båtergøy Startet 2.April.2010 Link til dette innlegget Startet 2.April.2010 (redigert) hei! Jeg har en 14 fot, ganske flatbunnet båt, som jeg skal kjøpe motor til. Fra motorfeste og til kjølen er det 42 cm ca. Vil det da si at jeg bør gå for en kortstammet motor? Hva skjer om jeg hadde satt på en langstammet på denne? er jo så vanskeli å få tak i noen brukte som er kortstammet. noen tips om hvem/hvor jeg bør lete for å finne en? Leter ofte på finn...;) Redigert 2.April.2010 av båtergøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eirikrab Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Mener 42 cm skulle tilsi kort stamme. Jeg prøvde med en langstammet motor på jolla vår, en gummibåt som skal ha kort stamme. Det var ingen suksess.... Båten "steila" og ploga sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 vilken type\merke har du? du skal ha kortstammet motor ja. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Bearded Beast Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 "fra motorfeste til kjølen" ? Er ikkje sikker på hva du mener der.. Du skal måle fra øverst på speilet. Det som skjer med for lang stamme er at det vil sprute en del, evt lavere fart, dårligere egenskaper generelt. Synes nesten alt av små motorer er kortstammet eg... ka størrelse du ser på Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=936927 Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
båtergøy Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 (redigert) Hei hei! Jeg har en 14 fot båt, ganske flatstammet. Fra motorfestet og ned til kjølen er det 42 cm. Bør jeg ha kortstammet motor da? Redigert 7.April.2010 av båtergøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 forandre tittel, ellers blir denne stengt!!! Sitér dette innlegget Link to post
båtergøy Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 skjer med det tittel greia? hva kan jeg bruke som tittel her da???? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Tittelen skal vist beskrive meire . Langstammet/korstammet hva da? f.eks Skal e ha Langstammet/kortstammet motor på denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Hva er en flatstammet båt? Langstammet motor = 20 tommer = 50,8cm Kortstammet motor = 15 tommer = 38,1cm Målene er fra underkant av kroken du henger over akterspeilet og ned til antikavplata. Altså fra toppen av akterspeilet ditt og ned til bunnen av båten. Med dine 42 cm er du litt midt i mellom, men tipper du skal ha kortstammet motor. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
båtergøy Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 okei, alt jeg lærer. Men om noen vet om hva jeg bør velge, så spytt ut. Sto en kortstammet på da jeg kjøpte den, høres kanskje mest rikti ut. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Antikavitasjonsplata skal være i samme høyde som bunnen på båten. Hvis den var det med motoren som sto på når du kjøpte den så skal du ha kort stamme Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
båtergøy Svart 8.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Takk for svar. altså det står en kortstammet 30 hk på båten nå, så er vel greit å fortsette med kortstammet da.. Blir littegranne daut så fort det kommer mer enn en ombord, så tenkte at en 40 hk ville gjøre susen. Tror dere at det vil hjelpe betrakteli på en 14 fot båt? Leter på finn, men har aldri funnet en kortstammet en... Tenkte å kjøpe en av litt nyere en 90 mod, for å unngå trøbbel, noen som har tips om en motor eller vet hvor jeg bør lete eller en jeg kan kontakte? Svar her, eller ta kontakt på 48 06 20 57 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.