Jump to content

Sinkanoder på Volvo Penta TAMD30?


Bergen dørk

Recommended Posts

Jeg måtte bytte innmaten i varmeveksler på tilsvarende motor for noen år siden fordi denne var tæret bort.

Det ble selvfølgelig som alltid litt ekstraarbeid fordi nye deler ikke passet helt etc.

Ble utført på Holmen Slip (autoriesert VP verksted) det tok ca 1 1/2 mnd inkludert venting på deler, pris 46.000,-

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke tar for mye feil er det 2-3 lange skruer som holder hele varmeveksleren fast til motoren. I akterkant er det et par slanger som går inn og i forkant er det en stuss med o-ring som går inn på motoren... tar maks 10 minutter å løsne hele veksleren.... tatt helt ut av hukommelsen...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har samme motor. En kompis (mekaniker) som har hatt mange båter med VP motorer fortalte meg at en kunne kutte ut anoder i motor hvis motor var koplet med ledning til stor utvendig anode på skrog. Andre som har synspunkter på dette?

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Link to post
Share on other sites

Her er bilde av aktuell motor, som var utgangspunkt for tråden. Noe umiddelbart å være bekymret for her fra dere som kjenner motoren?

(ikke så enkelt å bedømme fra et bilde....men av og til er det noen som ser og vet, allikevel)

 

tamd30.jpg

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

For meg så ser det ikke ut til at denne motoren har blitt tatt vare på av de beste hender..

Jeg går over min hvert år med grønn VP-lakk og sprayer hele blokka med crc etterpå. Dette for

å slippe rust ! Så sørger jeg for at motorrom har luft om vinteren. Mye tyder på at denne har

mere rust på undersiden... Sjekk det !

Link to post
Share on other sites

For meg så ser det ikke ut til at denne motoren har blitt tatt vare på av de beste hender..

 

Nei mulig at Worry II har rett, men jeg tror de fleste gamle VP-motorer ser likedan ut. Dette er akkurat slik det ser ut i mitt motorrom også. Samme motor fra ca samme årstall. 

 

 

Dersom jeg hadde hatt motoren fra den var ny, så hadde det nok kanskje sett anderledes ut, men å få alt "på stell" med en motor som ser slik ut når en kjøper båten, det er det ikke alle som gidder å bruke like mye tid på.

 

Så Bergen Dørk, dette sagt bare for å si at det er mulig alt er greit selv om det ser litt sjabby ut. Min har sett slik ut i 10 år nå. Både litt rust og olje her og der, har nesten lyst til å si; som en gammel VP skal se ut  :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tenker vel også litt slik, Jada....men tenkte mer på om det var noen som så et umiddelbart faresignal, da min motorkyndighet bare er begrenset. Hvilken type båt står din motor i?

 

Det er nok også som Worry II sier viktig å inspisere motor der en ikke ser. Sålangt jeg kunne bedømme så det ikke så aller verst ut; ikke tegn til lekkasjer o.l. Og som nevnt over starter den greit, går fint uten ulyder og har jevn temperatur og normalt oljetrykk.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tenker vel også litt slik, Jada....men tenkte mer på om det var noen som så et umiddelbart faresignal, da min motorkyndighet bare er begrenset. Hvilken type båt står din motor i?

 

.............starter den greit, går fint uten ulyder og har jevn temperatur og normalt oljetrykk.

 

Jeg har en -86 modell Joda 8100 Twin Cab, med TAMD 30 fra samme årstall. Da jeg kjøpte båten hadde jeg med en svært motorkyndig kar som har montert slike motorer i hopetall, og kjenner dem bedre enn sin egen bukselomme. Med "vanlig" godt vedlikehold, riktig vinterkonservering osv, så skal dette være en motor som går og går. Usikkerheten er jo hva tidligere eiere har gjort, eller ikke har gjort. Det vil en jo aldri vite sikkert. Jeg kjøpte båt/motor i 1999, Da var det byttet varmeveklser i -95, samt gjort endel andre ting i forbindelse med en gjennomgang av motoren. Husker ikke alt nå, men bytte av diverse pakninger/simringer osv. Har fakturaen i båten. Det var ikke montert sjøvannsfilter på min, og det var noe av det første jeg monterte. 

 

 

I de seneste årene har jeg måttet bytte startmotor, de to fremre motorfestene, glødepluggene, konen i girkassen. Så det har blitt noen små kroner, men dette anser jeg som ganske normalt. Det er stor sannsynlighet for at gummien på motorlabben som ligger under drivstoffilteret på babord side av motoren, er ødelagt av dieselsøl i forbindelse med skifte av filter. Jeg fikk ulyder / banking ved ulike turtall, og det viste seg at motoren nesten sto kun på de tre andre labbene. 

 

Ellers er det vel umulig å se noe spesielt utfra bildet ditt. Så lenge motoren starter greit og går pent med normal temp og oljetrykk, så høres det jo det gunstig ut. 

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte båten hadde jeg med en svært motorkyndig kar som har montert slike motorer i hopetall, og kjenner dem bedre enn sin egen bukselomme. Med "vanlig" godt vedlikehold, riktig vinterkonservering osv, så skal dette være en motor som går og går.

 

Dette er også min erfaring ! Alle motorkyndige jeg har snakket med sier at en TAMD30 bare går og går ! Så med riktig vedlikehold og konservering har du en traver av en motor i mange år til ! Min erfaring er at der er god tilgang på reservedeler, både originalt og 3.-parts ! Gamlegutta her på BP kan sikkert også bekrefte dette !

Som med alle andre motorer det går saltvann i gjennom, Sink er alfa og omega i henhold til rust !

Link to post
Share on other sites

Men over 40 000 for et slikt arbeid med deler? Det kan jo være at BAGO49 fikk gjort en del i tillegg også....

 

Det var kun reparasjon av varmeveksler i denne prisen. Mener det var deler for ca. 15000 men så ble det visst en god del ekstra arbeid fordi de nye delene ikke passet helt til denne gamle motoren. Jeg er ingen motormann og kan ikke bedømme det, men Holmen Slipp er vel heller ikke kjent for å være de billigste.

 

Motoren har gått over 4000 timer. Den måtte ikke tas ut av båten for å få jobben gjort.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme motor. En kompis (mekaniker) som har hatt mange båter med VP motorer fortalte meg at en kunne kutte ut anoder i motor hvis motor var koplet med ledning til stor utvendig anode på skrog. Andre som har synspunkter på dette?

 

Vranglære! En slik tilkopling vil gi en mye dårligere beskyttelse enn de originale anodene.

 

Bergen dørk: Har du sjekket om det er noe igjen av anodene på motoren? Hvis det er det har du ingen grunn til bekymring. Slike anoder holder i praksis i flere år før de er oppspist...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har du sjekket om det er noe igjen av anodene på motoren? Hvis det er det har du ingen grunn til bekymring. Slike anoder holder i praksis i flere år før de er oppspist...

Akkurat på det området hadde jeg personlig vært veldig skeptisk. Anodene i motoren min, eller det som er igjen av de, er bare en myk gørre når jeg skifter de på våren. Det kan se ut som om det er mye igjen av de, men de går nesten i oppløsning når jeg skrur de ut.

Mulig dette kan variere bortover etter båthavnene, og forskjellige motorer, men generelt tror jeg det er en stor fordel å bytte sinken hvert år. Det er mye verre om sinken blir spist opp før sesongen er over. For hva tærer det på da? En liten sikkerhetsmargin vil ihvertfall jeg ha.

Link to post
Share on other sites

Den motoren som er avbildet lengere opp er en TMD30 uten ladeluft kjøler, og er på 86 hester tror jeg, TAMD30 er med ladeluftkjøler og har 105 hk, denne ser slik ut.TAMD30A

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nei har vel ikke mere betydning enn at du har mindre HK enn du skulle ha vist d var en TAMD30:-)

A en i TAMD står for Aftercooler.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg strever fortsatt med "å komme til klarhet" om denne motoren - som var utgangspunkt for tråden - på tross av mange gode råd. Det dreier seg fortsatt om disse sinkanodene og muligens manglende oppfølging av skifte/etterfylling av kjølevæske. Nå er det visst ikke en TAMD30, men en TMD30...Båtplassen er et kult sted; ingen tvil. :smiley:

 

Hvis jeg nå allikevel vil gå for denne båten (som flere av dere har stilt dere skeptisk til grunnet sannsynlig ikke optimalt vedlikehold av det ovenfor nevnte) og jeg ber en mekaniker sjekke motorens tilstand: Hva bør han spesielt sjekke? Hvilke symptomer skal han se etter?

 

Har oppfattet følgende sjekkpunkt som viktige:

- Varmeveksler

- Veivhusfilter

- Gir? (det skal stå en anode på denne også)

- Hvordan motor ser ut under (rust).

 

P.S: Kjøper er nokså ivrig så det kan i beste fall bli et godt kjøp; i verste fall en ren katastrofe (ref det som var utgangspunktet)....det siste skal unngås.

 

Synspunkter?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Han bør sjekke om temperaturen holder seg stabil under full fart. ca 10 min. Sjekk kjølevæsken før og etter. Se om nivået har forandret seg.

Den ene sinken bak på giret, det er to. Pleier ikke å gå i oppløsning hos meg. Den andre derimot forsvinner hvert år.

Det er meget viktig at disse er i god stand da en løs del kan bli sugd innover og tette kjølekanalen under høyt turtall.

Det nevnes også at sinken faller tilbake når man sakker av, og har dermed ingen problemer under rolig gange.

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...