Kjelli Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Mener du at regulator skal ha spennbegrensing men ikke strømbegrensing? De blir noe helt nytt for meg... Justeres spenning ned, vil ikke batteriene ta i mot lading, så da synker strømmen dynamoen gir ut. Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Her kan du lese det meste om batterier . ladning ,strøm og spenning http://www.primepower.se/pub_docs/extras/P1300045.pdf Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Vil temperaturen på dynamoen kunne komme ned i 70 grader igjen så lenge omgivelsestempen rundt motoren sannsynligvis er over 80 grader? Så lenge du henter frobrenningsluften din fra motorrommet vil du aldri se temperaturer som de du antyder her! Motoren bruker flere tusen liter luft i minuttet, så det blåser en frisk bris med kald luft fra utsiden hele tiden rundt motoren... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Zach Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 OK, du har sikkert rett. Men luftinntaket er bak, der motoren trekker inn luften. Motoren er godt innpakket i en kasse med isolasjon. Blir neppe så mye "blåst" i forkant(?). Blir imidlertid bare spekulasjoner så lenge jeg ikke har temp.måler i kassen. Jeg har sett her på BP flere som har hatt problemer med at dynamoen blir for varm, kanskje helst med brukt av ekstern regulator. Da kom det forslag om å ordne med ekstra vifte. Tungvint. Temp.regulator takler vel også dette. Flere dingser. Bra løsning må være en standard løsning uten diverse dingser. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Justeres spenning ned, vil ikke batteriene ta i mot lading, så da synker strømmen dynamoen gir ut. De er litt avhengig av størrelse på batteribank og hva langt ned den ligger. Hvis dynamo skal beskyttes i større anlegg bør den strømbegrenses. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 ...luftinntaket er bak, der motoren trekker inn luften. Der har du 2 muligheter. Flytte luftinntak til dynamo, enten på utside av kassen eller via kanal innvendig. Dynamo under belasting kan lage enorm varme, 1kw på 100amp er ikke unormal. Den her har utgang som aktiveres på justeringsbar temperatur på dynamo og vanlig oppsett på krevende anlegg er at utgang settes til 65 grader og timestyrt relè sørger for at vifte går i 15 minutter når dynamo passerer grense. Jeg med min 4L motor i liten kasse med 1stk 165amp 95 series og 1stk 100amp 6 series høy effekts dynamoer fra Balmar kjenner ikke til varmeproblemer. En feil innstilling mange båteiere og installatører har er at man skal kjøpe dyr og fin kartplotter, ankervinsj og flere duppedingser man bruker få timer i året, men hovedstrømanlegg som er grunnen i båten og brukes mer og mindre hele året skal være så billig som mulig. P.S. De er ikke ment til deg Zach Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Zach Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Det må i så fall bli 9-serie eller 94-serie pga. festene. Hvem selger? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Hvem selger? Du finner selgere under international dealers på hjemmesiden til Balmar. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Komodo Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 OK, du har sikkert rett. Men luftinntaket er bak, der motoren trekker inn luften. Motoren er godt innpakket i en kasse med isolasjon. Blir neppe så mye "blåst" i forkant(?). Blir imidlertid bare spekulasjoner så lenge jeg ikke har temp.måler i kassen. Jeg ble litt nysgjerrig etter en tilsvarende diskusjon i fjor og monterte en temperaturmåler i motorrommet. Det var av typen for inne- og utemåling med en ledning og en føler fra Claes Olson til en 50-lapp. Motoren vår er godt pakket inn i en isolert finerkasse som sitter under dørken. Det er et stort luftinntak i bakkant med lydfelle. Jeg husker ikke nøyaktig, men jeg mener temperaturen stabiliserte seg på ca 40 grader når det var 25 ute. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Zach Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Ikke varmere enn 40 gr, positivt. Stemmer jo også sånn cirka med det Ole Petter sier i innlegg #75. Da bør i alle fall omgivelsestempen ikke bety så mye for levetiden på dynamoer som "bare" har standard regulering(?). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.