Jump to content

Støyisolering av motorrom fjord holiday -72

lassepelle

Recommended Posts

Hei. Har en holiday fra -72 med originalt gulv og en 4.3 v6 under. Problemet er jo at det blir endel støy ettersom motorrommet knappt er isolert. Er det noen som har isolert motorrommet på sin holiday/weekender og evt har tips eller bilder av dette? Isolering er jo ikke så dyrt, men spørsmålet er jo hvor omfattende jobb som må gjøres for å dempe støyen endel.

Trenger absolutt ikke være helt lydisolert, men bedre demping er jo ikke å forakte :)

Tynne limbare "asfalt matter", fås kjøpt på bla mekonomen, plukker opp mye vibrasjonsstøy(resonans), å en kombinasjon av denne og foliematter fra biltema kan gjøre susen mange plasser.

Husk at asfalt mattene er lette å jobbe med når de er varmet litt, er de kalde er det noe dritt :)

Kan være greit å huske at de har mye vekt...

Porolon platene på Biltema har lim på baksiden, den funker ikkje i det heletatt, men legg på tette striper med sikafleks (10cm mellom) og det sitter som fjell. Limet på platene holder det fast til sikaen har stivnet. Sika 11FC 99 kr på europris. Biltema har noe tilsvarene til ca 50,- men den kjenner jeg ikkje kvaliteten til. Har prøvd meg fram med kontakt lim på plater uten lim, men dette er lettest, hurtigste og sterkest løsning. Iallefall GLEM spraylim.

Redigert av Ina II (see edit history)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Har byttet motorromsisolasjon i år. Jeg gikk for biltemas "billig" plater, som jeg limet med kontaktlim på boks.

Resultater er helt utrolig.. Motoren er en 1 sylindret 12 hk yanmar, som har en relativt hard gange. Jeg tør å påstå at lydnivået har blitt halvert. Den "harde" lyden er nå helt borte. Ulempen er at det drar på seg flere kostnader, da vi nå sikkert må bytte lyddemper til eksosen også.. den bråker den også..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...