softneck Startet 1.April.2010 Link til dette innlegget Startet 1.April.2010 Har et solcellepanel som stod på båten da jeg kjøpte den. tenkte jeg skulle måle litt på det her om dagen. Panelet er ca 30x40cm stort og har en regulator i akterkabin før batteriene. Målte spenning inn på regulatoren som var ca 18V og ble regulert ned til 10,5V Da lader den selfølgelig ikke noe..... Satte på endel forbrukere i båten slik at spenningen skulle synke noe og koblet panelet utenom regulatoren og rett på batteriet. Koblet et ampermeter i serie men fikk ikke noe strøm. Kun 200ma eller noe. Gikk fram til panelet og reiv av ledningene og koblet en 5w pære til men denne lyste ikke og fikk ikke noe strøm her heller. Sola stod riktignok skrått på panelet men noe burde det vel gitt??? Noen "soleksperter" her med erfaringer????? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Har et solcellepanel som stod på båten da jeg kjøpte den. tenkte jeg skulle måle litt på det her om dagen. Målte spenning inn på regulatoren som var ca 18V og ble regulert ned til 10,5V Da lader den selfølgelig ikke noe..... Gikk fram til panelet og reiv av ledningene og koblet en 5w pære til men denne lyste ikke og fikk ikke noe strøm her heller. Sola stod riktignok skrått på panelet men noe burde det vel gitt??? Noen "soleksperter" her med erfaringer????? Siden panelet ditt leverte 18v inn på regulator virker den nok men hvis solen ikke står rett på lader den ofte ikke mye. har et 60w panel selv , oftest lader dette 0.5-1A , ved direkte sol er det oppe i 3A på måler på reguklatoren. En 5w pære forbruker o.41A , hvis det ikke er nok sol til å produsere strøm oppimot det så vil den knapt lyse. ta og test panelet direkte mot solen og se hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 1.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Ja, fikk lest litt mer og kikket på maritim og seatronic på paneler av tilsvarende størrelser og ser at det mest sannynlig er kun 5w eller max 10w. MEn er det ikke noe stort tull og ha dette pinglepanelet via en regulator. Vil jo aldri få en batt.bank på 460Ah til å koke Er vel bedre og kjøre det som kommer direkte i batteriet enn via en regulator Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Er det et 5 watt panel så leverer det under ideelle forhold det samme som pæren din. nei det vil nok aldri få det til å koke gitt, er du heldig kan det greie å holde batteriene fulladet med div utstyr passivt koblet til. Er det så lite ville jeg gått for et større , mitt på 60 w er lite til å lade et 200A batteri da jeg har 2,5kW inverter i bruk og div ledlys og ventilasjon og pumper som tømmer banken til 30% på 10 timer ca, lade dette opp tar da tid. Til båten har jeg gått til anskaffelse av windgenerator http://seatronic.no/vindgenerator-vindgene...generator-p-327 som gir 300 watt max og ser etter et par flexi paneler , da skulle jeg kunne holde tritt med forbruket hvis jeg har kun en liten inverter til tv/data. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 5 watt panel er bare bortkastet. Titt litt på eBay, der får man 50-100W panel for en billig penge fra kina. En bra regulator er med på å utnytte ladestrømmen ved lite sol.. Selv vurderer jeg et slikt foldbart panel som man kan flytte mellom båten, campingvogn og hytte.. Ta frem ved behov og man kan lett vinkle det rett mot solen, noe som er veldig viktig. Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 1.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Er det ikke bedre å ha utsyr som går direkte på 12V enn å ha en inverter i mellom???? Ja burde nok hatt noe mer solcelle/vindgenerator utsyr da jeg ikke har strømtilgang der båten skal ligge....Må vel ta med agregatet innimellom for å toppe de opp. Har en ladac 1204på forbruksbanken og den får dynamoen til å lade rimelig greit. Testet her om dagen og da var det ca 10grader ved batteriene og den ladet med 14,5V. Startbatteriet er helt adskilt fra resten med egen dynamo og greier. Dette brukes til starting og baugthruster. Skal jeg koble de sammen med forbruk må jeg bruke startkabler.... Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 1.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Det panelet som jeg har er bare leketøy med andre ord Men inntil jeg får tak i noe bedre tror jeg kobler det direkte på batteriene. Sånne utfoldbare paneler er jo ikke så dumme: her er et på 190w til foreløpig AU $ 559. Dette kan jo monteres der som det andre står nå også folder en dette ut når en har lagt til.... 190w hørtes mye ut men kanskje på en optimal australsk soldag???? Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 (redigert) 190W var ganske mye i forhold til størrelsen ja. Står ingenting om regulatoren, om det i det hele tatt følger med en. Så det ville jeg spurt om. Svært sparsomt med tekniske data generellt, og de skryter på seg 22% effektivitet noe jeg synes høres overdrevet ut når de fleste seriøste merker har 14-15%. Tror ikke man skal se seg blind på watt peak effekt. Her i norden er det viktigere hva panelet leverer i middels solforhold, og at det tåler å brukes på havet. Denne virker veldig solid og er vannbestandig. Monocrystalline panel. Regulatoren er av bra kvalitet og tåler å ligge under vann i 72 timer ;) Solid ramme, rustfrie hengsler og håndtak. Ekstra beskyttelse av hjørnene. En solid støttefot i midten. Smart tilkobling til strømkabel . Alt i alt virker det som et bra produkt. Fikk lyst på et selv ;) Redigert 1.April.2010 av offpist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 1.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Ja det så fristende ut. Regner med at solcelleutstyr er noe australerne kan......... Får håpe en slipper å teste vanntettheten på regulatoren da Foreløpig er det andre (livs) nødvendige tilng på ønskelisten..... men regner med å måtte skaffe meg noe bedre etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
D5LA Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Hei Softneck. For å få de 190 w. er du avhengi av at panelet med sine speil dreies kontinuerlig med solen. Ellers har du nok ikke mer enn mellom 50 og 100 W. Har selv montert 2 "hytte" paneler på hver 60 w som gir 10 At. ved normal sommerdag. Helt supert. Kjørte 2 år med defekt dynamo / regulator ? Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Du nevner jo at solcellepanelet står skrått på sola. En kan bli overasket over hvor mye effekten synker hvis solcellepanelet ikke er under optimale forhold. Et solcellepanel består som sagt av flere celler. Disse er seriekoblet. Det vil si at solcellepanelet ikke gir bedre effekt enn det den dårligste cella gir. Hvis kun en celle står i skyggen vil effekten til panelet falle drastisk.. Men effekten av et solcellepanel er også avhengig av produksjonsmetoden halvlederen er produsert med. De aller fleste solceller bruker silisium som halvleder. De rimelige solcellepanelene bruker smeltet silisium, og i de ekstremt billige versjonene bruker de dampet silisium. Disse har en lav effekt på rundt 10% til 15%, og effekten vil synke drastisk med åra. Hvis du har en monokrystalinsk solcellepanel vil du få en virkningsgrad på mellom 20% - 25%, samt at de tåler alderen bedre Disse panelene koster som regel litt mer, da produksjonsmetoden er litt mer tidkrevende (Czochralski-metoden). Slike paneler selges på f.eks. Båtbua i Fredrikstad. Men trass i hva slags panel du har bør det gi noe spenning inn som kan få en liten lyspære til å lyse. Hvis det ikke skjer er det ganske sikkert at det er ett eller annet brudd i strømføringen mellom halvleder og lyspære. Hvis du er sikker på at det ikke er i ledningene dine ville jeg hørt med produsenten, for da er det mest sansynlig at det er noe alvorlig galt med panelet ditt.. Hvor gammelt er egentlig solcellepanelet ditt? (Akademisk hilsen Karoline) Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
litt peiling Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Jeg hadde solcellepanel, men nå er "plata" ødelagt :-( Gidder ikke ordne dette, men alt det andre fungerer 100%. Noen som er intressert ? Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 2.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Sikkert drittgammelt. Vet ikke da det stod på båten når jeg kjøpte den... Men skal ta noen nye målinger når panelet har mer direkte sollys. Sikkert et billigpanel også........ Får en ikke en 5w lyspære til å lyse i direkte sollys kan en likegodt rive det av tror jeg....... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.