Jump to content

Iskra dynamo 100 Amp, lader kun 30 A


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Vil temperaturen på dynamoen kunne komme ned i 70 grader igjen så lenge omgivelsestempen rundt motoren sannsynligvis er over 80 grader?

 

Så lenge du henter frobrenningsluften din fra motorrommet vil du aldri se temperaturer som de du antyder her! Motoren bruker flere tusen liter luft i minuttet, så det blåser en frisk bris med kald luft fra utsiden hele tiden rundt motoren...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

OK, du har sikkert rett. Men luftinntaket er bak, der motoren trekker inn luften. Motoren er godt innpakket i en kasse med isolasjon. Blir neppe så mye "blåst" i forkant(?). Blir imidlertid bare spekulasjoner så lenge jeg ikke har temp.måler i kassen. Jeg har sett her på BP flere som har hatt problemer med at dynamoen blir for varm, kanskje helst med brukt av ekstern regulator. Da kom det forslag om å ordne med ekstra vifte. Tungvint. Temp.regulator takler vel også dette. Flere dingser. Bra løsning må være en standard løsning uten diverse dingser.

Link to post
...luftinntaket er bak, der motoren trekker inn luften.

Der har du 2 muligheter. Flytte luftinntak til dynamo, enten på utside av kassen eller via kanal innvendig. Dynamo under belasting kan lage enorm varme, 1kw på 100amp er ikke unormal.

Den her har utgang som aktiveres på justeringsbar temperatur på dynamo og vanlig oppsett på krevende anlegg er at utgang settes til 65 grader og timestyrt relè sørger for at vifte går i 15 minutter når dynamo passerer grense.

Jeg med min 4L motor i liten kasse med 1stk 165amp 95 series og 1stk 100amp 6 series høy effekts dynamoer fra Balmar kjenner ikke til varmeproblemer.

 

En feil innstilling mange båteiere og installatører har er at man skal kjøpe dyr og fin kartplotter, ankervinsj og flere duppedingser man bruker få timer i året, men hovedstrømanlegg som er grunnen i båten og brukes mer og mindre hele året skal være så billig som mulig.

 

P.S.

De er ikke ment til deg Zach

Link to post
OK, du har sikkert rett. Men luftinntaket er bak, der motoren trekker inn luften. Motoren er godt innpakket i en kasse med isolasjon. Blir neppe så mye "blåst" i forkant(?). Blir imidlertid bare spekulasjoner så lenge jeg ikke har temp.måler i kassen.

Jeg ble litt nysgjerrig etter en tilsvarende diskusjon i fjor og monterte en temperaturmåler i motorrommet. Det var av typen for inne- og utemåling med en ledning og en føler fra Claes Olson til en 50-lapp. Motoren vår er godt pakket inn i en isolert finerkasse som sitter under dørken. Det er et stort luftinntak i bakkant med lydfelle. Jeg husker ikke nøyaktig, men jeg mener temperaturen stabiliserte seg på ca 40 grader når det var 25 ute.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...