Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I dag har jeg avmontert den gamle totakteren fra 1986, og påmontert den "nye" firetakteren fra 2004.  Jeg tror aldri jeg har hatt en så bra båtmekkedag noensinne! 

 

Med en kompis som mannskap var vi forberedt på fastrustede bolter som ikke ville løsne, verktøy vi manglet, håpløse, nytteløse forsøk på å få det til, samt mye saftig bannskap. 

 

Overraskelsen - og gleden ble stor når stort sett alt gikk som smurt: 

Etter å enkelt ha koblet av ledninger og kabler fra den gamle traveren, løsnet vi de fire boltene uten problem. Vi, to ikke veldig muskuløse menn rundt 40, løftet den av båten uten veldig mye om og men. 

Motoren har nok ikke vært av siden den ble satt på i 1986. 

På dette tidspunktet ble gleden dempet av en smule vantro - det kan da vel ikke være så enkelt? 

Siden vi ikke lyktes å få tak i elefantjekk for å løfte på firetakteren, valgte vi å improvisere. Over en kjapp lunsj på Burger King kom ideen: Vi lirket motoren ut av bilen ved å slippe ned stammen på en pall og reise den opp og balansere den på pallen, en holdt og den andre trillet båthengeren inntil, og så var det vare å vippe den på akterspeilet. 

Vi klarer fortsatt ikke glede oss uhildet over denne triumfen, selv om vi hadde gruet oss mye til akkurat denne delen av jobben. 

Lenge så det imidlertid ut som vi måtte bore nytt hull til babord nedre gjennomgangsbolt. Men vi skrudde fast de andre tre først - og da lot den fjerde seg lirke gjennom det gamle hullet uten problem. 

Litt sikaflexing, skruing og kobling senere er motoren nesten klar for sjøen - skal bytte olje og girolje i morgen. 

Tror aldri jeg har opplevd en dag hvor alt har gått så greit, uten forbannelser og slit. Og måtte levere en lottokupong for sikkerhets skyld. Dessverre strakk ikke lykkedagen til helt til Hamar, men alt i alt en vanvittig bra båtmekkedag. 

20240427_203745.jpg

Link to post
Share on other sites

Montert nye RS merker (for første gang på sikkert 10 år... )

20240501_173355.jpg.75764e585c4f0bde7e75812ded6f4898.jpg

 

Byttet O-ringer på tanklokk til vann og diesel

20240501_173015.jpg.f30fe79408fceb4f298db8f8857ccfb2.jpg

 

Fant ut at bremsecaliperfett fra hjelpemiddelsentralen er silikonbasert, så jeg rasket med en tube av det for å ha i garasjen. Har alltid brukt silikonfett på O-ringer til dykkerutstyr, men har så langt ikke hatt en egen tube i garasjen til bil og båtbruk. 

 

Et lite tips for de som skal bytte O-ringer, f.eks på slike påfyllingslokk. Ta av den gamle O-ringen, og mål diameteren der den har sittet. O-ringer blir normalt oppgitt med to mål, innvendig diameter og tykkelse. Velg den nærmeste dimensjonen under den diameteren du måler. 

Jeg har et O-ring sett fra Biltema. I 90% av alle tilfeller passer ikke de O-ringene til behovet. Diameteren kan man alltids strekke litt, men strekker du den for mye vil den krakillere for fort. Tykkelsen får man imidlertid ikke gjort noe med. 

På baksiden av boksen er det oversikt over hvilke størrelser det er i settet. I dette tilfellet fant jeg to ringer jeg kunne bruke 👍

20240411_200221.jpg.73c771de89d144a14e371b48d631ce1a.jpg

 

Ellers puslet med en del småting for å få båten turklar. Service av motor gjenstår, tror også jeg skal røske ut septiktanken og lage ny.

Link to post
Share on other sites

Gått og tenkt på om jeg skulle ta av presenning og få på kalesjen mens jeg klippet plenen.

Og nå er det akkurat gjort.

Har også sjekket batteriene (ikke i dag). Spenningen har ikke vært under 12,7V i løpet av vinteren. De har stått frakoblet.

Og tømt ut vannet fra fuktslukeren. 15 cm i en murerpøs på 12 liter. Ca 6-7 l?

 

20240501_193703.jpg.881b675eed07fe92e9d9545a009fb19e.jpg

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg malt det som skal danne ryggen til sittegruppa i forpiggen, skal trekkes med 5cm skumgummi og få figursydd stoff over (konas jobb :rolleyes:) de som var der var stygge og ødelagte - så nye må lages ifm restaureringen. 

hvaharjeggjortidag01_05.2024-02.jpg.ab1221085f8eee1ea30bc58e2899ee5a.jpg

 

Så har jeg forsøkt å lime skrogkledning til den ene av to finerplatene som sitter mot dreggkassa i forpiggen, bruker Casco våtromslim ( har brukt det til all skrogkledning dvs skrog ved vinduer og tak, det funka veldig bra der), men det tørker seint. Får vel la det ligge slik til i mårra :rolleyes: så lenge kona ikke sier noe :smiley: Bruker to megatunge bøker til press. 

hvaharjeggjortidag01_05.2024-01.jpg.6db764ffbac1cc7cdfaef863ddbf8185.jpg

 

Har kjøpt jord for å få tilbake plenen der garasjeteltet med båten sto i over 2 år. Den sto midt i glaninga og det var ikke pent. Nå har jeg fått opparbeidet en eben plass til båten - lett å komme inn med henger når den skal sjøsettes eller pakkes bort for vinteren :smiley:

hvaharjeggjortidag01_05.2024-03.jpg.8eb4bc33c3692acdba5395180a2dc15c.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Fått båten på sjøen, sedvanlig banning i prosessen. Hadde jeg sjekket om det var luft i rullene på hengeren? Nei. Var det luft i rullene? Nei. Ville båten av hengeren? Atter nei. Så fulgte mer banning over at råvannspumpa av en eller annen grunn ikke ville suge. Mer banning. Trangt og jævlig baki der.

 

Men så, så begynte det å lysne. Jeg har jaget opp tomgangsdysene fra 0.60 (og antakelig litt irr for endra mindre mål) til 0.65 og det gjorde underverker i 5-7-knopsområdet. Ingen nøling og neddævving slik det var i fjor. Mye lettere å starte og holde i gang mens kald også. Løst!

 

Og deilig og stille på fjorden.

IMG_3850.jpeg.c14593827d1f8ddc32ede4e4050e31d7.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...