Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Pequod skrev for 4 timer siden:

I dag, eller rettere sagt i går kveld, prøvde jeg å lime isolasjon på skrogsidene i båten. Brukte Casco våtromslim, men synes ikke det ble noe heft å skryte av. 

Kanskje jeg la på for lite eller ventet for lenge/for kort tid før jeg la på isolasjonen? Noen som har tips om det?

Jobbr natt denne uka, så når jeg er ferdig og kommet hjem skal jeg sove til utpå ettermiddagen før jeg drar ned i båten og jobber videre...

Skal legges skrogtrekk oppå dette.

IMG_8894.jpg.a623364dfd0a6234527fded07bd5d18d.jpg

Du må vente til limet er ganske klebrig. Ikke til det er helt tørt. Men det må ikke være vått. 
Men du er i gang!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Pequod skrev for 15 timer siden:

I dag, eller rettere sagt i går kveld, prøvde jeg å lime isolasjon på skrogsidene i båten. Brukte Casco våtromslim, men synes ikke det ble noe heft å skryte av. 

Kanskje jeg la på for lite eller ventet for lenge/for kort tid før jeg la på isolasjonen? Noen som har tips om det?

Jobbr natt denne uka, så når jeg er ferdig og kommet hjem skal jeg sove til utpå ettermiddagen før jeg drar ned i båten og jobber videre...

Skal legges skrogtrekk oppå dette.

IMG_8894.jpg.a623364dfd0a6234527fded07bd5d18d.jpg

Ser du bruker isolalsjon først og så skal lime skrogtrekk. 
kjenner ikke til den isolasjon, er den tett og ikke suger lim ? bør limet få herde seg før du legger isolasjon. Ikke legge på i våt lim. ser ut som noen luft blærer på bilde ? Den bør strykes godt ut og få all luft ut mellom skrog og isolasjon.

Når setter finger på limet og det ikke smitter over på finger er det klart til legge på.  Ca 15 -20 minutter med rom temp ?Selv har jeg alltids brukt gulvlim. Ikke våtromslim til tapet som fargehandlern ofte anbefaler. 

Brukt Casco Proff Extra selv som er en kraftig lim som har lenger åpningstid før herder ut og man kan jobbe med den lenger.

om det er isolasjon/skrogtrekk som ikke er tett og suger lim kan man starte operasjonen tidligere før lim herder ut.

Det blir litt føle seg fram :) 

Viktigt å stryke godt ut og få heft med underlag over alt.

Men nå er det noen år siden sist jeg monterte skrogtrekk :) resultatene ble bra :) sitter godt  ennå :)

Boatmad skrev 33 minutter siden:

Ser du bruker isolalsjon først og så skal lime skrogtrekk. 
kjenner ikke til den isolasjon, er den tett og ikke suger lim ? bør limet få herde seg før du legger isolasjon. Ikke legge på i våt lim. ser ut som noen luft blærer på bilde ? Den bør strykes godt ut og få all luft ut mellom skrog og isolasjon.

Når setter finger på limet og det ikke smitter over på finger er det klart til legge på.  Ca 15 -20 minutter med rom temp ?Selv har jeg alltids brukt gulvlim. Ikke våtromslim til tapet som fargehandlern ofte anbefaler. 

Brukt Casco Proff Extra selv som er en kraftig lim som har lenger åpningstid før herder ut og man kan jobbe med den lenger.

om det er isolasjon/skrogtrekk som ikke er tett og suger lim kan man starte operasjonen tidligere før lim herder ut.

Det blir litt føle seg fram :) 

Viktigt å stryke godt ut og få heft med underlag over alt.

Men nå er det noen år siden sist jeg monterte skrogtrekk :) resultatene ble bra :) sitter godt  ennå :)

Akkurat det bildet er tatt før jeg startet selve limingen, så det kan være litt misvisende. Bruker en type isolasjon som heter Low-E, som jeg har fått anbefalt av flere. Skrogtrekket som skal på etterpå er ganske tynt og uten den vanlige skumgummien, bare vevet. Da er det absolutt viktig å være nøye med å få ut alt av luft, ja!

Prøvde på nytt med limingen i kveld, og da synes jeg det satt mye bedre, så i morgen skal jeg ta styrbord side,

Pequod skrev 43 minutter siden:

Akkurat det bildet er tatt før jeg startet selve limingen, så det kan være litt misvisende. Bruker en type isolasjon som heter Low-E, som jeg har fått anbefalt av flere. Skrogtrekket som skal på etterpå er ganske tynt og uten den vanlige skumgummien, bare vevet. Da er det absolutt viktig å være nøye med å få ut alt av luft, ja!

Prøvde på nytt med limingen i kveld, og da synes jeg det satt mye bedre, så i morgen skal jeg ta styrbord side,

Selv brukte jeg tidligere skrogtrekk med skum underlag. Følte hadde bedre tid med prosessen.

når du nå skal lime på underlag (tett) ? med tynt skrogtrekk (tett) bør limet få herde seg noe ut før du legger på 

blir viktigt stryke ut alt av luft bærer før limet herder ut ( jobbe med den ) hele tiden.

lykke til :) du får oppdatere videre :)

hjelpemiddle jeg bruker til stryke luftblærer ut se bilde.

IMG_6495.jpeg

Boatmad skrev for 4 timer siden:

Selv brukte jeg tidligere skrogtrekk med skum underlag. Følte hadde bedre tid med prosessen.

når du nå skal lime på underlag (tett) ? med tynt skrogtrekk (tett) bør limet få herde seg noe ut før du legger på 

blir viktigt stryke ut alt av luft bærer før limet herder ut ( jobbe med den ) hele tiden.

lykke til :) du får oppdatere videre :)

hjelpemiddle jeg bruker til stryke luftblærer ut se bilde.

IMG_6495.jpeg

Ja, takk for tips, har et par slike tapetjevnere fra før, og de skal brukes når selve skrogtrekket skal på plass. Jeg brukte kost da jeg prøvde meg for andre gang, og var litt mer spandabel med limet, og det fungerte. Siden skrogtrekket er såpass tynt kommer jeg til å legge på limet med rulle når det skal på. Har fått anbefalt våtromslimet fordi det ikke fester umiddelbart slik at man får tid til å rette opp og justere litt før det er for sent! Med mine berømte tommelfinggre- og tær er det absolutt en fordel! :giggle:

• 3 uker senere...

Da er det bare å konstatere at mine to batterier av sønnak 115ah har takket for seg antar jeg, de ble montert i april 2019. Satte de på lading nå men har ikke akkurat troen på de. De virket før ferien og ikke i dag. Går ned til båten litt senere og ser om det er noen antydning til start

Jeg forsøkte løfte motoren et hakk i jakten på knop, men akkurat samme hastighet og turtall. Men mer følsom for tilt, dro fort luft.. 

På samme måte som Aiolos hadde jeg nesten-ikke-start på siste tur, da kjøleskapet hadde stått på etpar timer mens vi lå. Statusmåler sier at det har 41% kapasitet igen.. :/

Kaptein Plast skrev for 19 timer siden:

Jeg forsøkte løfte motoren et hakk i jakten på knop, men akkurat samme hastighet og turtall. Men mer følsom for tilt, dro fort luft.. 

På samme måte som Aiolos hadde jeg nesten-ikke-start på siste tur, da kjøleskapet hadde stått på etpar timer mens vi lå. Statusmåler sier at det har 41% kapasitet igen.. :/

Hvilken propell?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har montert flaggholder i dag. Båten har gått i Nord norge. Mulig dem synes flagg er unødvendig og jålete, men jeg synes det hører med på flotte båter. Har også etterfyldt litt hydraulikkolje på styreposisjonene, da det var litt lugging. Ble bra og jevn på styringa på begge posisjonene.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Nok en KOS jobbedag i dag i båten i havna. I går mekka jeg en plate i glassfiber til å ha bryterpanelet på + at jeg laget et lokk i glassfiber som skal dekke hullet i taket hvor ledningene  til lanternemasta går. I dag lakkerte jeg dasjbordet / styrbord konsoll i samme farge som bolighuset mitt :yesnod: + lokket jeg mekka i går (lokket i hvitt). Det var regn i lufta og det kom et par skurer mens jeg holdt på, jeg kunne kanskje ha blitt løsemiddelskadet :crazy: :lol:

Ved nabobrygga lå det en båt som dessverre hadde et møkkete splittflagg og som også hadde glemt å ta det ned - det hang der på 3. døgnet. Det syntes jeg var trist å se :sad:

mkketesplittflagg.jpg.ec1a20cb56bd1c6f95737d0dd3d78673.jpg

jeg tørker ut på land....!

Igår ble det at vi tok en grundig vask og støvsuging av båten innvendig etter 3 måneder på båtferie.

Idag måtte den ene vifteovnen, en norskbygget ca. 45 år gammel Adax VV2000 ovn med chassis av metall til pers. Det har vært noen skranglelyder i den i det siste, så det ble å åpne den. Det viste seg at motor med vifte holdt på å løsne fra chassis, så to skruer ble skrudd godt til.

Denne ovnen har 3 effekttrinn men ingen innstilling for temperatur, kun en overtemperatursensor. I det siste har ovnen slått seg av når den har stått på lenge på full guffe, 2000W. Og det var egentlig ikke rart at den ble en smule overopphetet når den så slik ut innvendig! Det ble å finne frem børste og trykkluft for å få den ren.

adax_vv2000_open_skitten.jpg.3cc699d4b01bccb78fc5093f8870cb42.jpg

adax_vv2000_vasket.jpg.b5d3b56b469d5c4dc0f74159daad1dc8.jpg

Nå er den like god som da den var ny for ca. 45 år siden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I dag avsluttet jeg en prosess som begynte i sommer. I 12-13 år, siden jeg kjøpte båten, har jeg vært for travel til å ta meg en ordentlig tur, ei uke eller to, kanskje tre. Det har bare blitt dagsturer og endel regattaseiling. Noen få overnattingsturer på ei natt eller to. Så i år planla jeg ingen prosjekter, slik at jeg kunne stikke av når været ble bra. Og bra ble det her nordpå. I midten av juli la jeg omsider ut på den lenge etterlengtede turen. Hadde tre uker til rådighet. Fjerde dagen sto jeg opp, laget frokost, åt og vasket opp. Så tenkte jeg "Nei, dette gidder jeg ikke lenger". Satte kursen hjemover og var hjemme samme kveld. En merkelig følelse å ikke ha lyst til det jeg har hatt lyst til så lenge. Men båten ble for trang. 25 fot er trangt for en godt voksen mann. Stå med krum rygg og nakke og lage mat. Samme når man vasker opp. For ikke å nevne savnet etter godstolen. Hadde vondt i ræva etter bare et par timer lesing om kvelden. Så i dag ble kontrakten underskrevet. Så nå står jeg foran en ny prosess. Skal jeg finne meg en større båt mer egnet til å bo i noen dager/uker? Eller skal jeg nøye meg med en mindre båt å ha på henger, som jeg kjører dit jeg vil seile? Eller ennå mer drastisk, en "campingkruser" på fire hjul? Store avgjørelser som krever stor omtanke.

I går, med skikkelig "indian summer"-vær dro kona og jeg en tur fra Knutvika/Larkollen til Son. Lengste turen jeg/vi har gjort med båten. Været var nydelig og varmt og sjøen var nesten blikk

unnamed(2).jpg.c7b916a7866f752c09ed38545ae5801a.jpg

Det var mange ledige plasser ved gjestebrygga i Son, vi la oss til på en ledig plass, fortøyde med 2 tynne tamper og fant fram den hjemmelagde kyllongsalaten med fetaost og oliven.

unnamed(8).jpg.d7e43499dd64ecbbada937e20e070e4c.jpg

Gode og mette var det bare å lene seg tilbake og NYTE livet :yesnod:

unnamed(3).jpg.2e45065ab2f8eb96689012f4fa0e0162.jpg

Flere båtfanter hadde funnet roen og kosen i Son.

unnamed(6).jpg.721ecbe4a21894c1ca9e774686a115ab.jpg

Etter en god times tid satt vi kursen sørover/hjemover

unnamed(13).jpg.e4103fb073cf9d7a3a8f430291ef0291.jpg

og møtte ferga fra Horten på vei inn. 

unnamed(18).jpg.c7c4789d86b16d316f712a3d102ecf12.jpg

Tilslutt lå vi godt fortøyd til plassen vår i Knutvika. Det hadde vært en helt fantastisk dag på sjøen - og så sies det at hele helgen skal bli like fin :thumbsup: 

unnamed(19).jpg.0ade2ab41563b28f898d25e1e9c3d521.jpg

Kanskje litt dårlig gjort av kona å fotografere meg slik med ræva i været mens jeg sjekker fortøyninga :crazy:

jeg tørker ut på land....!

Testet hornet idag, lenge siden sist. Foranledningen var en litt stor rib i god fart på god avstand på min babord side ikke kikket annet enn rett frem antagelig. Og han fortsatte å kjøre uten å ikke kikke til sin styrbord side for å se om det kom noen båter som han hadde vikeplikt for. Heldigvis for oss begge følger jeg med når jeg kjører og dro av gassen for slippe han forbi bauen min.

• 4 uker senere...

Igår ble båten tømt for klær, sengetøy, puter, matvarer, VHF, AIS osv. Så nå er Trudelutt klar for opptak om en uke eller to når jeg først får byttet olje og filtre. Jeg må vente så lenge på opptak for å få henne i ytterste rad på land slik at vi kan komme oss tidlig på vannet (slutten av mars) neste år.

baatputer_okt_2024.jpg.52b09d8dfa619ce6af4d853992a95d26.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sugd ut 22 liter lunken olje to ganger, skifta 2 oljefilter, fylt på 44 liter ny olje, skifta 4 luftfilter, kjørt gjennom ferskvann i 5 minutter 2 ganger, kjørt på 2x 20 liter frostvæske. 

Satt i en 10 mm bolt med mutter til oljefilterbraketten ytterst på stb motor. Posisjonen er ikke direkte synlig.

Fikk kink i skulder, nakke, hofte, rygg, albu og venstre fingre. 

Hvorfor må det alltid være sååååå trangt og vrient å komme til? 

20241001_160940.jpg.d131e0db92ea7580cac9968b640cf9fa.jpg

20241001_163242.jpg.702ce2d66ff111e5c53f6cfd3ec08fa9.jpg

20241001_160954.jpg.e31983c1f2af7beb14daf3f25fdc5d50.jpg

Godt at dette bare foregår en gang i året. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Lars H. skrev On 2.10.2024 at 11.34:

Så nå er Trudelutt klar for opptak om en uke eller to når jeg først får byttet olje og filtre.

Idag ble det ny olje på motoren pluss skifte av dieselfiltre. Oljefilteret glemte jeg å skifte, men det hadde bare gått 50 timer, så det tåler nok en sesong til.

Jeg har også fått avtalt opptak, det blir tirsdag 15. oktober.

Egentlig burde jeg byttet gearolje og kjølevann også, men jeg orket ikke mer idag. De tingene kan jeg jo ta etter at båten er på land, ihvertfall er det greit å skiftet kjølevann før det blir sprengkulde, kjølevæsken holder ÷17°C nå men er noen år gammel.

Nå er jeg sliten, på hodet ned i motorrommet pluss 7mil kjøring hver vei tar på for en gubbe som snart blir 81 år. Jeg har tatt meg en pils:drink: og venter på middagen, lammefrikasse! :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...