Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Kjøpte meg ny nivåbryter til framre lensepumpe, og bestilte ny elmodul til baugtruster som var vannskadet. Så kan jo de som måtte være interesserte legge sammen 2+2 :-(

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  1. Betalt båtplassen (6.900,- som er hyggelig for 4,5m bredde)

Ferdig med full nedvasking av gulv, vegger og tak i kabin, soverom, bad og pentry.

Påbegynt vasking ute i cockpit.

Kontrollert og etterfylt batterivann.

Mentale forberedelser for vasking av motorrom.

Stoffet første lag på begge drev.

Masse uproduktiv tid hvor jeg bare har sittet i salongen og fantasert over hvor bra denne sesongen skal bli.

Link to post
Share on other sites

Varmevekslerne er ganske tette:

Sb motor

bilde

 

bb motor:

bilde

 

Renses ved å koble på en pumpe som sirkulerer rensevæske. Renser også ferskvannskretsen og skifter til Volvos nye gule long life kjølevæske.

De var ganske gjengrodde, ja. Tydelig hvor vannspeilet står når motorene er avskrudd.

Har stor tro på at gjennomspyling med ferskvann når båten skal ligge noen dager forsinker prosessen med gjengrodde kjølere betraktelig. Det er tiden hvor ting står stille som er det verste, og med ferskvannsflush hver gang forlater båten så vil systemet stå med ferskvann mer enn 95% av tiden båten er på vannet.

Lager man til et enkelt system så tar det bare noen minutter etter man har fortøyd i havna.

 

Solgt den til en hyggelig kar! Nå skal vi bare få alle formaliteter på plass, og så starter jakten på ny båt for fullt.

Gratulerer så mye med salg Bateman :-) håper du deler litt når jakten på ny båt starter. Skjønte det som det var FB båt som var aktuelt?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

De var ganske gjengrodde, ja. Tydelig hvor vannspeilet står når motorene er avskrudd.

Har stor tro på at gjennomspyling med ferskvann når båten skal ligge noen dager forsinker prosessen med gjengrodde kjølere betraktelig. Det er tiden hvor ting står stille som er det verste, og med ferskvannsflush hver gang forlater båten så vil systemet stå med ferskvann mer enn 95% av tiden båten er på vannet.

Lager man til et enkelt system så tar det bare noen minutter etter man har fortøyd i havna.

 

 

Gratulerer så mye med salg Bateman :-) håper du deler litt når jakten på ny båt starter. Skjønte det som det var FB båt som var aktuelt?

Takk for det SAP! Helt rett, vi ser etter FB og 3 cabiner (gjerne en princess 440) damene ombord trenger litt plass :-). Kommer tilbake med oppdatering, først er det båtmesse og klargjøring for overlevering :-)

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Link to post
Share on other sites

De var ganske gjengrodde, ja. Tydelig hvor vannspeilet står når motorene er avskrudd.

Har stor tro på at gjennomspyling med ferskvann når båten skal ligge noen dager forsinker prosessen med gjengrodde kjølere betraktelig. Det er tiden hvor ting står stille som er det verste, og med ferskvannsflush hver gang forlater båten så vil systemet stå med ferskvann mer enn 95% av tiden båten er på vannet.

Lager man til et enkelt system så tar det bare noen minutter etter man har fortøyd i havna.

 

 

Gratulerer så mye med salg Bateman :-) håper du deler litt når jakten på ny båt starter. Skjønte det som det var FB båt som var aktuelt?

 

Det tror jeg er en meget god ide. Har du noen oppskrift på hvordan en slik ferskvannsspyling praktisk kan arrangeres?

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg er en meget god ide. Har du noen oppskrift på hvordan en slik ferskvannsspyling praktisk kan arrangeres?

Jeg lagde til et slikt system i fjor. Bruker det stort sett hver gang jeg ankommer hjemmehavnen.

 

Tar under 5 minutter og godfølelsen ligger for meg i vissheten om at hele systemet fra sjøvannspumpe, fuelkjøler, intercooler, gearoljekjøler, varmeveksler og eksosbend ikke står i saltvann 95%+ av tiden båten er på vannet.

 

Som bonus er det et påskudd for å kikke i motorrommet etter hver tur samt at konservering går som en lek uten en dråpe frostvæske sølt.

Bare erstatter 1" slangen med en lengre en som går opp til en 25l dunk med frostvæske på dørken.

 

 

Det er en tråd om det her. Litt info om det jeg mekket til mot slutten av tråden https://baatplassen.no/i/topic/103261-noen-som-har-montert-ferskvannsflush-paa-motorene/

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Renset septiktank, montert inn igjen nivåmåler etter renovering, og klargjort tanken for inmontering i båten. Nye slanger er bestilt og på vei. Montert varmeveksleren og lakkert den og alle beslag i nydelig "penta grønt". Booket utsetting til 7. april. Håper været holder så jeg får primet og stoffet før det...

Link to post
Share on other sites

Byttet dieselfilterene.
Men håndpumpa på babord motor går utrolig tregt bruker ca 5 sekunder fra jeg trykker den inn til den er ute igjen. Brukte altfor lang tid når den skulle luftes..ca 10-15 min.

Styrbord var gjort på 20sek.

Eller så drakk jeg en pepsimax spiste 2 skoleboller og slappet av med litt puslearbeid....

Vurderer en tur i morgen formiddag.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...