båt1994 Startet 31.Mars.2010 Del på Facebook Startet 31.Mars.2010 Hei, har en glassfiberbåt som har en sprekk i sia, tenkte jeg skulle fikse denne. Men hvordan gjør jeg dette? bilder av sprekken under (vis jeg får det til ) og og og Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 det ser ut til at du ha plastpest. Dvs. det er kommet vann mellom indre og ytre skrog. Hvis mine antagelser har du her har du en kjempejobb for å få båt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Hei, har en glassfiberbåt som har en sprekk i sia, tenkte jeg skulle fikse denne. Men hvordan gjør jeg dette? bilder av sprekken under (vis jeg får det til ) For å være 100% sikkert vil jeg råde deg til å ta kontakt med et verksted som driver med slike reparasjoner.... MEN, hadde det vært min båt.... Fått båten av hengeren, og fått støttet den godt opp. Hvis mulig ville jeg prøvd å få dyttet ut mest mulig av skaden ( fåtte det til å se best mulig ut )lagt på gaffa teip på utsiden ( midlertidig støtte bandasje ). Ville så slipt bort så mye som mulig av glassfiberen på INNSIDEN, UTEN å slipe igjennom, slip også bort ALL gelcoat minst 15 cm ut i uskadet glassfiber runde hele skaden . Støp så over hele skaden med glassfiber matte og polyester ( andre vil sikkert komme med mere nøyaktig oversikt over type matte ). Etter at alt har herdet på innside ville jeg slip bort resten av skaden ifra UTSIDEN, for så å legge på et par lag med glassfiber der også. Ville så tilslutt lagt på gelcoat med samme farve som båten ( selvsagt endel pussing få å få skaden mest mulig usynlig i ettertid ). Et annet alternativ ville vært å laget en form på utsiden, kunne da skjært bort hele området og støpt nytt, men med beskrivelsen over blir det litt mere slipe/støpe jobb MEN du slipper å lage til noen form. det ser ut til at du ha plastpest. Dvs. det er kommet vann mellom indre og ytre skrog. Tror du har missforstått hva plastpest ( osmose ) er , på DENNE båten er ikke problemet plastpest Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
lippert Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 (redigert) Hei, og velkommen. Dette ser ut som en enkel jobb, dersom jeg tolker bildene rett. Liten båt med enkel bunn, trykket inn fra utsiden. Få den ned fra båthengeren og plasser den på et tørt og varmt sted. Du kommer til å kreve minst 15 grader. Akkurat hva du gjør er litt avhengig av dine estetiske krav. Forslaget mitt er vel en mellomløsning. Trykk ut bulken så mye som du kan. Stikk ned på nærmeste byggevare og kjøp deg en eller to Flapdisk til vinkelsliperen. Velg den fineste korningen de har. Dette er svært effektivt verktøy til å slipe så du må være lett på hånden. (PS Ta med deg et par støvmasker når du først er i butikken.) Selvsagt kan du slipe ned på andre måter. Så sliper du ned slik at du kommer ned til ren glassfiber. Slip bort 15-20 cm uten for skaden. Få vekk all løs glassfiber. Sett på en teipbit på yttersiden så hullet blir tett. Når du først var innom Biltema kjøpe du med deg litt polyester, herder og glassfibermatte, en pakke med billige pensler -de med gult håndtak. Rengjør overflaten, klipp til duken, bland polyesteren og legg på etter bruksanvisningen. 4-5 lag Overflaten behandler du med 2-komponet polyturetan maling, gjerne fra Biltema :) Dette forutsetter at du ikke ble sittende igjen med et "større" hull når du hadde fjernet den løse glassfiberen. Da må du være mer nøye med hvordan går frem med selve støpejobben. Hva du gjør på yttersiden er avhengig av hvor dyp bulken er og hvilken finnish du ønsker. Det nkleste vil være å slipe rent og fyle sprekkene med epoxysparkel. Er du bekymret for styrken og gir beng i det estetiske kan du gjøre som på innsiden. Det kan selvsagt forbedres ved kun å legge 2-3 lag og slippe det ned før du sparkelr og overflatebehandler. Du finner mye informasjon her på forumet om temaet. Og dersom du holder oss oppdater med bilder underveis så får du garanter løpende veiledning. PS! Neste gang du starter en tråd så vær nøye med titlen. Det er litt strengt her. Edit: Droll var raskere enn meg til å taste :) Redigert 31.Mars.2010 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
båt1994 Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 tusen takk for raske svar. håper og få begynne i morgen. er ca 10 grader på dagtid nå, så jeg håper og få garasjen til rådiget noen dager + en parafinovn. Kan jeg begynne og bugge ned med vanlig pussemaskin? skal legge ut bilder når jeg har fått den av hengeren. hvor mangen timer bruker den på og herde med10-15 grader og litt kaldere på kveldstid Sitér dette innlegget Link to post
båt1994 Svart 7.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2010 Hei igjenn, har ikke fått fikset båten enda men nå er det hvertfall over 15 grader :P tenkte jef skulle begynne idag og slipe innsiden... skal ta bilder unnerveis.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.August.2010 Del på Facebook Svart 7.August.2010 Gjør som Droll sier. Sitér dette innlegget Link to post
suzumer 290 Svart 7.August.2010 Del på Facebook Svart 7.August.2010 dette har eg gjort sjølv på ein gh 10 som hadde ein lang sprekk fra bunnen eg gjorde omtrent som droll sier..., men det skader ikke å ta eit større område kansje 20 cm så er du sikker på att det holder i hvertfall under vann linjen og husk å vere nøyaktig med blanding av herder og poliester bruk gjerne målesprøyte som du får kjøpt på appoteket og vask godt med aceton førstøpinng og helst få rulle med aluminiums rulle for å få ut all luften (kan klare det med å dytte med pensel men det er best med alu rulle) når du støper så må du begynne med noen små lapper med glassfiber midt på sprekken og så øker du med ca 5 cm hver gang og ha ein stor som dekker hele på slutten. poliester og glassfiber og alu.rulle fås på biltema. like bra kvalitet der som på maritim når det gjelder poliester og tilbehør lykke til suzumer 290 Sitér dette innlegget Link to post
Andreash Svart 7.August.2010 Del på Facebook Svart 7.August.2010 Vil anbefala å slipa jevnt mellom kvart lag med glassfiber, då vert resultatet ofte betre. Brukte sjølv glassfibermatte frå biltema, den som er vevd. Den var svært lett å bruke :) Mykje mindre griseri enn med den trdisjonelle typen. Største problemet er eigentleg å få ein jevn farge utvendig utan å måtte male heile båten... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
suzumer 290 Svart 7.August.2010 Del på Facebook Svart 7.August.2010 no har jo eg lakkert hele båten min da men det er jo ikke sikkert tråd starter vil det Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.August.2010 Del på Facebook Svart 7.August.2010 Vil anbefala å slipa jevnt mellom kvart lag med glassfiber Det MÅ slipes mellom hver lamineringsøkt. Polyesteren danner st skjikt ytterst som holder styrenen inne til lenkingen er ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.