Ylandy Startet 7.April.2010 Link til dette innlegget Startet 7.April.2010 (redigert) Jeg har en klavert tresjark på 29 fot som er i daglig bruk (fiske). Den begynner å bli nedslitt over vannlinja, og trenger sikkert å pusses ned og lakkes på nytt. Hvordan gjør jeg dette? Eksentersliper? kan den ligge på vannet? Hvilken lakk? etc... Redigert 7.April.2010 av Ylandy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 jeg tror du bør endre tittelen din før tråden blir stengt Sitér dette innlegget Link to post
Ylandy Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Bedre nå? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 ja nå blir ikke tråden stengt angående spørsmålet ville jeg tatt en tur innom "trebåttråden" her på forumet, der står det mye om pussing å lakking av trebåter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Båten må på land ja, det er ikke til å unngå. For det første bør du ikke pusse, men skrape! Gjerne kombinert med en varmepistol for å myke opp gammel lakk/olje. Deretter sliper du lett over med eksentersliperen for å fjerne eventuelle ujevnheter/misfarging. Når det gjelder etterbehandlingen strides de lærde, her er det mange alternativer. Det mest brukte er å mette skroget med olje, f.eks Owatrol D1, Clipper 1 eller rå linolje. Du må regne med 15-20 strøk, vått i vått. Deretter tørker du vekk overskuddet, og lar den tørke et par dager. Så etterbehandler du med Owatrol D2, Clipper 2 eller kokt linolje alt etter hva du har valgt til metting av skroget. Ikke bland metoder til metting og toppstrøk, det blir det fort tull av. 4-5 strøk med dette, så burde du være klar for nye år på sjøen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Hei... Dette tema er blitt og blir diskutert i trebåt tråden i disse dager. Det er jo tid for den slags nå. Ellers synes jeg index har gitt en grei forklaring. Grunnen til at mange (meg innkludert) bruker linolje i stedet for Owatrol eller lignede er selvsagt fordi linolje av beste kvalitet kan kjøpes over nettet for under en tredjedel av prisen du må betale for Owatrol. Du må også ta stilling til om du bare skal pusse ned båten og gi den en "vårpuss" eller om du skal skrape båten helt ned. Det sise er ikke å annbefale med mindre du er veldig opptatt av at skroget skal se fint ut. Selv om det kan se stygt ut, er det som oftes ikke snakk om anneten blåved. Dette kan blekes, men det 2er mer snakk om det estetiske. Blåveden representerer ingen fare. Hvis du er ny som trebåt eier, vil jeg ikke annbefale deg å skrape båten helt ned. Men heller matte ned skroge og så gi den et par-tre strøk enten med Owatrol D1 og deretter et 2-3 strøk med Owatrol D2 - eller du kan gjøre det samme med kaldpresset og kokt linolje. Lykke til. Ta deg gjærne en tur innom trebåt tråden, og det hadde vært kjempe fint om du kunne legge ut noen bilder av båten din. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Ylandy Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Den ser jo kjempefin ut i treverket... Vil ikke annbefale deg å gå i gang med å skrape denne sjarken helt ned til treverket. Anngående hva som er best å bruke, hadde det vært fint om du kunne fått tak i forrige eier. Spør han hva han har brukt. Har han brukt Owatrol, så er det best å gjøre det samme. Har han brukt linolje, så er det best å holde seg til det. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Ylandy Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Hvor er denne trebåttråden? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Her har du den... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=60002 Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Deiligerfjorden Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Det var jammen en flott båt, lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
Ylandy Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Du må også ta stilling til om du bare skal pusse ned båten og gi den en "vårpuss" Takk for raske svar. Hvis jeg nå bare skal gi den en vårpuss, kan jeg da bruke en eksentersliper? Er det nok å bare "rubbe" litt i lakken der den er fin og sitter godt? Den blir vel gjennomsiktig igjen når man påfører ny "lakk"? Tror det er brukt owatrol før, men jeg skal undersøke. Vil ikke helt godta at jeg må ta båten på land for å gjøre dette. Bunnsmorninga er over vannlinja hele veien rundt, så i godt vær og hvis man er forsiktig må da dette gå an å gjøre mens båten ligger ute? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 I teorien er det vel ikke noe i veien for at du kan foreta vårpussen mens båten ligger på sjøen. Men det vanlige er jo å gi båten en bunnsmøring hver vår. Men hvis du bare skal gå for en enkel vårpuss og ikke skal bunnsmøre båten, er det vel ikke noe i veien for at du kan gjøre det mens båten ligger på sjøen. Det du da må gjøre er å matte ned hele skroget. For å få til dette best, bør du våtslipe. Eksenter sliper er ikke å annbefale. Det er best å ta dette for hånd, selv om det tar litt tid. Når du har mattet ned hele skroget påfører du 2-3 lag med fek Owatrol D1. Selv om du ikke har pusset helt ned til treverket, vil alikevell Owatrolen trekke inn. Når dette er gjort og det har fått tørke, så går du på med 2-3 strøk Owatrol D2. Skal du gjøre dette riktig, er det også en fordel å matte ned skroget med veldig fint sandpappir mellom lagene med D2. Dette gjøres for at lakken skal feste seg skikkelig. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Jeg ville ikke ha holdt på med eksentersliper i vannlinjen mens båten ligger ute. Man får lett støt av denslags.. Om det er brukt Owatrol fra før, så kan du gjøre følgende: Mattslip lett for hånd eller med eksentersliper, vask med fille og rødsprit, påfør ett strøk eller to med Owatrol D1 og deretter et par strøk med D2 (ett døgn mellom hvert strøk D2). Jeg har aldri hørt om noen som har gjort dette med båten på sjøen, men om du får det til så for all del sett i gang. Det skjer ikke så mye mer galt enn at D2'en eventuelt blir litt stygg nederst der bølgene måtte finne på å skvulpe oppover den... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rolvsnesbåt Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Ylandy skrev On 7.4.2010 at 13.24: Kor er denne sjsrken bygd? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.