lassepelle Startet 7.April.2010 Del på Facebook Startet 7.April.2010 Hei. Har en holiday fra -72 med originalt gulv og en 4.3 v6 under. Problemet er jo at det blir endel støy ettersom motorrommet knappt er isolert. Er det noen som har isolert motorrommet på sin holiday/weekender og evt har tips eller bilder av dette? Isolering er jo ikke så dyrt, men spørsmålet er jo hvor omfattende jobb som må gjøres for å dempe støyen endel. Trenger absolutt ikke være helt lydisolert, men bedre demping er jo ikke å forakte :) Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 7.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2010 Ingen? :) Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Er det ikke bare til å kjøpe matter på biltema og lime de på med spraylim da? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
lassepelle Svart 7.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2010 Høres ganske enkelt ut ja :) Men det finns jo fler typer matter ;) Skal jeg gå for de sorte "egg" mattene eller de med folie? Sitér dette innlegget Link to post
Teza Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Med forbehold om feil info! De "eggmattene" demper like godt som "foliematter" på 5 eller 7 cm tykkelse. (husker ikke helt om det var 5 eller 7 cm) Ønsker du å benytte tykkere matter enn dette, er "foliemattene" å foretrekke vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Jeg har 5 eller 7 cm tykke foliematter. De hjelper en del på. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
FjordHT Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Tynne limbare "asfalt matter", fås kjøpt på bla mekonomen, plukker opp mye vibrasjonsstøy(resonans), å en kombinasjon av denne og foliematter fra biltema kan gjøre susen mange plasser. Husk at asfalt mattene er lette å jobbe med når de er varmet litt, er de kalde er det noe dritt :) Kan være greit å huske at de har mye vekt... Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 platene heter asfaltgummi på biltema. Husk man trenger ikke å dekke hele flater, men bare deler med denne. I mange biler er det stykker på ca 10 cm av disse i dørene, plassert i mitten for å dempe vibrasjonsstøy. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 7.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2010 Takk takk :) Får bli en tur ut å handle i snar fremtid, men hva med varme? Skal vel ikke være et problem så lenge tilluft og kjøling er som det skal, men det blir vel alikevel varmere enn uten? Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Det må selvfølgelig være en viss avstand fra mattene til motoren. Kjølevannsystemet i motoren skal nok holde den kald nok. Evt. noen ventiler. På min Fjord olympic er det ventiler bak, samt vifte for å suge ut bensindamp. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Kaien40 Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 (redigert) Porolon platene på Biltema har lim på baksiden, den funker ikkje i det heletatt, men legg på tette striper med sikafleks (10cm mellom) og det sitter som fjell. Limet på platene holder det fast til sikaen har stivnet. Sika 11FC 99 kr på europris. Biltema har noe tilsvarene til ca 50,- men den kjenner jeg ikkje kvaliteten til. Har prøvd meg fram med kontakt lim på plater uten lim, men dette er lettest, hurtigste og sterkest løsning. Iallefall GLEM spraylim. Redigert 8.April.2010 av Ina II (see edit history) Sitér dette innlegget Lindås sluser og Lindås kai Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK Link to post
sofa Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Hei I båten min er det 40 mm granulerte matter med folie og de er stygge som fy . Jeg har tenkt å tillegs isolere med maritim sine matter med bly skikt , men jeg ser at å lime er bare og glemme så jeg har tenkt å bruke skruer med en slik brikke som blikkenslagerene bruker. Noen som har prøvd dette. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 Har brukt Biltemas tunge plater (de bølgede) med stor suksess. Se denne tråden, innlegg #20. Jobben ble gjort i 2007, og platene sitter like godt nå i 2010. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
tomeriks Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 Har byttet motorromsisolasjon i år. Jeg gikk for biltemas "billig" plater, som jeg limet med kontaktlim på boks. Resultater er helt utrolig.. Motoren er en 1 sylindret 12 hk yanmar, som har en relativt hard gange. Jeg tør å påstå at lydnivået har blitt halvert. Den "harde" lyden er nå helt borte. Ulempen er at det drar på seg flere kostnader, da vi nå sikkert må bytte lyddemper til eksosen også.. den bråker den også.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.