Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Har denne uken lagt ca 8-leders signalkabel fra begge batteribanker til førerplass, kamerakabel fra motorrom til førerplass x 3 (så får tiden vise hva vi får til) og bestilt batteritankmåler Mastervolt BTM III.

Så er det bare kosejobben med montering som gjenstår.

Har også bestilt nytt varmeelement til den nye vv-berederen som jeg satte inn i fjor høst. Det tok kvelden da jeg drenerte tanken for å koble defroster og sirkulasjonspumpe og var litt sen å slå av bereder.....

Overopphetningsvernet slo ut, men har hatt ustabil landstrøm noen uker før jeg lokaliserte feilen.

Har enpolet sikring på berederen og problemet fortsatte med denne av. Har topolet bryter ved bereder i tillegg og når jeg slo av denne hadde jeg stabil landstrøm.

Slo denne på med sikringen ute så smalt jordvernet, så det tyder vel på tidvis overslag til jord.

Berederen er en Isotemp og den har mange alternativer til element og ekstra varmesløyfe som kan ettermonteres hvis jeg har forstått riktig.

Redigert av Fjellbonden (see edit history)

Etter første tur lekket det vann inn gjennom overbygget. Teakfineren er trolig punktert av skruer uten sika i hullene. Nå er flere lag finér delaminert og våt.

Tips fra båtsnekkerverksted er å skjære vekk inn til fast virke og bygge opp med epoxysparkel + lakkere hele overbygget.

Alternativt felle inn teakplanke for å beholde originalt utseende.

Noen som har erfaring/tips om hva som gir best resultat?

Kjøpt repsett og overhalt begge silent flush toalettene. Koosejobb :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

I dag har jeg hentet varmevekslere, oljekjöler og intercoolere etter at de har fått litt kjärlighet. Den ene varmeveksleren var helt tett.

Så har vi lakket litt og fått på plass den ene oljekjöleren.

slik så den ut för montering.

oljekjler.jpg

I morgen blir det nye tak.

Sverre

Redigert av Prolimit (see edit history)

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

I dag har jeg gjort noe for noen andre sin båt. Jeg har hjulpet til med å bytte propell, pusset og høyglanspolert messinglister, og hjulpet til med å montere de tilbake. Så har jeg fyllt prøvevæske på dysetesteren, slik at jeg er klar til å ta dysene til han når han har satt ut.

Min egen båt har jeg bare kikket på, og tenkt, jeg skal nok hugge deg opp en annen dag. :)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Monterte skap i akterkabinen sist fredag.

Naledi fortøyd i hjemmehavnen. Båtplassvimpelen er i masta.

img_20120417_140508.jpg

img_20120329_121149.jpg

Lagde en mal før jeg sagde (tilpasset mot skutesiden) i frontplaten til skapet.

img_20120420_121904.jpg

Planlegging

img_20120420_133034.jpg

Før montering av skapet.

img_20120420_121918.jpg

Skapet ferdig montert.

img_20120420_153352.jpg

Byttet sinkpluggene, luftfiltere, veivhusventilasjonsfiltere, kompressorolje, dieselfiltere, smøroljefiltere og smørolje, gearolje+filter på 2 x Volvo D6/435. Bare kjølevæskebytte og kontroll av returmengde fra injektorene gjenstår før alt er klart til sommeren. Har også lagt opp eget fylle/tømmesystem med elektrisk fastmontert pumpe i motorrom og tilhørende slanger som fungerer særdeles bra. Kan dermed gjøre andre ting mens motor tømmes/fylles. 100% renslig uten noen form for oljesøl er også en bonus.

Skiftet motorolje på påhængeren. Både på gear og motor. Utroligt hvad rutine betyder for selvtilliden: det tog under en time og var uproblematisk. Den startede også - med lidt besvær. Jeg havde den hjemme i haven på et stativ og den var virkelig hård at trække de første 5-7 gange. Men så tændte den og gik nydeligt og fint.

Jollen er ment som både sikkerhed og legetøj. Men der er ikke meget lyst til at lege når det er så koldt, så indtil videre bliver motoren hjemme i haven tror jeg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...