Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Demontert et løpehjul på motoren for lagerbytte.

Leste en artikkel hos en amerikansk Cummins forhandler som er guru på disse motorene og publiserer endel artikler og info.

http://www.sbmar.com/articles/qsb_screaming_fan_hub_bearing_failure

En av tingene man bør følge med på er et løpehjul til multireima.

Når jeg byttet reim i høst så spant jeg hjulet rundt, og sant nok var det en lagerlyd der. Så tenkte å være føre var å få byttet dette da denne multireima driver lading, sjøvannspumpe og vannpumpa.

Maruma er en god kompis som alltid hjelper til. Han var med meg en tur i båten på søndag og vi skrudde ut braketten til reimhjulet.

bilde

Leste og googlet litt og fant type og dimensjon på lageret, som viste seg bl.a å være et hjullager brukt på noen Nissan, Daihatsu og polaris ATV. Målene er 35x64x37mm

bilde

Har bestilt nytt lager som dukker opp en av de første dagene, men det gamle må presses ut og nytt presses inn. Slikt utstyr har vi dessverre ikke.

Noen som har tips til hvor jeg kan få presset inn og ut dette lageret i osloområdet? Eller kanskje det er noen BPere med en lagerpresse på lur?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Det lager du sjøl SAP vha. en hydraulisk jekk og ei skrustikke

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

12 eller 220 Astor?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ny motorolje og filtre, byttet propanslange, årlige overhaling av TMC elektrisk toalett. Har ennå ikke funnet noen årsak til hvorfor jeg må bytte rep.sett på denne TMC toaletten hver bidige år, er det normalt? Jeg er pinlig nøyaktig på bruk og jevnlig ettersyn av toalettet.

Demontert et løpehjul på motoren for lagerbytte.

Leste en artikkel hos en amerikansk Cummins forhandler som er guru på disse motorene og publiserer endel artikler og info.

http://www.sbmar.com/articles/qsb_screaming_fan_hub_bearing_failure

En av tingene man bør følge med på er et løpehjul til multireima.

Når jeg byttet reim i høst så spant jeg hjulet rundt, og sant nok var det en lagerlyd der. Så tenkte å være føre var å få byttet dette da denne multireima driver lading, sjøvannspumpe og vannpumpa.

Maruma er en god kompis som alltid hjelper til. Han var med meg en tur i båten på søndag og vi skrudde ut braketten til reimhjulet.

bilde

Leste og googlet litt og fant type og dimensjon på lageret, som viste seg bl.a å være et hjullager brukt på noen Nissan, Daihatsu og polaris ATV. Målene er 35x64x37mm

bilde

Har bestilt nytt lager som dukker opp en av de første dagene, men det gamle må presses ut og nytt presses inn. Slikt utstyr har vi dessverre ikke.

Noen som har tips til hvor jeg kan få presset inn og ut dette lageret i osloområdet? Eller kanskje det er noen BPere med en lagerpresse på lur?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...