Jump to content

Johnson GT10, bilder av ledningene / coilene?

GlennIversen

Recommended Posts

Hei

Jeg har en gammel (86mod) Johnson GT10 som jeg har byttet stempler, råder, pakninger og det meste på, og nå har jeg satt sammen motoren men får ikke gnist på pluggene.

Husker ikke helt hvordan kablingen fra powerboksen og til coilene var, så jeg trenger litt hjelp her.

Fra powerboksen går det 3stk ledninger, 2orange til coiler og en svart til jord?

Coilene har 2 "punkt" en til coil-ledning og til powerboks (orange ledning, men de har også en metallplate (jording)?? på hver coil, skal disse jordes til blokka direkte, eller skal det jordes med ledning?

Er det noen som har samme motor som kan legge ut noen bilder av ledningene / coilene, eller evnt sende meg noen bilder på mail er jeg veldig takknemmelig for dette..

Bilder kan sendes til gle-i@online.no

Eller er det noen i Østfold som har noen peiling på motoren og kan fikse dette for noen kroner så leverer jeg gjerne motor omgående..

Eller om noen kan gi meg ett tips om hvor jeg kan levere motoren for å få den fikset i østfold/akershus/oslo omerådet uten at de tar 1000kr / timen pluss mva.

Hvis noen tror de kan hjelpe meg via forumet tar jeg gjerne i mot råd og tips

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

9-25009_l.jpg

Greit dette er en uorginal powerpack av typen mallory marine, men den ser lik ut i kablingen,

Den sorte ledninger med "øye", skal den gjordes på blokka, toppen eller en av skruene der du skrur blokka til stammen?

........

07.png

Her ser du powerpacken som del nr 10 og den sorte ledningen med "øye" som del 13.

Motoren var utslitt, men startet og gikk, når jeg fikk den, så i løpet av vinteren har jeg brukt masse tid og litt penger på denne motoren, så jeg ønsker at den skal starte å gå i lang til nå.

Deler som er byttet:

Alle pakninger, stempler med ringer, veivlager, råder inkl lager, krysspinner med lager, nytt forgasser repkit, ny impeller, nye plugger, pluggledninger, blokka ble honet, toppen slipt gearoljen byttet, pluss pluss pluss.

Så jeg håper virkelig at med hjelp fra dere her inne både av gode råd og tips om hvem hva og hvordan så kan jeg få litt glede av denne gamle traveren.

Ha en fin dag

Koblingen mellom svinghjul/tenning og powerboksen, kan se ut til å være problemet, tittet nedi disse og de var grønne og fulle av irr, koblet en "bypass" her og vips så ble det gnist gitt.

Er det noen fare å klippe ledninegen og heller bruke skjøtehylser (krympehylser) her, for da kan jeg samtidig kutte ledningene med 30cm, slit at de går direkte rett opp til svinghjulet og slippe den sløyfen ned under toppen sammen med bensinslangen, slik som det originalt er/var ???

En litt gladere Glenn

Så nå har jeg en GT10 med 15HK som funker.

Så nå skal vi se om ikke min lille Duramar 300 gummijolle klarer å plane med både mine nesten 0,1tonn daukjøtt pluss kjærringa oppi til sommeren. :cheers:

Hadde en sliten gammel 6HK Johnson på i fjor sommer, og den klarte jeg faktist å dra opp en 9åring på vannski med :lol:

Ha en fin dag

Er det noen fare å klippe ledninegen og heller bruke skjøtehylser (krympehylser) her, for da kan jeg samtidig kutte ledningene med 30cm, slit at de går direkte rett opp til svinghjulet og slippe den sløyfen ned under toppen sammen med bensinslangen, slik som det originalt er/var ???

Pass på at du har lang nok kabel så teningsplata får full vandring. :smiley:

Step, det var nesten så jeg gikk på den tabben, men kom på det, så det er i orden.

Så laget jeg en ny ledning fra den sorte med gul stripe som går fra powerboksen, som Bernt nevnte tidligere, som nå er koblet til stopp-bryteren og en fra stopp bryteren til jord på blokka.

Så nå har jeg full gnist når klypa til stopp-bryteren sitter på og null gnist når klypa dras vekk/ut, så denne virker som den skal nå.

Målte kompresjonen på begge sylinderene og her har jeg ca 8,2bar på begge, er dette normalt?

Så jeg prøvde å starte motoren nå, men den tenner ikke i det hele tatt, virker ikke som den får bensin for pluggene virket ikke våte i det hele tatt.....

Pumper og pumper til belgen blir steinhard, prøver med choke og null gass, choke og full gass og uten choke med oguten gass, uten at den tenner i det hele tatt.

Går det ann å sette innsugsplata feil vei men membraene ut og ikke inn, slik at den ikke drar inn bensin der, eller kan det være andre ting som gjør at den ikke får bensin.

Plata som er merket med nummer 4 her:

09.png

Bensinpumpa er ny, forgasseren har jeg skiftet pakninger på (rep-kit).

Ha en fin dag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...