oslofjord Startet 6.April.2010 Link til dette innlegget Startet 6.April.2010 (redigert) Som liten gutt var jeg stolt om jeg fikk torsk på 30 cm innaskjærs der jeg fikk dra ut med båt ? I voksen alder er det knapt fisk i Oslofjorden og så vitenskaplige garnregler at jeg har mistet interesse for fiske. Nå er det ulovlig å fiske torsk under 40 cm ? Er det ikke bedre med et totalforbud noen år framfor et regelverk ingen klarer å ha oversikt over ?? La barna fisk uten regler så kan vi voksne la torsken få en pause. Kjør debatt ! link:http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/minstemaal Redigert 6.April.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 er det ikke greit å lære barna at det er noe som heter minstemål? De skal jo bli voksne en gang de og. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Dem kan jo holde seg til torsk under 40cm slippes ut de også. Og tenk så morro når de først fikk en torsk, så "oy så morro, dette er en torsk lillebror" Dassmorten de får gis til katta. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
oslofjord Svart 6.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Hvis minsten til sommeren skal fiske innskjærs så jeg se han fra hytta blir kan det muligens være lurt å ha som fast nødprosedyre å tømme bøtta hvis kystvakten dukker opp i horisonten. Uansett hvor stor fisken er vet ungen knap forskjell på makrell og torsk og unasett en guffen situasjon hvis lettbåten fra kystvakten border jolla for å måle fsik selv om de skulle være lovlig størelse og lovlig art. Nei la ungne få fritt fiske så kan vi voksne heller kjøpe fiskemiddagen i butikken til oslofjordbestanden er tilbake på normalt bærekraftig nivå. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Må sette grenser, salt. Ellers blir ungene like oppstanasig som deg. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Gutungen min fisker da en god del men han kommer da aldrig drassende hjemm med torsk som er mindre en 60cm da han vet jeg uansett ikke vil ta vare på småfisk. Om en driver og haler opp fisk som er så små som det her er snakk om kan en jo bare takke seg selv for at det er frit for fisk. Det belaster jo ikke bestanden mindre om det er unger som driver og fisker yngel. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Dassmorten de får gis til katta. Ja dassmorten var en vanlig fisk i Drammenselven/fjorden for 15-20 år siden. Ungene hadde mye glede av å fiske denne. Har blitt fortalt av fagfolk at livsgrunnlaget til (dass) morten ble borte når kloakkrensingen ble vanlig i de fleste kommuner. Nå fisker ungene småtorsk og hvitting (katta liker den også) og er "happy" med det. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 (redigert) Gutungen min fisker da en god del men han kommer da aldrig drassende hjemm med torsk som er mindre en 60cm da han vet jeg uansett ikke vil ta vare på småfisk. Om en driver og haler opp fisk som er så små som det her er snakk om kan en jo bare takke seg selv for at det er frit for fisk. Det belaster jo ikke bestanden mindre om det er unger som driver og fisker yngel. Konstanterer av profilen at BMP er fra Bodø..i skræiens hjemmtrakter..... Realiteten i ytre oslofjord er at når unger med eller uten pappaer slenger ut bunnsnøret innaskjærs blir det som regel steketorsk på under 40 cm......slik var det i min barndom på 60 tallet og slik er det nå.... Så jeg står fast ved at voksne ved oslofjorden bør kjøpe torsk på over 60 cm fra BMPs hjemtrakter og overlate fritidsfisket i oslofjorden til ungene. Redigert 7.April.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 For småtorskens del spiller det neppe noen særlig rolle om den som drar den opp er over eller under 16 år. Resultatet er uansett nok en torsk som ikke rekker å oppnå kjønnsmoden alder og formere seg, med redusert bestand som resultat. Det samme ser vi med hummeren, som fritidsfiskere aktivt fisker utenom sesongen og under minstemål og derfor er i god gang med å utrydde hele arten. Men bare jeg får holde på med mitt, så kan man jo heller legge begrensninger på alle andre... Hvorfor skal ikke ungen lære seg noe om minstemål og bærekraftig beskatning mens de er små? Og hvor gamle synes du de bør være før man kan fortelle dem dette, uten at de tar skade på sjelen av det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nonsense Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Så fort ungene er store nok til å forstå minstemålet bør de lære seg det. Vil tro og håpe at de fleste er modne nok til dette lenge før de er 16. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 (redigert) Mener å huske at direktoratet anbefaler stor krok for å ungå småfisk...ja det er løsningen....for med svær krok innaskjærs får man garantert ikke napp....men da er det billigere å heller feste en rusten spiker på barnas snøre.....eller be barna begynne med casting-sport hvor de vel heller ikke har krok på snøret. Forresten har ingen i tråden kommet med en eneste god grunn for ikke å totalforby alt fiske Oslofjorden innenfor Færder i tre år (muligens med unntak for barn.) Redigert 7.April.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Forresten har ingen i tråden kommet med en eneste god grunn for ikke å totalforby alt fiske Oslofjorden innenfor Færder i tre år (muligens med unntak for barn.) Kanskje fordi det tross alt finnes andre fiskearter i fjorden, som ikke er truet av utrydning? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
oslofjord Svart 8.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 (redigert) Kanskje fordi det tross alt finnes andre fiskearter i fjorden, som ikke er truet av utrydning? Det finnes jo et mylder av fisk og annet i fjorden, men hvorfor skal vi plage disse arme torskene med å slepe dem opp etter en krok i leppa for å så å kaste dem over bord igjen....hele minstestørrelseopplegget er jo basert på catch og release ved at man først skal dra opp fisk fra dype for så å kaste dem hailvdøde ut i sjøene slik at flere kan fiske den samme fisken før den er 40 cm lang. Uansett hva eksperter sier er det nå mitt intrykk at det ikke finnes en eneste fiskeart i Olsofjorden det er overflod av. Nei kutt ut vanlig fiske og ikke kriminaliser ungenes fiske. Hva e mistemå for krabbe???..... erogså ungene som ligger på brygga med krebbesnøre lovbrytere ??? Redigert 8.April.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 40 cm. på "min" fiskebank Jess..... fjordårets største var på 16 Kg. skryt,skryt,..... Sitér dette innlegget Link to post
wilhelmb Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Årets største på 37:P skryt, skryt..... La ungene fiske! Men skjønner ikke at folk spiser torsk fra Oslofjorden:S Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 He,he,... grattis... kjempefisk:-) Men at noen spiser fisk fra Oslofjorden? Det, skjønner ikke jeg heller Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.