Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Perfekt dag for båtpuss med 16-17 varmegrader i havna i dag.

  • høytrykksspylte bunnen for å få bort løst bunnstoff
  • vaska og polerte skroget opp til fenderlista
  • vaska og rydda litt inne
  • blankpolerte propellen
  • drakk kaffe i solveggen ved klubbhuset og skravla med andre båtpussere

Hvis dette været vedvarer, ligger det an til tidlig sjøsetting i år!

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Polert og vokset propellen og ankeret bak og div annet.

Bruker autosol og polersopp på drillen.

 

bilde

Før

Ingen rur fra i fjor. Kun et kalkbelegg som ble vasket av med eddikessens og stålull.

 

bilde

Etter

Så på med Collinite #845 voks og autoglym forsegler. Håper på at den holder seg blank og fri for rur i år også.

 

bilde

Dimensjonen står preget inn. Er vel ca 23x19"

Lurte på hva kinategnene betydde. I fjor under vårpussen var det en kar innom som kunne litt kinesisk. Han understreket "litt".

Han synes det så ut som tegnene var navn og en slags lykkeønskning fra han som hadde laget propellen.

Noen som er reser i kinesisk her?

 

bilde

Monterte på akselanoden.

Akselen min er 2" (50,4mm) og de smale sinkene jeg har fått tak i er 50mm og egentlig litt for trange.

Noen som vet hvor man får akselsink (den smale typen) i tommedimmensjoner her i landet?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takker for det Billa. Flott båt du har! Ikke mange SC29 i Norge :-)

 

Tror det skal godt gjøres å merke forskjell på en båt som min, men i teorien skal det ikke bli verre hvertfall.

Deplassementbåt som stort sett cruiser i 6,5-7 knop dette.

 

Poenget utenom at jeg selv synes det ser pent ut er å holde propellen fri for rur og groe, for det ødelegger hydrodynamikken og dermed propellens virkningsgrad. Har aldri malt en propell da det lett flasser og blir ujevn overflate.

 

VP's DPH propeller i Nibral er også mulig å få speilblanke med litt innsats :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fikk endelig tatt av presenning og stativ, og fikk på rekke, storseil og sprayhood. Startet motoren for første gang i år, og den maler som en klokke. Nå venter jeg bare på at trawleren på "min" sommerplass kan flytte seg, så jeg kan flytte over fra vinter- til sommerplass. Da er sesongen offisielt i gang! :thumbsup:

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Montert ny talgpakning på pakkboks til ror (rorgjennomføring ble støpt opp på nytt i fjor høst). Festet styrekabler etc til "rorkult". Tatt ut vindu i akterkabin som har hatt en liten lekkasje, sparklet i hjørne på vindu for å få det plant. byttet gummilister på nevnte vindu. Montert nytt sete på førerplass.

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post
Share on other sites

I løpet av en ukes tid er båten tatt opp fra vinterplass i saltvann og flyttet til sommerplass i ferskvann. I prosessen:

  • Tatt opp båten fra vinterleiet på Killingen i Oslofjorden.
  • Grundig utvendig vask, selvvasken på Statoilen i Sandvika er kjekk å ha.
  • Polert skrog og overbygg.
  • La på gelcoatsparkel på tre små hakk i skroget.
  • Monterte tidligere innkjøpt lyskaster i fronten, det gjenstår å få på plass strøm til den.
  • Målte opp og montert RAM-feste på ripa bak for ekkolodd/ kartplotter på akterdekket.
  • Byttet om på batterier
  • Monterte LED-lys med solcellelading på bryggeplassen min så det skal bli lettere å finne den i mørket.
  • flyttet på fendere og fortøyningstau så det passer med brygga på sommerplassen.
  • Tok service på Tohatsuen jeg har som kicker.
  • Presset fett inn i niplene på Suzukien jeg har som hovedmotor.
  • Sjøsatt på sommerplassen i Tyrifjorden.
  • Parkerte hengeren med ny lås og kjetting på hjulene i tillegg til lås i kulehansken.
  • Tilpasset presenning for hengeren og fikk på plass den. (Har igjen å få på noen vekter for å holde presenningen nede.)

Deler av jobben ble gjort hjemme i gata, noe av de beste med påsken er at det er lite folk hjemme og lett å parkere der man ønsker. Selv om slepet bare veier 1300 kg er det greit med litt plass når hun skal parkeres:

bilde

 

Mye gjenstår før hun er helt klar for sommersesongen, og med fiskekonkurranse den første helgen i mai er det på tide å bli ferdig. Det blir litt kveldsjobb fremover.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begynner å nærme seg klart for sjøsetting nå så sant han foran meg snart får ut fingeren :-)

 

Båten bør bunnstoffet i helgen og i dag stod thrusterpropellene for tur.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Har stort sett igjen å vaske av støvet og polere det orker (tok det meste i høst).

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Imponerende finish på skuta di sap :thumbsup:!

Hva slags stoff bruker du på thrusterpropellene? Vanlig selvpolerende?

Takk for det :-) Jeg gjør så godt jeg kan.

 

Vanlig selvpolerende, ja. Holder mye bedre enn spray.

Kjøpte en boks med rød Non Stop i fjor for forfengelighetens skyld ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg trukket ny antennekabel og fått på plass VHF antennen igjen. Testet både med SWR-meter og mot Tjøme radio. Alt OK. Brukte en stund AIS-antennen til VHF'n, men nå er den frigjort slik at AIS'n igjen kan brukes. Ellers har vi bare kost oss her på Oscarsborg der det har vært mye aktivitet i forbindelse med 9. april og 75 års markeringen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tatt båten opp på slipp. Spylt den under, var egentlig ikke nødvendig. Var bare litt slim og ingen groe elle rur. Vasket skroget under fenderlist og pusset vannlinjen med syre for å få vekk det gule. Demontert drevet og alle zinker. Skiftet olje på thruster. Synes det var passelig på en ettermiddag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...