Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Har våknet opp i marinaen og kjørt på jobb fra båten etter en god natts søvn.

Jeg hadde forresten litt av en kveld ombord i går, sammen med en selskapssyk veps faktisk!

- Det morsomme var at denne vepsen var innom båten flere ganger i løpet av kvelden, og hver gang pekte jeg mot utgangen og sa UT! Og ut fløy vepsen hver gang. Hehehe...

Til slutt vant den, og gjemte seg inne i et skap så jeg lot den være.

I dag tidlig fant jeg den lille rakkeren omkommet i telyset jeg hadde latt brenne... hehehe... Jeg vant.

:sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Løst internettproblemet endelig. Er i båten nå og vurderer om jeg skal overnatte viggo-venneløs et eller annet sted.

Har fri til over helgen så kysten er fri :sailing:

Reparert ekkoloddet også da ledningen til giveren hadde et brudd.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Er ikke mye å gjøre nå da, meni går satte jeg på plass ny 220v nødlensepumpe som også kan brukes på andre båter, sjekket motorene, fylte litt olje og justerte bort en liten ulyd på varmeren. Byttet også ut skjøteledningtrommel med overivrig sikring med mye skøteledninger uten sikring.

Hei.

Idag har jeg ikke gjort noe med båten, går bare og venter på at Trude skal bli ferdig med kveldsvakten slik at vi kan få oss en fin nattseilas over fjorden. Men i går var det dassen som sto for tur for mekking.

Jeg konverterte for 15 år siden fra manuelt system til elektrisk og kjøpte en enhet fra TMC som har fungert utmerket.

tmc_enhet.jpg

Men i det siste har det vært svært lite vann som kommer inn for å flushe ned dritten. Så jeg kjøpte et rep-set som besto av impellerhus med impeller for en uke siden. Men selvfølgelig hadde de endret slangestussene fra 3/4" til 1", så jeg rengjorde bare impellerhuset i forrige uke og byttet impelleren som manglet et par vinger, men uten at det kom mer vann. Dermed var det å skaffe nye 25mm slanger, stusser osv. og bytte impellerhuset senere.

Dette ble gjort, og igår demonterte jeg igjen hele greien. Da viste det seg at skruetilkoblingen mellom impellerhuset og resten av enheten ikke passet, fa . . .n! Dermed ble det å slenge seg i bilen og frese ut på motorveien (med lynrask splitter ny Opel Astra) til Seatronic i Moss for ny komplett enhet. Riktignok passet ikke hullavstanden for festing av enheten med 5 skruer til dørken helt (hvorfor i hel . . . e endrer de på slikt?), men etter hvert var det å teste systemet. Og oh yeea, det spylte nesten som dassen hjemme! Så nå blir det å strupe ned vannet med en kuleventil jeg har ved siden av dassen for ikke å fylle septiktanken etter noen få dager.

Noe annet gjorde jeg ikke i båten bortsett fra å fylle opp vann og sette på lading så batteriene er stappfulle av energi før helgeturen.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her på vestlandet er sommeren ankommet - flatt hav og skyfri himmel! Våre båtvenner er selvsagt reist på langhelg og har det veldig travelt med å sende meg stemningsbilder!!) madam'n skulle jobbe i dag og på en jubileumsfest i kveld - så da blir langhelgen veeeldig amputert, men reiser så tidlig som jeg klarer å sparke liv i henne i morgen. Ventetiden har jeg brukt i båten og gitt den en real shine. Polert nesten alt over fenderlista (under ble tatt på slipp for 2-3uker siden) ellers har jeg vasket og polert ALT innvendig: lugarer, toalet/dusj, cabin + alt ute!! Og holdt på å glemme lagt på nye "marine" sengklær. Etter alt dette styret ble jeg plutselig veldig bekymret. Jeg skal være den første til å innrømme at husarbeid i heimen "vet" hun at liksom ikke er min greie. Derfor er det alltid hun som har tatt seg om vølingen ombord også. Nå sitter jeg her og er skikkelig bekymret og er redd jeg har dritti kraftig på draget!! Heretter må jeg vel for alltid vaske båten selv og så skulle det ikke forundre meg at nå har jeg vist jeg kan, så nå begynner vel gnålet hjemme også!!!!

Ahhhhhh ;-///

Trillet båten tilbake i havet. Dvs jeg er ferdig på slippen og bunnstoffet ser bra ut. Nye Zinker er montert og skroget er nypolert. Rakk ferdig i går ettermiddag, 2 sek før det begynte å regne. :thumbsup:

Nå gjenstår "bare" å polere overbygget også kan plutselig sommerferien komme. :cheers:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Tømte kjølsvinet for ferskvann, da vannfilterhuset hadde sprukket på turen hjem i går!

Tømte vanntanken helt, så det er greit med lensepumpe som virker. Må skaffe nytt Aqua fillta i dag, da mor skal ha med en gjeng med kvinnfolk på fjorden i kveld!

Vasket båten grundig utvendig og innvendig her om dagen.

Blir mye pollen og måkeklatter i løpet av uken, så jeg tenkte en grundig rengjøring gorde susen, og det gjorde det :)

Vinduer ble satt inn med "Rain-X" som får vannet til å prelle av under fart, samt at det forhindrer dugg.

Ferien min starter 25.juni i år og da har jeg fire uker sammenhengende, og DA blir det MANGE fine turer på sjøen! :sailing:

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...