Jump to content

Skal kjøpe min første speedbåt, innspill?


Sorlandschips

Recommended Posts

Jeg kan gi deg litt innputt på Dalla Pieta, siden jeg har pusset opp og hatt en. Det er noen store pluss og ett par minus med båten slik jeg har erfart den.

 

For det første, DP er en båt beregnet på offshore racing. Den er derfor relativt kompromissløs i grunnkonstruksjonen. Den er bygd lett, og er bygd for høy fart i stor sjø i forhold til de andre båtene som er ramset opp. Den dype V-bunnen krever en viss motorisering skal du ha max fart. Det finnes mere flatbunnede båter som på flatt vann kan oppnå høyere fart med samme motor, men juster for en halv meter bølger, og de andre må slå av gassen leeenge før du må i en DP.

Se på resultatlista for de siste 4-5 årene i V50, så ser du hvilke båter som fungerer i litt sjø. DP dominerer klassen totalt.

Nå skal det tillegges at det finnes en del eldre DP-støpinger som er noe tyngre enn de siste. De vil nok gå to-tre knop dårligere enn de nye med samme motor. Men det er marginalt med mindre du skal kjøre race. Etter en time er du da noen kilometer bak de beste. Til hygge-kjøring er de helt greie.

 

Skal man bruke båten som den er tiltenkt, glem fire seter. Du ødelegger helt balansen i båten. Hvis du har sett litt på DP har du lagt merke til "vinge-konstruksjonen" du får på siste meteren av dekket. Den gir deg en luftpute båten svever på som gir økt løft. Får du to personer foran vil nesa stupe og du får feil vinkel som ikke gir deg løft. Det blir som å montere to bakseter i en rallybil og tro at det ikke påvirker kjøreegenskapene.

 

Skal du utnytte DP'ens gode egenskaper må du ha kun to seter. Tyngdepunktet skal ligge ett sted mellom for og baksete.

 

Her er bilder av båten vi hadde:

dp3.jpg

 

Her kan du se båten i fart på flatt vann, hvor den ligger pent på "luftputa" bak:

dpfart.jpg

 

Vi kjører her med en Mercury 2T 50hk m/waterpickup, en Ron Hill Cleaver og motoren løftet slik at propellakselen lå ca 2 cm under bunn. Da gikk den rundt 43-44 GPS knop. Ikke la folk slå masse plater i deg om hvor fort de kjører med en gammel 50hk på vanlig høyde og standard aluminiums propell.

 

Her kan du se hva man får til med en DP som er racepreppet etter alle kunstens regler, og med en 90hk Yamaha....

Han som kjører her er samme person som støper de nye.

 

Men de går bra med 50hk også, se her en som kjører i litt sjø. Dette er filmet under V50 racing. Har snakket med føreren, og de holdt rundt 45 knop under filmingen.

Spol fram til ca 30sec så ser du båten. Denne har samme oppsett som vår hadde. Men vi racet aldri med våres.

 

DP er en fantastisk morsom båt å kjøre i dette oppsettet. Det er virkelig sjøens gokart i forhold til kjøreegenskapene. Når man kjører sakte sitter han bak med rompa under havnivå. Man er rimelig nær sjøen.

 

Så til det negative.....

 

Se på skrogsidene. Her kan du ikke legge ut en fender. Bakre del av dekket ligger under vann når du ligger stille. Dvs at ligger du sammen med noen andre båter kan du risikere å de sklir opp på bakdekket. Hvis du legger deg inntil en brygge må noen ligge å holde båten ifra slik at du ikke sklir innunder. Bare vi skulle fylle bensin på en vanlig marina ble det til at jeg sto bak og fylte tanken med ene handa og holdt båten ut fra brygga med den andre. Guttungen måtte stå foran og gjøre det samme. Å kjøre en tur til byen og legge fra seg båten for å handle osv er helt utenkelig med mindre du skiter i hvordan den ser ut etterpå.

Her kommer racingprinsippet inn igjen. Racingbåter ligger ikke fortøyd langs brygger, de løftes av og på hengere. Samt at det ikke er så nøye på riper og skrammer.

Vår lå fortøyd mot brygga ute på hytta, og å hoppe ned på det smale og spisse dekket var en ting. Å stå frampå det smale dekket for å hoppe iland i litt sjø var relativt mye mer spennende.

Båten er veldig lav i akterspeilet. Vi kunne ikke tilte motoren helt opp, for da gikk styresylinderen ned i dekket. Har du windbreakeren montert får du ikke tiltet i det hele tatt, kun normal trimming. Selv med motoren nede i vannet er akterspeilet så lavt at litt dønninger inn bakra vasker over bakdekket.

Det var en av grunnene til at vi solgte vår. Den var så utrolig lite praktisk i det daglige.

Men at den var den mest artige båten å kjøre jeg noengang kommer til å ha er ikke umulig :cool:

 

I min ungdom hadde jeg en kamerat med en Hurrycane 470 m/60hk. Hvis du ser på en av de linkede salgsannonsene på DP, ligger den en gul Hurrycane 470 ved siden av. Da ser du forskjellen på skrogsidene.

Har noen kjempeminner fra den gang, og kunne godt tenkt meg en slik. Den har skikkelig fenderlist, mulighet til å ligge inntil brygger etc. Samt sitteplass til 4-5 personer. Og den ser bra ut. Du kan nok ikke kjøre like fort i høy sjø, men den er utrolig mye mer praktisk synes jeg. Mange andre gode forslag her også til mer "fornuftige" båter. Vurder bruksmønsteret ditt.

 

Har en hemlig drøm om en Argo eller Twister katamaran med en Yamaha 90 som "hyttebåt"... :cool:

 

Lykke til. Det er artig å kjøre fort på sjøen. Vel å merke når du kan gjøre det uten å plage eller sette andre i fare :yesnod:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, det er nå artig å skrive om DP. Og så har du fått mange råd om hvilken båt du skal kjøpe, men ingenting om pluss/minus ved de forskjellige.

Nå vet du forhåpentligvis litt mer om DP i hvertfall....

 

På BP finnes det mange eksperter, og så har du de med erfaring... :lol:

Link to post
Share on other sites

Dateline bikini er en konge båt, Jeg har en selv og den går synsykt bra i sjøen.

 

Jeg kjører med en 90 hk v4 og stiletto/ propell og får båten opp i 53 knop ved helt flatt vann.

Denne båten er virkelig og anbefale.

hmm pussig... Dette var ikke det jeg hørte av de som hadde slike da de var nye ihvertfall

Han ene jeg var borti hadde en ny en med splitter ny 90 hk Evinrude Den gjorde litt over 40 (kanskje 45)

Riktignok hadde den ikke racingpropell men det er langt derfra til 53 knop.

En annen jeg kjente hadde en med 70 hk. Den gjorde 37.

jeg minnes at en kompis av meg kjørte fra den med Joda 3300 med 30 hk

 

Det som er fint med Dateline er at du har litt plass og at de er komfortable.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Joda, følte jeg kunne stå for resultatet.

Planen var å sette istand en båt vi skulle ha som "leketøy" på hytta i flere år. Og det var som tidligere nevnt en fantastisk sjøbåt med masse fart og morro til en grei driftskostnad. 50Hk er ikke så dyr å kjøre med. På halv til trekvart gass gikk den fortsatt rundt 30-35knop, og da kjører man relativt billig.

Siden vi skulle ha båten selv kjøpte jeg like godt skikkelige greier med en gang. Tanken var at om 50hk ble for spett etterhvert kunne jeg hive på en 90hk uten å gjøre om noe annet. Samt at jeg likte racing-utstyret pga kvaliteten. Hvis jeg skulle ha meg en "kosebil" hadde det blitt en Caterham super seven, så jeg har vel en hang til det litt minimale og samtidig tøffe :cool:

 

Nå viste båten seg i praksis å ha en del utfordringer for oss. Vår hytte ligger slik at sjøen ofte står inn mot brygga. Med akterfortøyning i blåse ble det småskummelt for meg som ikke lenger er under 40 å balansere på tuppen i litt sjøgang for å komme iland. Samtidig ville ikke jentungen med fersk båtsertifikat kjøre den, da hun følte hun ikke hadde kontroll. Så det var bruksegenskapene som ble for ekstreme, ikke fart og kjøreegenskapene.

 

Hadde jeg hatt bryggeplass med utriggere slik at man kan gå fra siden og ned i cockpit etc ville det vært en helt annen sak.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat: (Martinal94 @ 06.04.10 18:45) *

Dateline bikini er en konge båt, Jeg har en selv og den går synsykt bra i sjøen.

 

Jeg kjører med en 90 hk v4 og stiletto/ propell og får båten opp i 53 knop ved helt flatt vann.

Denne båten er virkelig og anbefale.

hmm pussig... Dette var ikke det jeg hørte av de som hadde slike da de var nye ihvertfall

Han ene jeg var borti hadde en ny en med splitter ny 90 hk Evinrude Den gjorde litt over 40 (kanskje 45)

Riktignok hadde den ikke racingpropell men det er langt derfra til 53 knop.

En annen jeg kjente hadde en med 70 hk. Den gjorde 37.

jeg minnes at en kompis av meg kjørte fra den med Joda 3300 med 30 hk

 

Det som er fint med Dateline er at du har litt plass og at de er komfortable.

 

40-45 er da veldig lite? da hadde han ikke motoren riktig plasert og riktig prop.

Jeg har som sakt oppnådd 53 knop

Med lift og noescone i tilleg vil man kunne oppnå enda mere knop enn 53.

Redigert av Martinal94 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dateline bikini er en konge båt, Jeg har en selv og den går synsykt bra i sjøen.

Den ligger oppå vannet og tar bølger med glans. Vis man tilter motor litt ned så legger båten seg litt ned i vannet og skjærer bølgene veldig bra.

Jeg kjører med en 90 hk v4 og stiletto/ propell og får båten opp i 53 knop ved helt flatt vann.

 

 

Ikke for å være vrang men båter går best i litt bølger da det kommer mer luft under.

kamerat hadde en slik med en johnson 150 hp bakpå med nose og lift men greide ikke mere enn rett over 60 med dette.

Er det gps knop du refererer?

Ellers en fin båt med god plass, kompis sin var veldig baktung og tok inn vann ved minste bølger bakfra.

Link to post
Share on other sites

Tror dere en 30 hk 3cyl på en 12 fots RIB hadde vært gøyt? Vurderer det fremfor ny båt :cheers:

 

Jeg hadde en quiksilver 11 fot med 25 hp ,ikke så langt unna og ikke artigs i verden desverre.

Lå i plan fra stillstand på 2 meter, hoppet rett i plan, leken og lett å kjøre men ikke langtnær så mosrsomt som en speedbåt.

Hadde den som lekebåt sammen med en annen båt som gjorde 62knop så føltes som en snekke i forhold da den gikk i 30 gps knop

Link to post
Share on other sites

Ja, siden beholder ribben selvom jeg kjøper ny, er jo helt fantastiske kjøreegenskaper på den. Tar bølger lett som bare det, har jo airtime i vær eneste bølge og har til og med stepper i skroget på den.

Men vet ikke hvilken speedbåt jeg kjøper, står mellom Dalla pieta, Hurrycane 470 og Winrace 12

Redigert av Sorlandschips (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke steppet skrog på den jeg hadde, hadde sikkert fått litt høyere fart med en stålprop og men fin til lek uansett.

Differansen mellom 30 -50 knop er ganske merkbar så kan ha det enda artigere med en speedbåt.

Får legge den båten ytterst på bryggen din i din bås og håpe de ikke ser den , da har du en rask artig båt. :smiley: er det hydrolift ellet tintorera?

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...