Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Bytta ut den siste av 5 Attwood nivåbrytere for lensepumpene, og også bytta ut den originale nivågiveren for septik, som har haltet litt et par års tid, med Wema

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Da ble båten denne helgen klargjort for sjøsetting.

Da gjenstår det bare å finne en passende dag for utsetting (vær/vind, Høyvann og tid for meg og kranbil).

Noen som har oversikt over tilgang på vann i Østfold og Vestfold?

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Og så var endelig Trudelutt på plass i sitt rette element. Fast plass var riktignok ikke klar, men det skal være klart imorgen. Så da blir det flytting. Torsdag starter påsketuren.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Siste rest av arbeidet med å reparere lekk/ tæret alu dieseltank samt rengjøring.

Skikkelig fornøyd med meg selv når det kom til å få tørket ut alt vaskevannet. ( inne mannlokk)

Skylte igjennom en siste gang med 50 graders vann så tanken ble lunka. Deretter fikk en gammel støvsuger ta siste jobben. koblet om slangen så den blåste luft i stedet for å suge, og putta munnstykket nedi tanken. Knusk tørt.

bilde

Da fikk jeg også blåst ut fukt fra stigerørene.

Så da blir det vel montering i morgen.

Redigert av Eureka (see edit history)

I helga; fikk vasket under vannlinja, sparklet ("sand"blåste båten i fjor høst), fikk montert inn varmeveksleren etter renovering, vasket motoren, tømte kjølen for vann, fikset elenheten på instrument panelet, ferdigstilte El anlegget, montert ekstra led belysning med dimmer i salongen, renset diesltanken, monterte nye slanger i septikken, og fikset El pumpa til dassen. En god helg! Håper været holder, i så fall blir det priming og stoffing neste helg. Noe montering står igjen innvendig, men håpet er fremdeles at båten skal på vannet 7. april...

Fått det meste av deler til båten, topp pakninger, bunnpanne pakninger, nytt stempel og foring, overhalings kit til sjøvannspumper, nytt motorfeste og ny ferskvannspumpe.

Dagen idag gikk til å overhale sjøvannspumper fettet inn lager og byttet tetteringer og o ringer..

Testet ut litt nyinnkjøpt nano polish (båtmessa) og det så ut til å fungere meget bra så blir å gå over båten med dette. :) første helga etter påske kommer mekanikerene og monterer sammen motorene så er det litt rengjøring,pussing å lakking så er de klare til å sette nede i det nymalte motorrommet.. :) før jeg kommer så langt skal litt lyddempingsmatter på plass..

Har vurdert biltema sine med sølvfolie... brukt de med hell i en annen båt jeg var med å mekke litt på.. så blir vell noen kvadratmeter med sånn rundtikring :)

Var ned for å kjøpe poleringspakke med meguiars one step compound, pure wax og div, men det hadde ikke kommet ennå. Så da bøe det bare en liten klemme til å feste badestigen på båten som hadde knekt i vinter. Kostet 5kr.. Dyrt med båt!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Idag er Trudelutt forflyttet til sin faste plass. Og så har jeg laget mal til ekstra madrass i soveavdelingen. Så da blir det å få skåret til en madrass i 8 - 10mm god skumgummikvalitet. Jeg satte også på landstrøm slik at jeg kan slå på vifteovn noen timer før vi ankommer før påsketur. Sender bare en SMS til en fjernstyring.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Skiftet dieselfiltre igår, samt fjernet strømkilleren til intercooleren på Naledi's Yanmar290 6LPA. Slipper da og være redd for at baug og hekkthruster skal brenne releét. Idag skiftet jeg 10 liter olje og oljefilter på motoren. Imorgen blir det oljeskift på gearkassa, Hürth ZF63A. Neste blir å skifte regreima, så demontering og sjekk av eksosbendet. Tok en kort tur før oljeskift idag så oljen ble varm. Bruker båten hele året, men fint var det på fjorden idag.

c2ad9eb8e04a351d2af76528618104e6.jpg

c30c5c8267ffca7e453b43c3aa6a9f89.jpg

ee957e57110617865b03eb1bdb20aa4c.jpg

a6d34d7bc6b250cb54590c1a756a4604.jpg

Oppdatrt kartet i plotteren, sjkket at internettfungerer.

Tenkte og støvsuge og vaske innvendig også, men etter 14dg pluss med influensa så svikta energien.

Tok en god times tur på fjorden istedet

bilde

Tror ikke nødvendigvis jeg ble friskere, men det føltes godt

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Montert AB lader innkjøpt fra Jørg. Du verden hvor den satte fart på sakene! Måtte jo prøvekjøre installasjonen litt.. Satte på en vifteovn på inverteren, slik at belastningen lå på omtrent 100A ut av batteriene. Startet opp,  og på tomgang mater vel laderen nå ca 35A. Rundt 15-1700 omdreininger lå forbruket på "0", dvs drøye 100A ut av laderen/dynamo. Suverent.

Sikkert ikke helt ideel installasjon å ha denne i motorrommet (iflg Jørg), men praktisk var det å ta plassen til den originale skilledioden.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...