Steinar S Startet 6.April.2010 Del på Facebook Startet 6.April.2010 hei dere. Har en 17,5 fots Flipper, den ligger ved flytebrygge med to fendere som er festet med karabinkrok i ett øyefeste ved ripa. To ganger på kort tid har jeg funnet båten med bare en fender. Er det virkelig mulig at karabinkroker åpner seg? begge gangene jeg fant båten med bare en fender har det vært litt vind så båten har beveget seg en del. Men likevel, karabinkrokens åpning er jo fjærbelastet så hvordan er dette mulig? Har tau mellom karabinkrok og fender, det er så tykkt at det fyller den lille ringen i kroken, så det er ikke mulig at taufiber har åpnet kroken. Tror heller ikke det er vandaler, men kan ikke være helt sikker. Har noen av dere hatt samme erfaring? Steinar S Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Jeg hadde karabinkrok i øyet framme på båten tidligere. 2 ganger (samme dag) da jeg holdt på å fikse på fortøyningene og klipset den av og på en dal og snudde på båten og dro og ristet i tauverket hoppet den av. Jeg er helt sikker på at den var festet skikelig, ihvertfall andre gangen. Hvordan det skjedde vet jeg ikke, men ja, jeg tror det er mulig at de kan hoppe av viss de får beveget seg nok. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
rag Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Hei Vet ikke helt om jeg har forstått dette rett, men at fjærbelastede karabinkroker ikke er sikre er kjent. I klatremiljøer brukes alltid en skrukarabin (dvs at den fjærbelastede delen kan låses fast) når denne sikringen er livsviktig. Uansett er man nøye med å alltid sette karabinen riktig. Det vil si at den fjærbelastede delen skal peke bort fra festet. Det vil, slik jeg forstår det i ditt tilfelle, si at den fjærbelastede delen skal peke bort fra båten, ikke inn mot båten. Så sett alltid karabinen fra undersiden av festet, ikke ovenfra. Utrolig hvor vanskelig slikt er å forklare med ord, håper at du forstår det likevel. Vennlig hilsen Rag Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Bruk av karabinkrok til fortøying er etter min mening ikke særlig lurt. Ja den kan og vil åpne seg, det skjer f.eks hvis tauet legger seg over haspen og åpner denne. Når båten ligger og drar i fortøynignene kan det skje før eller senere. Bedre å bruke knute etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Jeg brukte karabinkrok på slepejolla,og den er det ingen som har sett siden.Den lever sitt eget liv i ytre oslofjord antar jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Jeg brukte karabinkrok på slepejolla,og den er det ingen som har sett siden.Den lever sitt eget liv i ytre oslofjord antar jeg.... Ja det lønner seg å snu seg innimellom når man sleper. Viss den forsvant mens den lå fortøyd så er den kanskje stjelt. Jeg har fortøyd båter med karabinkrok i 15 år uten at de har løsnet andre ganger ann den gang jeg ristet i tauverket. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Krimart Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Se f.eks. her hvordan man i klatring må unngå å legge tauet feil vei. Tilsvarende kan det skje at karabineren åpner seg hvis karabineren vris og presses mot et øye f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.