MH OP Startet 4.April.2010 Del på Facebook Startet 4.April.2010 Er i gang med vårpussen på min Nordkapp Enduro som er en skjærgårdsjeep med glassfiberskrog. Lurer på to ting angående vårpussen; hvor mye skal jeg vaske vekk av den gamle bunnsmøringen? Hvordan fikser jeg småskader i skroget? Jeg har vasket hele båten med Maritim sin "båtvask" og høytrykkspylt godt. Etter å ha høytrykkspylt skroget godt slik at det ikke er noe bunnsmøring som faller av, prøver jeg å vaske med båtvasken. Når jeg bruker båtvasken på bunnsmøringen, løses den opp, og om jeg skrubbe lenge nok, forsvinner alt. Jeg lurer på om det holder å høytrykkspyle eller om jeg skal vaske vekk all bunnsmøringen med båtvask før jeg fører på ny bunnsmøring. Hvit selvpolerende bunnsmøring jeg bruker Også var det skadene i skroget. Det er ikke mye, men det er en del hakk som jeg ville ha fikset før jeg sjøsetter båten for sessongen. Noen tpis til hvordan jeg fikser dette? Noe man kan fylle i hakkene? På forhånd takk Sitér dette innlegget Magnus - Rammet av 3 fots syken som 10'åring! Link to post
Vindfang Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Hei Du blåser lett over med høytrykk til bunnstoffet er "rent" det vaskes bort med vann, det er hele vitsen med stoffet. Skader over vannlinjen, gelcoatsparkel i riktig farge. Under vannlinjen, tokomponentsparkel til bruk under fra f.eks Hempel. Sitér dette innlegget Link to post
MH OP Svart 4.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2010 Takk takk, det var akkurat det jeg trengte. Sitér dette innlegget Magnus - Rammet av 3 fots syken som 10'åring! Link to post
Suzumar Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Har ingen erfaring, men har hørt at gelcoatsparkel hefter bedre (lettere å få til å hefte enn tokomponentsparkel) stemmer dette? Har også hørt at gelcoatsparkel kan brukes under vannlinje om en primer godt over. Stemmer dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Må man ha noe oppå gelcoat sparkelen igjen eller er den tett? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
index Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Trenger ikke ha noe oppå. Den er ikke tett, men det er ikke gelcoaten heller. Derfor skal du ikke bruke gelcoat sparkel under vannlinjen, der er epoxysparkel bedre egnet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hokky Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Det kommer jo vann over vannlinjen også? Tidligere har jeg malt på toppcoat. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
index Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Det kommer vann ja, men overflaten trenger ikke være 100% tett for det! Gelcoatsparkel er bare fortykket topcoat, så det er ingen som helst grunn til å smøre topcoat over. Det lille av fuktighet som måtte komme inn ved litt sjøsprøyt, tørker greit ut når du ligger stille. Ikke noe som helst problem dette... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hokky Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Ok. takk. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.