ronny_ Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Hei skal i gang med å skifte ut nater på dekkene. Har kikket litt rundt på forumet om noe tips. Men ønsker å få litt råd av noen som har gjort det selv. "tips & triks" mottas. Båten er ellers behandlet med owatrol d1 og d2 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Er dekksplanken din skrudd og proppet, eller er den kantspikret(ingen propper) Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 (edited) Er dekksplanken din skrudd og proppet, eller er den kantspikret(ingen propper) Håper ingen her slår spiker i båten sin! Noen ganger er natmassen seig og vanskelig. På bakdekket til Tora var den så klissete at jeg ga opp å få gjort rent i natene. Jeg skiftet dekket i stedet. Da viste det seg at det var lagt av smale gulvbord som satt med rustne spikere. Har senere også skiftet innredningen i forpiggen. Der var det også en del spiker. Utrolig hvordan noen kan mishandle en gammel dame. Edited April 3, 2010 by NilsPils (see edit history) Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 (edited) Båtdekk i tre som ikke er proppet, har dekksplank som er skjult spikret ned i bjelkelag og i hverandre Er noe dritt når du skal fjærne de gamle natene Edited April 3, 2010 by Bartesam (see edit history) Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 På båtmessa var det en som demonstrerte en Fein Multicutter med ett "marin" tilbehørssett med natekniv for å ta ut den gamle naten, skive som pusset natesporet samt flat kniv til å skjære vekk overskytende etter at det var lagt ny natemasse. Virket SÆRDELES lettvint og en løsning du bør vurdere (hvis du tar deg råd... ) Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
Woody Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 På båtmessa var det en som demonstrerte en Fein Multicutter med ett "marin" tilbehørssett med natekniv for å ta ut den gamle naten, skive som pusset natesporet samt flat kniv til å skjære vekk overskytende etter at det var lagt ny natemasse. Virket SÆRDELES lettvint og en løsning du bør vurdere (hvis du tar deg råd... ) Har tenkt så smått å prøve Fein verktøyet, men jeg lurer på om ikke det blir veldig hakkete etter natekniven? Quote "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
Link Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Har prøvd fein med natefjerner utstyr. det funker.. skal til med samme på min båt nå. skal nate om både fram og bakdekk + + det går som en lek med Fein. Quote Tidligere GABBA 2 Link to post Share on other sites More sharing options...
Moas-ark Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Jeg kjøpte meg denne natefjernerkniven til Fein. Har bare prøvd den litegrann, men den er helt rå! Jeg brukte den på bosch PMF180E multimaskin. Kostet rundt 300 kroner, men det tror jeg er tjent inn i tid man sparer Quote Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post Share on other sites More sharing options...
ronny_ Posted April 4, 2010 Author Share Posted April 4, 2010 takker for svar. har brukt fein sin natefjerner. Helt topp! dekksplanken er skrudd og propet. Er det noe jeg bør tenke på vidre når jeg skal starte natingen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Link Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 som sagt så skal jeg til med samme arbeidet, å har gjort det før, det jeg fant ut da var at det var lurt å maskere på hverside av naten, da blir det mindre gris. har prøvd uten maskering å det ble mye pussing og gris av det. Quote Tidligere GABBA 2 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Hvis det var bomullstråd mellom natene under natemassen, så ville jeg skiftet ut den også hvis plankene var krøpet fra hverandre Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
ronny_ Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Det var ikke bomullstråd... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Er natene V-formet eller rette i bunnen? Er de rette i bunnen, så lønner de seg å legge en bunnstreng med gammelt kasettbånd slik at natemassen ikke fester seg i bunnen av natet. Det skal bare feste seg på sidene. Fester det seg i bunnen også, så slipper det etter en stund, og det er alltid på siden det slipper. I tillegg skal natet primes før natemassen blir sviset ned i natet Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Odd H Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Heisan! Du er modig som bruker Feinkniv! DA skal du være stø på hånda! Jeg gjorde denne jobben på dekket på min Stavernssjekte og brukte en vinter i Kystlagets lokaler (er nøye, jada....) En kjempestor jobb men vel verdt strevet! Midtfisk og dollbord i eik og dekket i Oregon-pine. Sjekta heter "Pernille" og kan beskues i sjektekanalen i Stavern etter 1 Juni. Nu til sagen! Jeg brukte overfres med jern litt bredere enn nata jeg hadde, men bare litt,mot ei styrelist som jeg festet med klemmer og stifter i "nabonaten" Så ganske riktig Owatrol 1 i natesprekken helt til det ikke suger mere=begynn tidlig! Så nateprimer SIMSON Rask tørretid=les på boksen! Så natetape i bunn av naten,denne har Alu-overflate som er glatt slik at natemassen ikke får feste i bunn men bare på sidene. Brukte Bostik natemasse og det er viktig fordi Sikaflex og Owatrol går ikke sammen! Dette er brukt på Staatsraaden så da er det godt nok for meg! Legg på rikelig med pistol og du trenger heller ikke maskering fordi du pusset jo ikke dekket først! La tørke lenge og skjær av toppen med tapetkniv. Jeg brukte eksentersliper og pusset nå ned HELE dekket Begynte med 60 og avsluttet med 240. Så er det bare å si ha en fin dag til de pårørende hjemme før du tidlig drar ned til båten og smører Owatrol D-1 vått i vått hele dagen til det ikke suger mere. Så er tiden kommet til 7 strøk med Owatrol D-2 men det vet du nok! Det er 5 år siden jeg gjorde jobben og dekket er fortsatt som nytt! Lykke til! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn K Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Jeg kjøpte meg denne natefjernerkniven til Fein. Har bare prøvd den litegrann, men den er helt rå! Jeg brukte den på bosch PMF180E multimaskin. Kostet rundt 300 kroner, men det tror jeg er tjent inn i tid man sparer Kan man bruke Fein sin natekniv på Bosch PMF180E? Tror Bosch sin koster ca 900 på Jernia - Fein er noe dyrere. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Så vidt jeg vet kan alt av Fein tilbehør benyttes på Bosch'en. Bosh har laget adaptere til det meste. Quote I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts