selco nord Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 har fådd en 18 selco med 75 yamaha såm jeg ska starte å renovere .trenger mange gode råd og tips Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
withsmann Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 bilder? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
selco nord Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 (edited) bilder kommer eftervert.gleder meg til å starte på prosjektet Edited April 5, 2010 by selco nord (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Kantun Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 da er vel vi i nesten samme båt, har en Selco Selsport 15 jeg skal begynne og restaurere, første du må sjekke er bunnen... sikkert masse hærlig vått skum der som må fjernes og ny avstiving i form av sku eller stringers må inn. finnes mange prosjekt-tråder på forumet der det har vært bygd stringers...har enda ikke funnet noen der de har fyllt i nytt skum... selv har jeg ikke helt bestemt meg for hvilken løsning jeg skal gå for... stringers er vel den mest langvarige løsningen, men skum sikkrer oppdrift og bunnen vil tåle mer juling SÅ FREMST AT DET ER TØRT. skal an bruke skum må man sørge for og finne en type med lukkede celler som ikke trekker vann... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 SÅ FREMST AT DET ER TØRT. problemet er at i det virkelige liv så får du det ikke tørt! Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
selco nord Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 tenkte jeg sku ta ut skummet i bunden å støpe inn spant av vanfast fineer med ca 50 cm mellom. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 tenkte jeg sku ta ut skummet i bunden å støpe inn spant av vanfast fineer med ca 50 cm mellom. Mye bedre løsning enn nytt skum!! Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
selco nord Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 er det mulig å få ut dekket helt så mann kann plaste dette på igjen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Kantun Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 spørs om du må av med dekket da isåfall... og legge inn spanter er fryktelig tidkrevende og må gjøres ordentlig, du har en bunn som egentlig ikke er konstruert for det, så du må legge på et par ekstra lag glassfiber og forsterke bunnen før du legger i spantene, hvis ikke kan du risikere at du får sprekker der spantene står hvis du treffer bølgene litt hardt. burde også sørge for at kryssfineren aldri får direkte kontakt med bunnen, f.eks legge ei strimmle divinycell iemellom spanten og bunnen... og støype hulkiler i glassfibersparkel i alle hjørner imellom skrog og spant for fordeling av trykk og for at "trådene" i glassfiberen ikke skal knekke når du støyper en 90graders vinkel. er mye og ta hensyn til hvis du skal gjøre en slik jobb ordentlig... Vet om en selco 18 der bunnen hadde vært utbedret med spanter, der han ødela skroget i en litt hard tur imellom bodø og værøy... kan vel også sies at Nordland (Bodø) er et bølgete vindhull i forhold til resten av norge... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
selco nord Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 Det kan nesten høres ut som den båten fra bodø hadde litt før lite spant instøt etter att di hadde fjerna skunnet da.har pratet med en som jobber på selfa rødskjær. han hadde støpt inn spant i en 17 fjordling å det funket bra.skummet i båten hanes veide 270 kg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
selco nord Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 noen so vet hvor man får tak i en rattkonsoll som paser i min selco 18 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
selco nord Posted April 16, 2010 Author Share Posted April 16, 2010 nå er snart alt skumet ute av båte mye arbeid men det kår bra når jeg bruker en ishakke som kjeringa hadde kjøt før å hakke is av trappa i vinter Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Christoffer79 Posted November 23, 2010 Share Posted November 23, 2010 (edited) finnes mange prosjekt-tråder på forumet der det har vært bygd stringers...har enda ikke funnet noen der de har fyllt i nytt skum... selv har jeg ikke helt bestemt meg for hvilken løsning jeg skal gå for... stringers er vel den mest langvarige løsningen, men skum sikkrer oppdrift og bunnen vil tåle mer juling SÅ FREMST AT DET ER TØRT. skal an bruke skum må man sørge for og finne en type med lukkede celler som ikke trekker vann... Hmmmm hvor kommer denne ideen fra??? at skum sikrer oppdrift???? det er isåfall ikke før båten er knust,. inntil den dagen er det skroget ene og alene som gir oppdrift,. skum er kun ekstra vekt,. som man ikke har bruk for. spant er nok det beste, iogmed at det gir mindre ekstra vekt, og bedre styrke:) Edited November 23, 2010 by Christoffer79 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
withsmann Posted November 23, 2010 Share Posted November 23, 2010 se dato på tråd.... dessuten skrev han at det sikret oppdrift når det er TØRT, noe som stemmer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Christoffer79 Posted November 28, 2010 Share Posted November 28, 2010 såfremst at skroget er tett, er det absolutt ingenting ombord som gir oppdrift, med mindre det er heliumsballonger. alt, absolutt alt, om det er skum eller bly, som man har ombord i en båt, er kun ekstra vekt.. skummet gir kun oppdrift den dagen at skroget ikke er tett nok til å flyte selv. ser dato ja, men det er kanskje flere som leser forumet og lurer på dette. og da er det vel greit at det står her?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mr-c Posted March 10, 2011 Share Posted March 10, 2011 Jeg har en Selco 18ft selseil og skal bygge denne om til en selcab. Jeg har vel funnet ut at jeg må sjekke skummet før jeg legger jobb i noe over dørken. Skummet har sikkert sine fordeler da det stiver av og kanskje gir litt tid til å nå land hvis det skulle gå hull i bunnen. Hvordan skum skal brukes og hvor får man kjøpt dette? Byggskum fra eks. Maxbo? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders_K Posted March 11, 2011 Share Posted March 11, 2011 Skum i bunnen på båten er ikke jeg fan av, det som skjer er at skummet blir hardt og når båten slår i bølgene går bevegelsene fra bunnen på båten og videre opp i dørken, da sprekker det og det kommer vann nedi. Se min prosjekttråd så skjønner du hva jeg mener https://baatplassen.no/i/topic/66103-prosjekt-halco-165/page__p__935910__hl__halco+16%2C5__fromsearch__1#entry935910 Quote Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post Share on other sites More sharing options...
mr-c Posted March 11, 2011 Share Posted March 11, 2011 Har lest litt rundt og funnet ut at skum er bare å glemme. Min Selco 18ft med 90Hk blir med luftfylt dobbelbunn. Jeg tror jeg vil legge på to lister langs hele båtens lengde og støpe disse inn i glassfiber før jeg lager Spanter for å stive opp båten i lengde rettning. Kanskje bruke et tykt tau eller noe bare for å få formen for det er vel glassfiberen som er styrken? Legger vel et lag glassfiber over hele bunnen når alle detaljene er støpt inn. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted March 11, 2011 Share Posted March 11, 2011 ville også lagt langsgående først. Men gjerne flere enn 2 langsgående. Riktig at det er glassfiberen - eller rettere sagt profilen som gir stivhet. Du kan evt bruke elektriker rør. Eller kjøpe plater med divinycell og skjære staver av. , selges bl.a SeaSea i sandvika Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
mr-c Posted March 11, 2011 Share Posted March 11, 2011 ville også lagt langsgående først. Men gjerne flere enn 2 langsgående. Riktig at det er glassfiberen - eller rettere sagt profilen som gir stivhet. Du kan evt bruke elektriker rør. Eller kjøpe plater med divinycell og skjære staver av. , selges bl.a SeaSea i sandvika Tenkte på rør jeg også med et og annet drenshull. Tau og annet kan samle fuktighet og frostspreng om vinteren. Tror du virkelig at det holder med k-rør de er ganske tynne, jeg tenkte mer på 1" avløpsrør men disse er litt leie å få til å følge båtens form. Setter inn en lenseplugg i brønnen bak for å kunne drenere om nødvendig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.