Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Har kjøpt meg en brukt White Shark 205. Der har  tankmåler stått konstant på tom tank. Fikk vippet ut dashbordet i dag, og koblet noen løse ledninger. Så nå står den konstant på full tank. Er usikker på om det er en forbedring….

Link to post
Honduras skrev 4 minutter siden:

Har kjøpt meg en brukt White Shark 205. Der har  tankmåler stått konstant på tom tank. Fikk vippet ut dashbordet i dag, og koblet noen løse ledninger. Så nå står den konstant på full tank. Er usikker på om det er en forbedring….

 

Evigvarende full tank er da luksus :P 

Link to post
NilsPils skrev for 1 time siden:

Jeg har et mørkeblåt skrog fra 09 som ikke har fått kjærlighet. Skulle gjerne vite litt om fremgangsmåten din.

 

Eika skrev 1 time siden:

Fremgangsmåten står i forje innlegg som jeg skreiv. 

Tipper @NilsPils mente en litt mer detaljert beskrivelse av hvordan man går fram for å vannslipe. Hva slags maskin man trenger for eksempel. Tråder om rubbing og polering er det mange av.

 

Ellers enig at polering er veien å gå, ikke lakkering.

 

Link to post
Komodo skrev 51 minutter siden:

 

Tipper @NilsPils mente en litt mer detaljert beskrivelse av hvordan man går fram for å vannslipe. Hva slags maskin man trenger for eksempel. Tråder om rubbing og polering er det mange av.

 

Ellers enig at polering er veien å gå, ikke lakkering.

 

 

Jeg har kun brukt denne maskina til sliping, med mellomlegg for vannsliping så abralon pads (trur det er abralon de heter, Tøy"papir" på 3-4-5mm skumgummi). Slipemaskina i den ene hånda og en sprute flaske med vann i den andre hånda. Vannsliper hele båten på noen timer. 

 

Denne gangen brukte jeg mirka poleringsmaskin type stor 2hånds og en liten mirka arop-b, av gugge så brukte jeg norpol r-10 rubbing, så testa jeg ut meguilars polering (ikke imponert) også kjørte jeg på med en hard voks til slutt. Syns resultatet blei sånn passe fint, selv om jeg ikke er helt fornøyd, men det viktigste er at eieren er kjempe fornøyd (tydeligvis flere som har blitt fornøyd, nå har jeg fått flere båter som skal shines opp)

 

https://billakk.no/mirka-mid6502011-deros-elektrisk-slipemaskin-150mm-5mm-utslag-mid-6502022.html?gclid=CjwKCAjwyvaJBhBpEiwA8d38vLnjQHF1O2ApyIwjDosdgGTIX2JWW-6cdDiWBaYmNkfansKybf1W1xoCyXMQAvD_BwE

 

Det skal også sies, at man får noen til og ta jobben til halve prisen av de maskinene jeg har brukt (koster vel 25k), etter at noen har tatt den jobben skikkeligt, så er det kun standard polering og voksing i mange år fremover 

Edited by Eika
Link to post
Komodo skrev for 10 timer siden:

Ellers enig at polering er veien å gå, ikke lakkering.

Jeg er i tenkeboksen der. Jeg har mye småskader, så jeg må i tilfelle skaffe gelcoat med riktig farge. Større gelcoatskader er ellers ikke så lett å utbedre som lakk etter min mening.

 

I vinter tar jeg med meg bakdøra til badeplattformen hjem og tester litt på den med rubbing og polering. Der har jeg også et par områder som ikke har falmet og som kan brukes til å finne riktig farge. Jeg regner med at det går an å få scannet fargen og skaffet gelcoat som er nære nok i fargen. Ellers skal jeg ha båten på vannet i vineter, så større arbeider må vente til sommeren. Da kan jeg ha båten på land i Oslo og bruke tresnekka innimelom.

 

For 6-8 år siden lakkerte jeg en stripe nederst mot vannlinjen i forbindelse med at jeg flyttet vannlinjen. Det har holdt seg utrolig bra . .

 

Takker ellers for alle svar og råd. Jeg vil holde dere oppdatert når jeg har bestemt meg og går i gang.

Link to post

Må mase litt mer @Eika, hvordan maskin bruker du på sliping? Og hvordan får du voksa maskinelt? 

 

Tok for noen år siden en Uttern, men slipte for hånd da en hyggelig fagmann viste året før hvordan ripene ble borte ved å bruke 800 papir fort :nonod:

Jeg startet med 800, 1000, 1500, 2000, 2500 for hånd, før rubbing og polering med maskin.. Ble knall, men for en jobb :sweat: Fikk tilbake blåfargen og glansen, men kjenner at det ble med den ene gangen for hånd..

 

 

Edit: så ikke at det var flere sider før jeg svarte🙈

Edited by Snikende skeptik
Link to post

Gjort litt testkjøirng for å måle ladetrykk fra kompressorer og turboer på de to KAD32 med ca 1340 timer hvor det neppe har vært gjort noe med enhetene.

BB kompressor slo inn på ca 1650 rpm og ladet med ca 1,3 bar og opp til ca 1,6 ved ca 2600 rpm

STB kompressor slo inn på ca 1850 rpm og ladet med ca 1,2 bar og opp til ca 1,5 ved ca 2600 rpm

 

BB turbo slo inn på ca og ladet med ca 1,1 ved 3000 rpm

STB turbo slo inn på ca og ladet med ca 1,1 ved 3000 rpm

 

Det betyr vel at turboene lader med litt lavt trykk

Ikke så glad for denne ;-(

 

Og så fant jeg ut at den høye temperturen på bb viste seg å være feil på giver. (lagde skjøteledninger og koblet giverne til motsatt måler. Glad for den :-)

Link to post

Jeg har byttet begge servantbatteriene,så de står i stil med kjøkkenbatteriet. Da det ene ble lekk, skiftet jeg like godt begge. Monterte pop-up ventiler på avløpene i samme slengen.

 

D58D1B2C-3338-411F-A74F-AFBFC3E6D176.jpeg

 

Edited by Tom Rør
  • like 2
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...