Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I dag har jeg montert begge salongvinduene med ny tetningsmasse.

 

Har ett vindu på hver side i "salongen", eller skal man kalle det kjellerstua siden det er en seilbåt uten doghouse. Sist høst begynte det ene å lekke. Og i vår begynte det å dryppe fra det andre også. Lørdag tok jeg ut begge vinduene, og fant til min overraskelse at vindusåpningene ikke passet til vinduene. La jeg vindusramma slik at jeg hadde én mm overlapp oppe, var det 3 mm klaring nede i hjørnet. På begge sidene. Jeg ble overrasket, fordi jeg ikke husket det slik sist jeg tettet vinduene. Helt klart uoriginale vinduer.

 

DSC_0348.JPG.d915230eba085838bbaa635f392f91ec.JPG

 

For ti år siden, like etter at jeg kjøpte den da noen-og-tretti år gamle båten, lekket også begge vinduene. Jeg kjente ikke til Båtplassen da, og hadde minimal erfaring med reparasjon av glassfiberbåter. Så jeg gjorde det beste ut av det, brukte Tec7 til å fylle ut der det åpningen var romslig, og et butylgummilignende bilvindutettemiddel fra Wurth mellom ramma og hytteveggen. Hadde aldri hørt om butylgummi, men da jeg stakk innom Wurth og spurte om de hadde noe som kunne brukes, hostet de opp denne. Et stoff jeg har veldig gode erfaringer med til alle slags tettejobber som ikke er permanent.

 

Lørdag ble jeg svært fornøyd over at jeg hadde vært så lur forrige gang. Den opprinnelige planen var å bruke Tec7 rund baut. Men nå var det bare å skru løs den innvendige ramma, og dra hele vinduet med ytterrame, pakning og glass ut av åpningen. Tetningsmassen var helt elastisk fortsatt, etter ti år, og fortsatt tilfredsstillende klebrig. Omtrent helt som ny. Har fortsatt endel igjen av den og var litt fristet til å gjenta suksessen. Men tuben er jo ti år gammel, og hvem vet hvor lenge den holder seg elastisk. Dessuten hadde jeg vært forutseende nok til å bestille en tube bytulgummi fra @Solbris II, nettopp med tanke på denne operasjonen.

 

Men det var den klaringen utenfor ramma. Butylgummi funker fint når den blir klemt mellom f.eks. ramme og hyttevegg. Jeg tror den funker mindre bra når den ikke er i klem, men bare fyller ut et gjennomgående hull. Den kan liksom skvises bort fra hullet, og da kan det komme vann inn. Det ønsker jeg ikke. Det beste alternativet ville jo være å støpe igjen hele åpningen, og så skjære ut en ny som passer til vinduet.

 

Bedre hodeløs enn rådløs, tenkte jeg. Nå har jeg jo flere års erfaring med å lese på Båtplassen hvordan man kan gjøre ting. Dermed pakket jeg inn vinduet med glass og ytterramme i plastfolie og plasserte hele greia der den skal være, i vindusåpningen. Sikret det der med noen meter teip. Så mikset jeg ihop en passende mengde epoxy tilsatt rikelig med fortykningsmiddel (West System 406 for å få en tiksotropisk masse, en masse som ikke siger), dumpet det hele i en liten plastikkpose der jeg klippet et lite hull i hjørnet. Siden innerramma var demontert, kunne jeg enkelt plassere fortykket epoxy i klaringen mellom ramme og hyttevegg, altså støpe igjen der hvor vindusåpningen var for romt.

 

I dag tok jeg vinduene ut igjen, og slipte vekk overflødig epoxy. Utvendig var det litt for ujevnt, så litt gelcoatsparkel måtte til for å få en plan overflate ut mot vindusramma. Litt pussing på det nå i kveld, så var det plant nok til å kunne sørge for tette vinduer.

 

DSC_0350.JPG.b8f6b5ffa2bd3ef123df71f94734bfc8.JPG

 

En god pølse med butylgummi på ramma, så var det bare å skru det hele i hop.

 

DSC_0356.JPG.79be67c0ffec28da68d4a7291de31652.JPG

 

DSC_0353.JPG.5dd695d0cf13f859de3b3048e3dc64e8.JPG

 

Nå er det bare å vente på regnet.

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev On 5.7.2021 at 16.02:

Denne har jeg sett på før og den virker veldig kjekk å ha. Hvordan er opplevd sugeefekt?

Som på en vanlig støvsuger. Dette er 220V-utgaven, og koblet til landstrøm. Det finnes visst også en modell for batteridrift. Veldig kjekk å ha, ja.

Redigert av Finn Master (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten begynner å nærme seg ferieklar. 😊😊
Daviten er reparert slik at jolla henger godt og det nærmer seg ny ankervinsj i baugen. Lofrans X3.  En tung sak. Men kvalitet veier vel litt?😁😁
Gammelt elektrisk rakkel skal vekk😎😎

E757F79F-2AC7-4FA8-8666-811C24210BCC.jpeg.0969dff1fa33fc5afc0ba99a6170ae3b.jpeg

 

A39B8934-97F2-4554-95B8-CE2F6FAD38B9.jpeg.972d681bb66afa4f6a718193679528a5.jpeg

 

0698357E-418C-47EC-B393-D1BBF5CB0E73.jpeg.0797a004df040a2c5ed41ff3e66de220.jpeg

 

0698357E-418C-47EC-B393-D1BBF5CB0E73.jpeg.0797a004df040a2c5ed41ff3e66de220.jpeg

Link to post
Share on other sites

Har testa denne skikkeligt idag :) 

 

Den ser ikke helt ut som det vraket den gjorde tideligere i tråden her 

 

Det er fortsatt litt jobb på den, må montere noen luker og litt mer bling bling effekter (lufting motorrom, rundt vindskjerm) 

 

Men båten fungerer helt suverent 

IMG_20210707_170827.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måtte rubbe båten på nytt etter dårlig resultat med et annet kjent merke. Er ikke kjent med Würt sine produkter, men jammen gjorde det susen. Er det noen som er kjent med deres andre produkter til båt? Legger ved noen før og etter bilder (hulter til bulter grunnet mobil), men håper dere skjønner tegninga. 
Skal sies at båten var svært falmet og slitt av sola. 

 

BFEEBA09-32A5-4399-AD94-C548E31F4E75.jpeg.e8296b270370e970f0aead8e026331b9.jpeg

F52979F5-926E-4100-AA46-353B865E046B.jpeg

2F04F7C5-3B23-4C10-AF4F-953AD98AA37C.jpeg

1C3F986E-BF5D-410B-AB92-25DA1FD56C35.jpeg

0DCD08D5-81F5-4282-9E52-C843828616B9.jpeg

2A82BEAE-56B3-4D87-86E6-996DD2A8643D.jpeg

F5C51312-56BA-4DC3-8C44-36328B4C45AB.jpeg

Redigert av GVH1979 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

GVH1979 skrev for 4 timer siden:

Måtte rubbe båten på nytt etter dårlig resultat med et annet kjent merke. Er ikke kjent med Würt sine produkter, men jammen gjorde det susen. Er det noen som er kjent med deres andre produkter til båt? Legger ved noen før og etter bilder (hulter til bulter grunnet mobil), men håper dere skjønner tegninga. 
Skal sies at båten var svært falmet og slitt av sola. 

 

BFEEBA09-32A5-4399-AD94-C548E31F4E75.jpeg.e8296b270370e970f0aead8e026331b9.jpeg

F52979F5-926E-4100-AA46-353B865E046B.jpeg

2F04F7C5-3B23-4C10-AF4F-953AD98AA37C.jpeg

1C3F986E-BF5D-410B-AB92-25DA1FD56C35.jpeg

0DCD08D5-81F5-4282-9E52-C843828616B9.jpeg

2A82BEAE-56B3-4D87-86E6-996DD2A8643D.jpeg

F5C51312-56BA-4DC3-8C44-36328B4C45AB.jpeg

 

Hvis du syns 05'n er god, prøv 55'n :) 

Link to post
Share on other sites

Monterte uttaket nederst på skottet akter for brua. Altså akter for skoene til skipperen i oppreist styreposisjon. Omtrent midtskips så det er nok med ett uttak, og man når enkelt over alt med slangen. Uttaket vises ikke, men det er lett tilgjengelig for tilkobling også ved dørkplata nede for normal sittende styreposisjon. Røret bak uttaket går under dørken som kjøleskapet står på, og ned til sentralenheten som nåes fra luka i dørken i benkskapet for inspeksjon og skifte av pose og filter.

Link to post
Share on other sites

Søndagen er helligdag (???) og da skal det hviles (???), derimot i går :yesnod: fikk jeg overført båten min til min nye opplagshenger (Tysse - 2 akslet) og rygget tilbake i garasjeteltet :clap: Dette blir MEGABRA :thumbsup: om jeg så må si det selv :yesnod:

Til uka skal jeg begynne med å avfette alt over fenderlist, så prime før 3 strøk med 2 komp. lakk.  Nå går det forover :thumbsup:

Båten på henger i garasjeteltet.jpg

Link to post
Share on other sites

I dag tok jeg båten på land for en oppgradering. Fjernet Garmin echoMAP 70S og svinger. Montert EchoMap 62CV UHD og svinger. Fjernet Lawrance GPS, som ble overflødig da jeg koblet plotter i N2K-nettet. Montert Simrad RS35 VHF. Skal også kobles N2K, men manglet en kabel. Hull etter flushmontert 70S tettes med et stykke edeltre av ukjent type som jeg fant i uthuset og kjørte gjennom høvelen.

Link to post
Share on other sites

GVH1979 skrev On 7.7.2021 at 19.10:

Måtte rubbe båten på nytt etter dårlig resultat med et annet kjent merke. Er ikke kjent med Würt sine produkter, men jammen gjorde det susen. Er det noen som er kjent med deres andre produkter til båt? Legger ved noen før og etter bilder (hulter til bulter grunnet mobil), men håper dere skjønner tegninga. 
Skal sies at båten var svært falmet og slitt av sola. 

Hei.

P05 er den groveste rubbingen Würth har, og eg god på gelcoat.

Tilsvarer egentlig ca.1500 korn vannsliping.

Eg bruker denne selv på min båt.

Den gir ikke veldig glans, då det er èin kraftig rubbing.

Og den må legges voks/forsegling på etterpå😉

 

Det er då P55 eller OneStep 3i1 (som den heter nå kommer inn)

den har litt polish og Carnauba Voks. Som passer godt etter rubbing.

Alernativt så kan èin og bruke Lakkforsegling Perfekt Gloss, som er èin rein forsegling.

 

P05 er grovest, så kommer P10, P20 og P30 (som er spisset mot mørke farger)


Og siste lille hemmelighet er at Würth sine poleringsprodukter er laget av anerkjente Scholl😉

 

(Eg jobber som salgskonulent i Würth)

 

Mvh Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Bergsholmen skrev On 12.7.2021 at 21.40:

Hei.

P05 er den groveste rubbingen Würth har, og eg god på gelcoat.

Tilsvarer egentlig ca.1500 korn vannsliping.

Eg bruker denne selv på min båt.

Den gir ikke veldig glans, då det er èin kraftig rubbing.

Og den må legges voks/forsegling på etterpå😉

 

Det er då P55 eller OneStep 3i1 (som den heter nå kommer inn)

den har litt polish og Carnauba Voks. Som passer godt etter rubbing.

Alernativt så kan èin og bruke Lakkforsegling Perfekt Gloss, som er èin rein forsegling.

 

P05 er grovest, så kommer P10, P20 og P30 (som er spisset mot mørke farger)


Og siste lille hemmelighet er at Würth sine poleringsprodukter er laget av anerkjente Scholl😉

 

(Eg jobber som salgskonulent i Würth)

 

Mvh Jan Martin

@Bergsholmen takk for god info. Fant ut etter en tur hos Würt at 55 hadde byttet navn til 3:1. Lykken ville ha det til at de hadde 1l flasker på tilbud, så nå har jeg P05 til grovjobben og 3:1 til finish. 
Jeg la på Fusso 99 som forsegling etter rubbingen, det er kanskje ikke nødvendig når jeg benytter 3:1 neste gang?  

Link to post
Share on other sites

Har byttet diesel filter. Byttet ut MAM230 Racor med nytt FG500 på ene motoren, motor nr 2 får tilsvarende. Gikk tom for diesel og fikk 10 L fra en kanne fra en forbi passerende i en seilbåt. Fører spurte om jeg trengte hjelp siden båten lå og dreiv uten motorer igang. Fikk igang motorene og fortsatte til marinaen jeg opprinnelig var på vei til for diesel påfylling. Tankmåler er digital og viste 85 L, men tanken var knusk tørr. Innstilling var antagelig blitt noe feil i løpet av vinteren uten strøm. Fikk satt riktig innstilling så måler viser riktig nå. 

Etter dette har jeg fylt diesel en gang til så hadde ca 150 L.

Etter litt kjøring så falt turtallet på styrbord motorog holdt på å stoppe. Kunne ikke gi på mer enn ca 1200 omdreininger før den begynte å fuske. Babord motor gikk noe bedre så jeg kom meg tilbake til hjemme havnen.

Begge motorene får diesel fra samme tank på babord ( er en på styrbord som ikke brukes). Så det forklarer kanskje hvorfor babord motor gikk bedre siden den er først i kjeden og styrbord får etterhvert. Med nye filtre trodde jeg problemet var løst, ren diesel i filteret. Men fikk ikke mer enn 2000 omdr. på siste test tur. Er ikke vann i diesel. Turbo går lett rundt. Har ikke sjekket lufting ennå, er netting foran inntak, så kan være tett. Men allt har fungert frem til jeg gikk tom for diesel. Filteret viser ikke vann, da ville den røde ringen flyte opp. Så noe må være feil. 

Motorer er Mercruiser 4.2L 220hk og har gått uten problemer btidligere.

 

IMG_20210716_173513_4.jpg.87cdb624ee39d4ccced50775042cfdfd.jpg

Redigert av Chris284 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

GVH1979 skrev On 14.7.2021 at 19.43:

@Bergsholmen takk for god info. Fant ut etter en tur hos Würt at 55 hadde byttet navn til 3:1. Lykken ville ha det til at de hadde 1l flasker på tilbud, så nå har jeg P05 til grovjobben og 3:1 til finish. 
Jeg la på Fusso 99 som forsegling etter rubbingen, det er kanskje ikke nødvendig når jeg benytter 3:1 neste gang?  

Det er vel strengt tatt ikke nødvendig, når der er voks i 3i1.

Men det skader heller ikke, du får bare eit tykkere voks/forseilingslag som varer lengre. 
Eg har selv brukt samme oppskrift som deg, først P05 så 3i1 og har deretter lagt Perfekt Glans som topplag bare for holdbarheten sin del😏

Link to post
Share on other sites

Chris284 skrev for 10 timer siden:

Har byttet diesel filter. Byttet ut MAM230 Racor med nytt FG500 på ene motoren, motor nr 2 får tilsvarende. Gikk tom for diesel og fikk 10 L fra en kanne fra en forbi passerende i en seilbåt. Fører spurte om jeg trengte hjelp siden båten lå og dreiv uten motorer igang. Fikk igang motorene og fortsatte til marinaen jeg opprinnelig var på vei til for diesel påfylling. Tankmåler er digital og viste 85 L, men tanken var knusk tørr. Innstilling var antagelig blitt noe feil i løpet av vinteren uten strøm. Fikk satt riktig innstilling så måler viser riktig nå. 

Etter dette har jeg fylt diesel en gang til så hadde ca 150 L.

Etter litt kjøring så falt turtallet på styrbord motorog holdt på å stoppe. Kunne ikke gi på mer enn ca 1200 omdreininger før den begynte å fuske. Babord motor gikk noe bedre så jeg kom meg tilbake til hjemme havnen.

Begge motorene får diesel fra samme tank på babord ( er en på styrbord som ikke brukes). Så det forklarer kanskje hvorfor babord motor gikk bedre siden den er først i kjeden og styrbord får etterhvert. Med nye filtre trodde jeg problemet var løst, ren diesel i filteret. Men fikk ikke mer enn 2000 omdr. på siste test tur. Er ikke vann i diesel. Turbo går lett rundt. Har ikke sjekket lufting ennå, er netting foran inntak, så kan være tett. Men allt har fungert frem til jeg gikk tom for diesel. Filteret viser ikke vann, da ville den røde ringen flyte opp. Så noe må være feil. 

Motorer er Mercruiser 4.2L 220hk og har gått uten problemer btidligere.

 

IMG_20210716_173513_4.jpg.87cdb624ee39d4ccced50775042cfdfd.jpg

@Chris284 Har du husket å fylle filteret helt opp med diesel? Viss ikke vil det antakelig stå luft i toppen av filteret.

 

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jørn skrev for 2 timer siden:

@Chris284 Har du husket å fylle filteret helt opp med diesel? Viss ikke vil det antakelig stå luft i toppen av filteret.

 

Hei. Ja. På det nye FG500 må topp lokket skrus av for påfyll og jeg helte på så det var fullt. Er ikke noen annen mulighet på det filter huset om man ikke bruker en pumpe. På den andre motoren som har MAM230 filter har jeg ikke byttet filterhus bare ny innsats og på det er det en pumpe så det var også fullt, er lufte skrue så det var ikke luft der heller. Det er et fin filter til før motor som og har pumpe, så sjekket der og. Eneste er høytrykks pumpen og dyserør jeg ikke har luftet. Men de starter og går bra på tomgang uten røyk. Skal sjekke tank lufting. 

 

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg sjekket dieselfiltrene, kom en vannalarm på motorfilteret men var nok bare vibrasjoner som utløste alarmen. Gikk over tank og forfilter også, ikke noe vann eller dritt noen steder. Ikke noe er bedre enn det og vi kan fortsette ferien uten bekymringer :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Har montert et rele som kobler sammen + på to start batterier.

 

Med en bryter på instrument panelet kan jeg nå koble to start batterier sammen uten å gå ned i motor rommet

å slå over de to brytere for batteri valg.

Har to motorer og styrbord motor får ikke nok strøm med ett batteri. Kabel tversnitt er ca 35 kvmm og blir for tynne for

styrbord motor,så jeg har måttet gå ned i motor rommet hver gang jeg skal starte for å velge begge begge batteriene.

Kablene er fra da det var bensin motorer og har ikke byttet de, med diesel motorer som krever mer strøm er nok 35 kvmm for tynne.

 

Rele er på 500A og montert mellom batteri bryterne med en ledning til hver batteri pluss i hver bryter

og ledning til styrestrøms bryter går til instrument panel. Brukte en rød og en sort kabel til pluss, var det jeg hadde. Så det er ikke pluss og minus som kobles sammen.

 

Så nå er det litt enklere å starte motorene.

 

1311900406_battrele.jpg.b792c0343b1727ecb78eedb40a9d0758.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...