evnt sjekkes samtidig hvis varmeveksler må byttes?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

De hadde et problem med at for mange av motorene rørene fikk hull på nær forsterkningene som holder innsatsen sammen. Noen hadde et lite hull mens andre gikk rett av... Det som da skjedde da var at motoren ble sjøvannskjølt uten at eier var klar over dette. Kunne kjøre i åresvis med dette....

Nå er det endel år siden jeg styrte med dette så de som ble byttet ut kunne ha bedre kvalitet for alt jeg vet....

Link to post
Share on other sites

Nå skal vi ikke bli for negative her, da det kan godt være at motoren i denne båten er helt ok. Trenger normalt ikke ta ut motoren for evt. å skifte innsats..... Av andre ting måtte jeg bytte var noen givere og dynamo, men det er ikke mer enn du må regne med på motorer fra 80tallet...

Startet og gikk....

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg prøver å finne utav hvorvidt jeg skal "ta sjansen"...et VP-verksted kan i alle tilfeller få sjekke disse punktene. Motor starter lett, går normalt og har viser ikke forhøyet temperatur. Må sjekke dette ut i alle tilfelle - og jeg vil gjøre det før jeg gir et bud på båten. Det går kanskje også an å kjøpe båten med forbehold om sjekk av disse ting, dvs hvis det kommer en større utgift, så vil det gå til fratrekk fra kjøpesummen. Blir jo lett litt krangling ut av sånt, så det beste er vel å finne ut tingenes tilstand før det kommer dit.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...