Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Sønningdalsund skrev for 9 timer siden:

Oi, dette skulle jeg ha lest før jeg la på voksen.

Det går nok helt fint sånn som du har gjort det også selv om voksen teoretisk varer lenger hvis du tørker over med alkohol for å fjerne polish restene.
Har mindre tro på att spyling med høytrykk spyler utgjør noe særlig forskjell 
 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 13 minutter siden:

Å hva blir slutt prisen på en sådan hest i Carbon?

 

Huff, det vil jeg ikke skrive offentligt. Men kan si så mye som at det er fort 20-30 timer med jobb + materialer

 

pipe skrev 7 minutter siden:

Det går nok helt fint sånn som du har gjort det også selv om voksen teoretisk varer lenger hvis du tørker over med alkohol for å fjerne polish restene.
Har mindre tro på att spyling med høytrykk spyler utgjør noe særlig forskjell 
 

 

Da burde du prøve og høytrykkspyle etter en skikkelig rubbing og polering, så skal du se hvor mye polish som faktisk renner nedover skrogsidene 

Link to post
Share on other sites

Jeg så ikke hva det var, at det var noe til å sitte på klarte jeg ikke å forstå, derfor spørsmålet. Ha en god kveld. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 minutt siden:

Da burde du prøve og høytrykkspyle etter en skikkelig rubbing og polering, så skal du se hvor mye polish som faktisk renner nedover skrogsidene 

Dette har jeg null erfaring med men stoler på deg.
Derimot så kjører jeg endel poleringsmaskin på billakk og der er erfaringen min att man får tørket av det aller meste og de oljene som kan ligge igjen ikke lar seg spyle vekk med vann.
Ser dog poenget med att det er mer porer i overflaten på en båt slik att man ikke like lett får tørket det bort

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 16 minutter siden:

Dette har jeg null erfaring med men stoler på deg.
Derimot så kjører jeg endel poleringsmaskin på billakk og der er erfaringen min att man får tørket av det aller meste og de oljene som kan ligge igjen ikke lar seg spyle vekk med vann.
Ser dog poenget med att det er mer porer i overflaten på en båt slik att man ikke like lett får tørket det bort

 

Lakk er tett, slett, pent og tynt, må være forsiktig så man ikke brenner den. gelcoat derimot robust og er full av mikroskopiske porer som kan være vannskligt og se med det blotte øye

 

Det er også derfor jeg mener roterende maskin er det absolutt beste på båt, men på bil derimot så er det DA som gjelder dersom man ikke har skikkelig peil (jeg hadde brukt DA på lakk siden jeg er amatør på biler og lakk) 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 11 timer siden:

Det går nok helt fint sånn som du har gjort det også selv om voksen teoretisk varer lenger hvis du tørker over med alkohol for å fjerne polish restene.
Har mindre tro på att spyling med høytrykk spyler utgjør noe særlig forskjell 
 

Takk for godt innspill

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 19 timer siden:

Nå er han på de evige jaktmarker. Han manglet 4 måneder på å bli 14 år.

 

Jeg trodde ikke det var mer enn noen få år siden dere lurte på om det var for sent å skaffe seg ny hund etter at Japp døde. Og likevel har dere nå hatt nesten 14 gode år sammen med Max. Han har nok hatt et godt liv hos dere gjennom alle disse årene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Jeg trodde ikke det var mer enn noen få år siden dere lurte på om det var for sent å skaffe seg ny hund etter at Japp døde.

Tiden går utrolig fort. Det ble litt feil med 14 år, han hadde blitt 14 til høsten, men var 1 år da vi fikk han. Da hadde vi vært 1 uke uten hund etter at Japp gikk bort. Nå har vi bestemt oss at det får bli med de tre hundene vi har hatt, Brutus, Japp og Max. Når neste hund hadde blitt 14 år, ville jeg ha blitt 94 år.

 

 

hundemokk.jpg.d32577c21fbdc6139a3adc93b7b696ba.jpg

Hundelandgangen til båten avventer forresten fremdeles ny eier.

 

image.jpeg.cec01d66998e5c4f522c1a0830a01704.jpeg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 21 minutter siden:

 Når neste hund hadde blitt 14 år, ville jeg ha blitt 94 år.

 

Hundelandgangen til båten avventer forresten fremdeles ny eier.

Men den kunne vært  godt selskap for en sprek 94 åring;-)

 

Jeg kunne godt ha tenkt meg den landgangen din, men det er desverre ikke så ofte jeg er på din kant av landet. Så da får vi se om noen mer lokale har bruk for den i stedet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så denne tråden og ble inspirert. 
har vell gjort litt i løpet av vinteren.. 🙈


lagt fake teak på bakdekk og fly. 
skiftet septikpumpe

installert 230v med lifepo og motor lading. 
støyisolert motorrom

skiftet girkasse

digitalisert instrument panel

installert axiom

trekt om møblene

Kjøpt ryggekamera

kjøpt ny avfukter

renset diesel tank

 

Nå gjennstår bare en ting,

ordne ny sofa til bakdekket.
Etterpå blir det å glede seg til sommer og ferie. 😎 

Link to post
Share on other sites

Landgangen er solid og var fin for den forrige hunden vår, en 40kg labrador. Jeg hektet stigen på øverste trinn av baugstigen når dyret skulle inn og ut av båten.

 

image.jpeg.ff62b669bf8fd4f82d36b87cbec60e1f.jpeg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var en tur i naustet i går og jeg skulle egentlig bare skrape av det som var løst før påføring av nytt bunnstoff, men ble plutselig full nedskraping.  Blir vel noen runder over vannlinjen også før jeg blir helt fornøyd.

20240420_135212.jpg

20240420_135231.jpg

20240404_213026.jpg

Link to post
Share on other sites

Komt igang å renovere dashbord.

Bort med gamle analoge instrumenter.

Autopilot og motor display. Så kommer Orca Display 2 på ledige plass. Vil da ha alt av tank instrumenter å alle motor instrumenter++ på Display 2. Det på egen side, så en enkelt kan sveipe kart bort å få alle instrumenter opp.

Axiom har også alle instrumenter tilgjengelige.

Rattpumpa skal også ut, å nye plater monteres.

Bruker en sådan King starboard xl fra Maritim.

Skruer blir byttet til forsenket type en av dagene. Hadde ikke dette på lager.

IMG20240421162325.jpg

IMG20240421135658.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

test.zipDette er egentlig bare en test på om jeg forstår hvordan legge ut små videoklipp fra mobilen min, jeg klatra ombord i båten i dag - holder på å grovvaske dørken, har malt div. luker til sittebenk, det går heldigvis forover, planen er en sjøsetting mellom 17 mai og 1 juli :wink: det blir første gang hun får vann under ræva på 2,5 år :lol: og vi gleder oss :sailing:- og da kommer det flere videoklipp, tror jeg forstår hvordan nå :lol: jeg trodde jeg forsto - - - men den gang ei...........  :crazy::headbang:

test.zip

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 11 minutter siden:

test.zipDette er egentlig bare en test på om jeg forstår hvordan legge ut små videoklipp fra mobilen min, jeg klatra ombord i båten i dag - holder på å grovvaske dørken, har malt div. luker til sittebenk, det går heldigvis forover, planen er en sjøsetting mellom 17 mai og 1 juli :wink: det blir første gang hun får vann under ræva på 2,5 år :lol: og vi gleder oss :sailing:- og da kommer det flere videoklipp, tror jeg forstår hvordan nå :lol: jeg trodde jeg forsto - - - men den gang ei...........  :crazy::headbang:

test.zipUnavailable

Du må laste opp videoen til YouTube og så kopiere linken inn i innlegget. Det er i hvert fall slik jeg får det til å fungere. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Du må laste opp videoen til YouTube og så kopiere linken inn i innlegget. Det er i hvert fall slik jeg får det til å fungere. 

:wink: :crazy: - you tube.............................har hørt om det, men vet ikke hvordan det funker :rolleyes: men takker for tipset likevel. Vaskinga ble knallbra, men jeg må nok ta en omgang i morgen også for å få det "perfekt"! Bilder kommer..... :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...