Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Med båten på land, var det tid for innpakking (igår). Det var  litt av et styr med stativ (som jeg har hatt siden 1987) og en 6 × 10m presenning. Men det gikk greit, selv om jeg kjenner det i den nesten 82 år gamle ryggen og nakken. Det var godt med en kald pils da vi kom hjem. Nå er det bare å ta seg en ny tur ved leilighet til havnen for vinterpreservering av motor osv. før frosten kommer. Utsetting er forresten bestilt til uke 13, siste uken i mars.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Båten har vært på land en uke alt, men fikk dekket den med krympeplast for et par dager siden.

Motor er konservert, vanntank tømt og systemet blåst med trykk luft, så nå er den klar for vinteren.

Fremdeles strøm på stolpen ved båten, så lader og litt varme står på enn så lenge. Når strømmen tas er det ned å ta av batterikablene. 

Gleder oss til neste sesong med "nybåten".

Krympeplastir.jpg.c84e11a5417adab3e24644b0d3e03bae.jpg

Lagde meg lufteventil på 3D printeren

3Dprintetlufteventil..jpg.d2a104957730162ebea352ca13daecf2.jpg

Hui 900 FB m/Kad43 kompressor + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Lars H. skrev On 21.10.2025 at 14.20:

Med båten på land, var det tid for innpakking (igår). Det var  litt av et styr med stativ (som jeg har hatt siden 1987) og en 6 × 10m presenning. Men det gikk greit, selv om jeg kjenner det i den nesten 82 år gamle ryggen og nakken. Det var godt med en kald pils da vi kom hjem. Nå er det bare å ta seg en ny tur ved leilighet til havnen for vinterpreservering av motor osv. før frosten kommer. Utsetting er forresten bestilt til uke 13, siste uken i mars.

Med noen dagers varsel så kan jeg hjelpe deg jeg. Har jo solgt båten så nå har jeg mye ledig tid ;-(

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Forrige uke fikk vi lyst til å prøve det gamle foldbare stokkankeret i speiderskøyta vår, har lugget under sofabenken en god stund og er vesentlig mindre brukt en skøytas ploganker og dregg, men når vi bor med (etter min mening) verdens fineste norske uthavn så er det på sin plass å ankre med stokkanker :kul:

Burde brukt daumann siden ankeret kun har noen meter med kjetting og resten er tau. vi har et blylodd i en luke i cockpiten som jeg antar er skøytas daumann, men hvordan den festes/tas opp er jeg ikke klok på enda. IMG_6931_HEIC.jpeg.755854fc8055db32a2ea62ebf99279cc.jpegIMG_6937.JPG.20d8e1a63292d92ac99b49d0d7083130.JPG

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

Sjøspeidern skrev 12 minutter siden:

Forrige uke fikk vi lyst til å prøve det gamle foldbare stokkankeret i speiderskøyta vår, har lugget under sofabenken en god stund og er vesentlig mindre brukt en skøytas ploganker og dregg, men når vi bor med (etter min mening) verdens fineste norske uthavn så er det på sin plass å ankre med stokkanker :kul:

Burde brukt daumann siden ankeret kun har noen meter med kjetting og resten er tau. vi har et blylodd i en luke i cockpiten som jeg antar er skøytas daumann, men hvordan den festes/tas opp er jeg ikke klok på enda. 

En daumann fester du enkelt ved hjelp av en sjakkel som festes over ankerlinen og til daumannen. Du må også ha et passende tau festet til daumannen slik at du kan slippe den ut og hale den inn. 

Bruker daumann mye når jeg ligger på dregg mot land og det er grunt helt inne.

Hui 900 FB m/Kad43 kompressor + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Bellil skrev for 9 timer siden:

Med noen dagers varsel så kan jeg hjelpe deg jeg. Har jo solgt båten så nå har jeg mye ledig tid ;-(

Takker for tilbudet. Jeg skal ha det i bakhodet om det er noe jeg trenger yngre krefter til. :smiler:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det ble en tur til båten for et par dager siden for litt rydding pluss å få satt opp bord og annet treverk som er nylakkert, men nå får hun klare seg litt alene en stund.

Men jeg har jo en bil også som trenger omsorg. Dermed ble det en tur ut i garasjen som jeg vel kan kalle en "Mancave"  for å kontrollere at muttrene på vinterdekkene var trukket til korrekt moment. Da er det godt å sette seg ned etterpå med en pils og bare nyte lyden fra Johnny Cash!

Klikk på bildet for video med lyd!

mancave.jpg.af814b9314fb68e7516b130885aa8503.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...