goldfish17 Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 En eller annen "veldig hyggelig" person har vært så snill å spraye noe på gelcoaten til båten min på sidene.. det handler seg om noen striper og spots som tilsynelatende er type autospray (blå metallic).. Finnes det noe som kan ta det bort uten at gelcoaten drepes? Superkjipt... :nonod: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ivers69 Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Så jævelig at noen kan gjøre noe sånt, Jeg ville ha prøvd med rubbbing. Har selv brukt Maguire One step Compound til å fjerne inntørket teak olje fra gelcoaten (har prøvd andre typer rubbing før som ikke har greid det), vet ikke om den tar lakk men tror det er mulig hvis gelcoaten ikke var alt for matt. Lykke til håper du for fjernet det uten alt for store problemer. Hilsen Ivers Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Vannslipepapir korning 2000 eller høyere og slip forsiktig. Hvis båten ikke er gammel (les:falmet i fargen) går det bra. Prøv på et lite omeråde først. Ta bilde av tag'et, så har du milighet for anmelde det. Kan forsikringen din dekke det? Isåfall er det viktig å ikke gjøre noe som helst. mvh Bavaria32sport Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Kan du ikke bare vaske det av med tynner, aceton, lynol eller annet egnet lakk løsende middel og polere opp når du har fått bort all dritten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Forsøk, som Moya sier, med rødsprit og Aceton. Dette tar det meste. Gelcoaten tåler også det meste, men vasker du med sterke saker som dette bør du beskytte overflaten etterpå med voks. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 De siste par år har man i bilbransjen gått over til "andre stoffer" enn aceton og tilsv. i forb. med rengjøring/klargjøring/arbeid med lakk/lakkskader mm. Dette bl.a. grunnet arbeidsmiljølov/løsemiddelproblematikk. Imidlertid har de altetrnativene som man bruker i dag om mulig enda bedre vaskeefekt på malingsøl og annet. Et tips er derfor å stikke innom en bilverksted m/oppretteravdeling, alt. en billakkerer og høre om du kan få litt av denne typen løsemiddel. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Moderne lakk er vannbasert og bruker ikke "løsemidler" Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Til vannbasert lakk brukes egne stoffer ja, men i tilegg så brukes "aceton light" til det som er mer hardnakket. Og disse "nye" acetonerstatningene er mer effektive til f.eks. fjerning av spraybokssøl. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
goldfish17 Posted April 18, 2010 Author Share Posted April 18, 2010 Sånn! Da var løsningen funnet. Neillakkfjerner var tingen. Ublandet aceton gikk rett til angrep på gelcoaten, men neillakkfjerner fikset det hele. Litt voks etterpå og alt var som ny! :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Flott det løste seg Jeg har en flaske aceton om bord som jeg bruker om /når jeg søler olje på teaken. Har brukt denne som avfetting på gel coat også uten problemer. Skal legge til at det lukter neglakkfjerner av den - men den er merket Aceton. Hva er forskjellen på Aceton og neglakkfjerner Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Ganske stor, særlig hvis du benytter acetonfri neglelakkfjerner! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Trodde negllakkfjerner bare var Aceton til 15.000,- /liter... men dette vet jeg ingenting om, i motsetning til Mouche tydeligvis... Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Trodde negllakkfjerner bare var Aceton til 15.000,- /liter... Trodde jeg også, men kombinasjon av ektefelle og google ga meg et annet svar enn jeg regnet med! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts