Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Bavaria slet i mange år med at dreneringshullene i rommet for kjetting i baugen ikke var plassert i bunnen. Ankerkjettingen ble derfor liggende i vann. Etter litt tid måtte jo galvaniseringen gi etter og det begynte å ruste. For noen år siden løftet jeg bunnen i brønnen, Nå er det på tide å bytte kjetting så da bør brønnen få et par strøk med 2-komponent maling så alle rustflekkene bli borte.

 

bilde

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg fått montert horn, fikset lys i alle brytrene, og byttet bryter "lokk" til rektig bilde iforhold til utstyret.

Grenet på varmerør inn til senterlugaren så ungene slipper å fryse, montert kullfilter på vannet og konstantert at lenco driten min er gåen, så jeg trenger kjøpe nye, håper på i finne et sted hvor de selger bare sylyndre så jeg slepper å kjøpe alt nytt :/

Christian P. Rohde

 

Link to post
Share on other sites

Så er vårpussen startet her! Idag blev burka og vinterkalecher fjernet og båden blev vasket med Hempel Preclean over det hele. I betragtning af den helt urimelig høje pris synes jeg ikke det var et mirakelmiddel. :nonod: fremover tror jeg det bliver et mere almindeligt rengøringsmiddel...

 

Så er overbygningen blevet poleret/rubbet. Båden var virkelig beskidt i år. I morgen er planen at klare skrogsiderne og måske lidt mere. Søsætning er bestilt til den 1. april, så der er tid nok til at gøre det ordentligt i år.

 

bilde

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastisk vejr i dag! Høj sol og 12 grader, så jeg har brugt syv timer i båden i dag.

 

Fik poleret og vokset hele overbygningen.

 

bilde

 

bilde

 

Nu er alt over fenderlisten klaret, så nu udestår kun fribord, bund og drev. Og så det indre, da...

 

Fik også monteret nyt tankmålerinstrument. Måtte skifte vandmåleren sidste år. Disse Wema målere holder ikke mere end ti år, virker det som.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

I dag gikk burkaen. Og så har jeg montert ny stoppsolenoid for motoren. Det var litt av en jobb pga. plasseringen, Jeg måtte bruke webkamera og laptop for å se hva jeg gjorde!

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette horn er sandelig et originalt Marco kvalitetshorn fra Italien!! :giggle:

 

Nej, det har siddet på båden siden den blev søsat for 11 år siden, så jeg ved ikke om man kan forvente mere. Måske er placeringen også forkert: det sidder på stykket mellem forrude og flybridge og vender åbningen nedad, så jeg mistænker at det kan komme saltvand ind gennem tragten når man tager større søer ind over båden?

Link to post
Share on other sites

Jeg er på jakt etter et kvalitets kompressorhorn. Foruten bedre lyd, kan mesteparten av utstyret monteres inn i et vanntett miljø. fant denne på Ebay. http://www.ebay.com/itm/Dual-Truck-Car-Air-Horn-Kit-New-LOUD-Easy-To-Fit-Horns-/360997721124.

Noen som har erfaring med slike?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette horn er sandelig et originalt Marco kvalitetshorn fra Italien!! :giggle:

Nej, det har siddet på båden siden den blev søsat for 11 år siden, så jeg ved ikke om man kan forvente mere. Måske er placeringen også forkert: det sidder på stykket mellem forrude og flybridge og vender åbningen nedad, så jeg mistænker at det kan komme saltvand ind gennem tragten når man tager større søer ind over båden?

Jeg har samme horn MA som i likhet med ditt var fullt av rust. jeg har Marco EM2 som er den korte. EM1 er den lange. Problemet hos meg var at vannet har fulgt kabelen inn ovenfra. Når nytt monteres skal jeg vri klokken slik at kabelen går inn fra undersiden.

 

Jeg har ikke lykkes å få tak i et nytt EM2 her i Norge, så kan jeg spørre hvor du fikk kjøpt nytt horn?

Jeg vil ha samme horn igjen pga brakettene som bare passer til dette hornet så jeg slipper hull i gelcoaten.

Marco hornet er litt spesielt med membranklokken på siden av trompeten.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg er på jakt etter et kvalitets kompressorhorn. Foruten bedre lyd, kan mesteparten av utstyret monteres inn i et vanntett miljø. fant denne på Ebay. http://www.ebay.com/itm/Dual-Truck-Car-Air-Horn-Kit-New-LOUD-Easy-To-Fit-Horns-/360997721124.

Noen som har erfaring med slike?

Kjenner ikke den du linket til, men er den beregnet for marint miljø? God pris og den trykker sikkert ut plenty med lyd på 150 psi :-)

 

Har fått med meg et merke som stadig lovprises på engelske forumet av gutta med større P og F båter.

http://www.kahlenberg.com/products/marine-signaling/yacht-horns

Vet ikke noe om pris, men har en følelse av at de koster litt. Mulig å finne på eBay?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

SAP: du kan få hornet på www.palby.dk varenummer 22.0110. Det er 400 mm går jeg ud fra? Prisen er 829 DKK og har du problemer med at få det sendt til Norge, så send en IM så skal jeg købe det til dig og sende det op :-)

 

Det kunne godt se ud som om mit horn har haft samme fejl som dit: at det har lækket fra toppen via ledningen. Må se om jeg kan gøre noget med det når jeg monterer det nye.

 

Jeg kunne i øvrigt ikke få monteringsbeslagene af båden :headbang: jeg løsnede møtrikkerne på indersiden men beslagene sidder jo med Sika og de sidder fast! Så jeg måtte afmontere hornet fra beslagene og lade dem sidde.

 

Nogen der har et godt bud på hvordan man fjerner ting der sidder fast med Sika? Hårtørrer? Kemi?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...