Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

I dag har jeg sikret genuaen med en seilstropp. Det førte til at de varsla 15 m/s bare ble 11 m/s.

Unnskyld uvitenheten, men hva er en seilstropp? Reim rundt rullegenua for å sikre at den ikke ruller seg ut eller noe mer kryptisk?

Her var det såvidt jeg fikk med meg meldt 7-11m/s, og jeg tøffet ut til rimelig pent vær og rolige forhold. Etter kun få minutter tok vinden til, og litt lengre vest lå det noen beksvarte skyer fulle av regn, raskt på vei i min retning. Jeg snudde, og hadde ifølge vindmåleren 36 knop på det heftigste, på vei gjennom et rimelig trangt sund.

Ganske spesielt å lense i fire knop inn mot havna uten annet enn riggen. Har for så vidt lest om seiling på riggen før, men denne opplæringen ble litt mer plutselig enn tiltenkt. Heldigvis var det aller verste over innen jeg kom meg inn, så tilleggingen ble noenlunde kontrollert.

Har vært stillstand etter en tommelskade i forrige uke. Styrhustaket er fjernet, frontvinduer og kabintak likeså. Oppdaget mer råte enn påregnet, så det blir nye bjelker i kabintak i tillegg til innfelling av noe mahogny i kabinveggene. Nesten så det kunne blitt en prosjekttråd av dette...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Unnskyld uvitenheten, men hva er en seilstropp? Reim rundt rullegenua for å sikre at den ikke ruller seg ut eller noe mer kryptisk?

Jeg brukte ordet for å beskrive en elastisk stropp til å ha rundt seilet, slik at det ikke ruller seg ut.

Dagens "hva har jeg gjort" er å berge klubbvimpel/båtplassvimpel/SXK-flagg.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Etter en liten oppvarmingstur utpå, fikk Yanmar'en ny olje og nytt oljefilter på lørdag. Sengetøy, gummibåt m/motor og diverse annet sommerstæsj ble tatt med hjem.

Med andre aktiviteter de nærmeste par helgene, er det bare å innse at båtsesongen 2012 er over. Førstkommende fredag kommer kranstroppene svingende! :sad:

Kappet Targabøylen på Mørebasen, tatt ut den gamle Yanmaren og fått båten inn i et naust for vinteren, der det "forhåpentligvis" blir tid til å sette inn ny (overhalt) motor, nytt el-anlegg, og resten som hører med, gjøre den selvlensende og bygge overbygg. mye arbeid, men ser det må en del "fin"-tenking til før jeg setter i gang.

Dumt å begynne i feil ende her...

Blir i allefall ikke mangel på å få fritida til å gå ;-)

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Har ikke gjort allverden med båten i dag; har vært for opptatt med å vaske leiligheten før utflytting. Nå ligger jeg på sofaen i båten og nyter livet som fersk båtboer. Prima vare.

Har for så vidt basert meg på å bo i båten en stund, men det hele blir litt annerledes uten annen landbase enn en liten bod.

Vinterkonservert motoren og fått plassert skuta i opplagskrybba. Absolutt ingen groe på propellen i år, kun på propellmutteren. Kan det være at det røde Swix-klisteret som ble klint på propelbladene sist vår, skal ha æren for dette?

Forøvrig - nydelig sensommervær i havna i ettermiddag!

har skiftet topp-og oljepakning på sabb`en (2h).topp,vannbeholder og eksospotte sandblåst og lakkert om igjen.nye pakninger på alt.

skiftet også alle kobberpakninger over alt.ny olje (samt filter) på motor og koblingshus.begge dyser demontert og rengjort.

ventiler og ventilseter slipt.måtte bruke et par dager på dette.motor startet med det samme og gikk fint.

Vært innom den og vasket den utvendig etter å ikka ha blitt stelt et par mnd. Skammer meg :blush: Tok den en liten tur ut også. Mangler noen rpm nå ja :blush: På tide å få den på land og skaffe ny båtplass.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Kjørt den en liten tur, siste turen for sesongen.... bortsett fra turen til krana. Fikk luftet toroa litt også! :-)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...