rover Startet 5.April.2010 Del på Facebook Startet 5.April.2010 ipad? Overtar den for kartplotteren? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 tja.... http://macjournalen.no/er-ipad-en-datamaskin-i-tvangstrøye/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
lippert Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 (redigert) Ikke enda. Maskinen er ikke akkurat klargjort for saltvann. Tviler også på at skjermen er særlig lesbar i direkte sollys. Hvor god er den innebygde GPSen? Redigert 5.April.2010 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
snadrik Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Så lekkert ut hvertfall ;) Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 5.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2010 GPS`n er vel som i iphone? Ganske bra..... Kart over hele Norge..... et par hundrelapper? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Litt på siden, men i dag så selges kartløsninger til iphone for en relativ lav kostnad. Bla. har Navionics etablert et helt økosystem og du får program og kart for ca. $80 Dette er jo langt lavere enn prisen for et kart til en dedikert plotter eller PC. Selv tror jeg det kommer av at Navionics ikke ser iphonen som en konkurrent til deres tradisjonelle marked, men mer som et supplement. Dersom ipaden skulle vise seg å bli populær som erstatning for tradisjonelle plottere og ikke være en utvidelse av markedet tror jeg de vill se over sin nåværende prisstruktur. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bjartn Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Er skeptisk til både iPad og iPhone. Har iPhone selv og digger forsåvidt den, men er skremt av den filosofien Apple står for. Det er fremdeles "The Apple way or no way." En iPhone kan f.eks ikke multitaske. Den kan med andre ord ikke spille både radio og skrive SMS. Du kan bruke den innebygde iPod-funksjonen og skrive, men ønsker du å bruke en radio-app eller kanskje spotify, så må du fint slå av musikken før du kan svare på meldingen. Jeg liker ikke sånne tvangsopplegg. Årsaken til dette er jo at den skal fremstå som rask og smooth, og da tvinger Apple meg til dette. Her er en sammenligning mellom en stein og en iPad - link . Legg spesielt merke til at den ikke har USB eller SDminne (du kan kjøpe ekstra adapter ), kan ikke multitaske og du kan ikke bytte batteri. Du kan altså gjøre akkurat det Apple mener at du skal gjøre. Ingenting annet. Alt du vil ha inn på iPad må via iTunes og app-store. At det er en portabel skjerm er vel ingen tvil om, men det er da en bærbar PC også? Du får en grei laptop til 3-5000kr og denne kan utføre ca uendelig mange flere oppgaver enn en iPad. Det var mine balanserte synspunkt på den saken! Sitér dette innlegget Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha! Min prosjekttråd her på BP Link to post
abbor Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 (redigert) Navionics kommer selvsagt ikke til å tilby kart til samme lave pris for iPad som for iPhone. Kjører du med iPhone billigkartene får du bare et kartbilde med samme størrelse som en iPhone skjerm opp midt på iPadskjermen. Og så vil du trenge iTunes for å laste inn waypoints og ruter Redigert 5.April.2010 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Er skeptisk til både iPad og iPhone. Har iPhone selv og digger forsåvidt den, men er skremt av den filosofien Apple står for. Det er fremdeles "The Apple way or no way." En iPhone kan f.eks ikke multitaske. Den kan med andre ord ikke spille både radio og skrive SMS. Du kan bruke den innebygde iPod-funksjonen og skrive, men ønsker du å bruke en radio-app eller kanskje spotify, så må du fint slå av musikken før du kan svare på meldingen. Jeg liker ikke sånne tvangsopplegg. Årsaken til dette er jo at den skal fremstå som rask og smooth, og da tvinger Apple meg til dette. Her er en sammenligning mellom en stein og en iPad - link . Legg spesielt merke til at den ikke har USB eller SDminne (du kan kjøpe ekstra adapter ), kan ikke multitaske og du kan ikke bytte batteri. Du kan altså gjøre akkurat det Apple mener at du skal gjøre. Ingenting annet. Alt du vil ha inn på iPad må via iTunes og app-store. At det er en portabel skjerm er vel ingen tvil om, men det er da en bærbar PC også? Du får en grei laptop til 3-5000kr og denne kan utføre ca uendelig mange flere oppgaver enn en iPad. Det var mine balanserte synspunkt på den saken! Kunne ikke sagt det bedre selv. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
ansgar Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Litt på siden, men i dag så selges kartløsninger til iphone for en relativ lav kostnad. Bla. har Navionics etablert et helt økosystem og du får program og kart for ca. $80 SjøKartverket har en Iphone applikasjon som heter Navida som er gratis og bruker kartverket sine karter. Fungerer veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 iphone kartene fra navionics koster bare 139 kroner nå! langt ifra 80 dollar:) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Maskinen er ikke akkurat klargjort for saltvann. Men det er det heller ikke mange bærbare PC`er som er.... Navonics kart fungerer faktisk meget bra på Iphone i alle fall, så hvi det kommer til Ipad, tja? (Men jeg har ikke behov for vanntett utstyr i min båt) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Navida som er gratis og bruker kartverket sine karter. Her må man vel betale for datatrafikk? Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Her må man vel betale for datatrafikk? Det stemmer, det tenkte jeg ikke på. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Takk ansgar - det der var jo kjempestilig. Kart i papirkvalitet rett på telefonen. Så får vi be til de høyere makter at vi i en framtidig versjon får lov til å cache ned kartene slik at de blir tilgjengelig uten nett-tilgang. Når det gjelder iphone og ipad, kan man lett argumentere for alt fra at det er guds gave til menneskeheten, til at det er djevelens verk. Jeg tror det er en kombinasjon. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
ansgar Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Takk ansgar - det der var jo kjempestilig. Kart i papirkvalitet rett på telefonen. Så får vi be til de høyere makter at vi i en framtidig versjon får lov til å cache ned kartene slik at de blir tilgjengelig uten nett-tilgang. Ryktene sier at applikasjonen skal videre utvikles med mer funksjonalitet, og også til andre andre mobilen enn Iphone. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Du trenger ikke bruke datattafikk for å bruke navionics. Du har kartene lagret på internt minne. Folk mener mye forskjellig om iPad. Jeg kommer selv til å kjøpe den. På slike nye produkter må man selv finne bruksområder for seg selv. Jeg kommer blant annet til å bruke den som et suplemant til plotteren. Mye bedre å sitte med denne i fanget på kvelden å planlegge morgendagens seil etappe, en å sitte med den klumsete og treige garmin plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 iphone kartene fra navionics koster bare 139 kroner nå! langt ifra 80 dollar:) Takk for korigeringen. Det var jeg som hadde havnet litt feil nå jeg brukte Googel. Havnet hos Fugawi som lager kartprogram til iPhone. Hvor de bruker Navionics sine kart. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
bavariaeier Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 (redigert) Er disse kartene til 139 kroner de samme (med samme kvalitet) som de navionics kartene vi kjøper på brikker til plotterne? Så kartene koster mye mindre til ipad/iphone enn til pc (eller mac for den saks skyld) ? Redigert 5.April.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Du trenger ikke bruke datattafikk for å bruke navionics. Nei det stemmer, og hvis man bruker ICE trådløs modem eller denne så slipper man vel også unna datatrafikk? (På mobilabb) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 ... hvis man bruker ICE trådløs modem eller denne så slipper man vel også unna datatrafikk? (På mobilabb) med ice, ja. Men hvordan får dovado-en nettaksess, da? Jo: # Connects to the mobile internet via a USB modem.# Shares out the single internet connection via WiFi and/or LAN. # Can be used with any operator, anywhere at anytime. # Supports 3G/HSPA+ (21Mbps!), CDMA2000 1xEV-DO and iBurst USB modems. # Automatic link failover (USB to WAN port, WAN port to USB). - altså via mobiltelefon. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
alidal Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 (redigert) Men hvordan får dovado-en nettaksess, da? Via USB modemet til ICE. Som du selv har sitert: Connects to the mobile internet via a USB modem Redigert 6.April.2010 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Jeg tenkte kun på fastprisabb.... Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Tviler også på at skjermen er særlig lesbar i direkte sollys. For å sitere meg selv og dagbladet.no "Refleksene fra den blanke skjermen er imidlertid en utfordring, og i direkte sollys kommer iPad til kort," Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Honduras Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Otterbox, som bl.a. lager denne vann og lufttette casingen til Iphone... skriver på sin hjemmeside at de også vil komme med casing for Ipad. Jeg har nå lagt inn en melding hos dem hvor jeg spør om de kan lage en casing med holder slik at man kan bruke den som en marin plotter. Har bedt om at de lager casingen med 12V ladekabel og en en kabel fra Apple-kontakten til en NMEA2000-kontakt intregrert i casingen. Da vil vi kunne huke Ipaden opp mot nettverket i båten. Bare ett tidsspørsmål før det hadde sprutet ut med app'er beregnet på overvåkning etc hvis man kunne få på plass det. Tror jeg da.... Legg inn en forespørsel dere også http://www.otterbox.com/ipad-case-coming-soon Hvis du allerede har en Iphone med kart kan jo denne være en løsning: http://screensplitr.com/about/ Ipaden kan også monteres i bil: Screenshot fra iNavX Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.