Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Sitter og vansmekter (nei, egentlig ikke...) på den franske rivieraen og har ikke vært i båten siden lørdag... Men heldigvis har webkameraet til båthavna kommet i gang igjen, så jeg har konstatert at den fortsatt ligger der den skal - og forhåpentligvis med strømmen på...

 

Her er det mellom 13 og 19 varmegrader og t-skjortevær. Har med meg Mayday-boka og leser i den med ujevne mellomrom, stort sett på kvelden etter at vi har gjort masse på dagtid.

 

Har dog sett mange fine båter, særlig yachter, både her i Nice, i Antibes og i Monaco. I havna i Monaco lå også Nidelven jeg oppdaget der i fjor, sammen med en Fjord Diplomat (tror jeg), men så ingen eier i nærheten. Prøvde å kommunisere med en franskmann/monegasser på brygga, men siden jeg ikke snakker så mange franske gloser var det heller mislykket...

 

Men jeg har fått meg en liten båttur! Det går nemlig en liten taxibåt, elektrisk drevet med solenergi, fra den ene siden av havna til den andre, og den måtte vi jo bare ta! Kostet 2 euro per pers og tok neppe mer enn fire-fem minutter, men da var vi i det minste på sjøen...

 

Når jeg kommer hjem igjen er det bare å rulle opp ermene og sette i gang med båten - da skal det bli liv i oppussingstråden til Bergtatt!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Fjernet en forhøyning fra dashbordet og sparklet hullet. avsluttet med farge

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12743/sparkel.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12743/sparkel_lakk.jpg

 

mvh

Så bra ut det catano :)

 

Lurer litt på om det neste hos meg blir å installere gassovn, fjerne microen!

 

Men da må jeg lage til ett nytt opplegg for gass .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hva jeg har gjort med båten? Absolutt ingen ting, bortsett fra å tenke på den. Har dårlig samvittighet over manglende pleie de siste par årene. Er veldig lite i Norge og har ikke tid til mer vedlikehold enn ytterst nødvendig. Har kommet til det punktet at jeg vurderer å selge henne. Slik at hun igjen kan få den pleien hun trenger.

Hun skal på land i år, for polering, stoffing og anodebytte, om det blir i Mai eller Juli vet jeg enda ikke. Er jo glad i damen da, dette blir ikke lett.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er det i Oslo området har vi presse på jobben det går ann å bruke....holder til på Maritim / Skøyen.

Da er gammelt lager presset ut og nytt presset inn.

Tusen takk til Jangul som tilbød seg å fikse dette. Veldig snilt gjort.

Så ble det nesten 2 timer med hyggelig båtprat etterpå også :-)

BP på sitt beste!

 

Gikk veldig greit med 25 tonns presse. Så nåla på pressa lå rundt 1-2 tonns trykk, så hadde nok ikke gått hjemme med hobbyvold..

 

bilde

Nytt lager på plass og her er spindelen på vei inn.

 

Vi sees på marinaen til våren Jangul

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da er gammelt lager presset ut og nytt presset inn.

Tusen takk til Jangul som tilbød seg å fikse dette. Veldig snilt gjort.

Så ble det nesten 2 timer med hyggelig båtprat etterpå også :-)

BP på sitt beste!

 

Gikk veldig greit med 25 tonns presse. Så nåla på pressa lå rundt 1-2 tonns trykk, så hadde nok ikke gått hjemme med hobbyvold..

 

bilde

Nytt lager på plass og her er spindelen på vei inn.

 

Vi sees på marinaen til våren Jangul

Veldig hyggelig å treffe deg sap_2000 :) Vi snakes!

Link to post
Share on other sites

Måtte vist redigere litt...

 

Slipt ned en prøveplate i båten for å øve meg litt. I morgen begynner jeg med lakkingen, så får vi se om det blir noe bra ut av det.

 

Går det bra begynner jeg på hovedjobben! owatrol d1 så owatrol Edelolje. Eller butinox høyglansolje. Blir speilblankt ;-) våtsliper med 240 papir mellom strøk.

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Nå nærmer det seg vår, og jeg er godt i gang med prosjekt ankervinsj. Har en Anchorlift vinsj som har stått på båten i 7 sesonger. Når jeg nå demonterte vinsjkassa for å coate den i riktig farge ( benhvit) viste det seg at vinsjen var kraftig korrodert. Nå er den korroderte delen erstattet av ny i plast, og vinsjen har fått et nytt lager og et par nye tettningsringer. Nå monteres det på nytt i nycoatet vinsjkasse. Godt å være i gang!bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...