Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Har etter hvert måttet innse at årets sesong er over for min del - så i dag ble det en liten runde på fjorden for å oppnå driftstemp, før olje- og filterbytte.

Jeg har enda ikke blitt helt klok på å peile oljenivå på D4 etter bruk:rolleyes:, så nå får den hvile et døgn før ny kontroll av nivå i morgen.

• 2 uker senere...

I dag ble det løft av båt og hjemkjøring på kranbil, dermed er sesongen -24 definitivt over for min del.

Alltid kjekt med stødige og erfarne kranførere til slike operasjoner:yesnod:.

Tror aldri jeg har hatt så lite groe på skrog ved sesongslutt noen gang. Det var litt slim i vannlinja, og noe grønt "hår" i vannlinja på bb side som vanligvis vender mot solsiden - ellers helt strøkent. (Bilder av skrog før spyling).

Derimot var det noe mer rur på drev, belger og slanger en vanlig. Ingenting på selve propellene, men masse på propellkon..

IMG_4490.JPG

IMG_4491.JPG

Lars H. skrev 18 minutter siden:

Hvilket bunnstoff brukte du?

Jeg har brukt hvitt SeaJet 027.

Men det skal legges til at jeg har hatt en kort sesong i forhold til de fleste andre, båten kom ikke på sjøen før i midten av juni - da var jo sommeren allerede over her på østlandet med tanke på vær...

I går, 18 oktober kjørte jeg båten min fra Knutvika og til Fuglevik Båtservice as for opptrekk, spyling, motorkonservering og hjemkjøring til garasjeteltet på egen eiendom. Turen foregikk fra kl 0835 til 0855 på bortimot flatt vann, bare noen lange late dønninger. På Fuglevik fikk jeg anvist en ledig plass av Daniel ved brygga. Gutta der har rimelig mye å gjøre for tiden så det er bare å stille seg i kø og vente. 

001.jpg.66c4267c827536cb95b80f079756e4df.jpg

010.jpg.a2d6df0cc5f3fdfc8fd66ea48bf647a4.jpg

- da var det å komme seg av gårde - kona tar bilder :tommel_opp:

015.jpg.7de28bf0e3785c90082842db665c4f9a.jpg

- ut Kurefjorden

021.jpg.86bc7744242ef70bddcf16c7f14122de.jpg

- bare min tomme bås tilbake, jeg kommer hit til neste år :tommel_opp::seiler:

024.jpg.125659e7d18b8bf2a4c64a7449b010cf.jpg

jeg tørker ut på land....!

Bergen skrev On 19.10.2024 at 13.34:

Den tiden av året🥲

Her skulle det komme et bildet av båten innpakket i vinterpressening, men BP og telefonen min var ikke helt venner i dag.

IMG_1129.jpeg

Løsningen på problemet med svarte bilder er enkel, men ikke så lett å finne hvis du ikke har blitt fortalt det. Når du plukker bilder fra kamerarullen må du trykke på "valg" nederst til venstre og velge "Stor" istedenfor "full". Da funker det!

Fylt opp tankene med diesel i dag og håper  å få dekket den for vinteren i løpet av helgen.

Kanskje få tatt noen bilder til annonse på Finn også.

I dag Fredag, ble stativet rigget på fly og en hette av krympeplast strukket over.

Mer tildekking kommer etterhvert.

Krympeplastpfly..jpg.f703301c03244dc603620b1babff834f.jpg

Redigert av Trawler 42
Tilleggs info. (see edit history)

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

• 2 uker senere...

Mistet kontakt  med overvåkningen i båten i går så stakk nedom en tur og sjekket status.

Viste seg at hele havna var strømlaus etter at jordfeilbryter hadde slått ut.

Fikk slått på strøm igjen, og flyttet RPIen som overvåker båten over på 12V.

Meldt mildt en uke til, men nå når jeg først var nedom fikk jeg også unna noen sjekkpunkter før vinter.

× Frostvæske i toalett/tank og kuleventil i skroggjennomføring.

× Frostveske i kuleventil for sjøvann toalett.

× Satt inn varmeovner i motorrom og fuktsluker i salong.

× koblet fra slanger inn på pumpen for avløp dusj og tømt denne helt for vann

×koblet fra slanger inn på trykkpumpe ferskvann og blåst tom alle slanger, samt åpnet alle kraner.

Har fortsatt et lite håp om å få kastet fortøyninger og tatt en prøvetur til før vinter så har foreløpig ikke konservert motor men det nærmer seg vel tid for å få det også gjort.

SmartSelect_20241109_194257_Home Assistant.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...