GlennIversen Startet 7.April.2010 Link til dette innlegget Startet 7.April.2010 (redigert) Hei Jeg har en gammel (86mod) Johnson GT10 som jeg har byttet stempler, råder, pakninger og det meste på, og nå har jeg satt sammen motoren men får ikke gnist på pluggene. Husker ikke helt hvordan kablingen fra powerboksen og til coilene var, så jeg trenger litt hjelp her. Fra powerboksen går det 3stk ledninger, 2orange til coiler og en svart til jord? Coilene har 2 "punkt" en til coil-ledning og til powerboks (orange ledning, men de har også en metallplate (jording)?? på hver coil, skal disse jordes til blokka direkte, eller skal det jordes med ledning? Er det noen som har samme motor som kan legge ut noen bilder av ledningene / coilene, eller evnt sende meg noen bilder på mail er jeg veldig takknemmelig for dette.. Bilder kan sendes til gle-i@online.no Eller er det noen i Østfold som har noen peiling på motoren og kan fikse dette for noen kroner så leverer jeg gjerne motor omgående.. Eller om noen kan gi meg ett tips om hvor jeg kan levere motoren for å få den fikset i østfold/akershus/oslo omerådet uten at de tar 1000kr / timen pluss mva. Hvis noen tror de kan hjelpe meg via forumet tar jeg gjerne i mot råd og tips Redigert 7.April.2010 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
terron Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Mulig du kan finne det du leter etter i denne artikelen; http://www.sschapterpsa.com/ramblings/Johnson%209.9_15.htm Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Se om du finner en lik motor på finn.no. Ring de og spør om de kan ta bilde Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Executive Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Ikke så mye å se på bildene. Men kanskje litt Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
terron Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Her finner du forøvrig lesestoff for laaaaaang tid http://www.sschapterpsa.com/ramblings/OMC/OMC%20info.htm Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 (redigert) Takker for svar, og Executive, jeg har sendt deg en IM Fortsatt ikke noen gnist, så tips mottas fortsatt med stor takk Redigert 7.April.2010 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Bernt Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Er det er sikkelig jording på alle sorte kabler pluss på coilene så kan du koble vekk sort med gul stripe på den ene kontakta fra powerpaken. Vist du ikke har gnist nå , kan du med ganske stor sikkerhet bytte powerpacken. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Hei bernt, mener du da sort med gul stripe fra tennspolen til powerpacken? Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Bernt Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Nei den går fra packen til stopp brytern. fra tennspolen under svinghjulet går det en brun med gul ingen sort med gul. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 7.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 (redigert) Ok Da skal det testes i morgen..... Flere tips her inne ??? , noen som har en delemotor her inne kanskje, trenger ikke å være annet enn tenningsdelene som virker forresten, siden jeg har byttet alt annet. Redigert 7.April.2010 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Bernt Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 alle 2 sylindr powerpaker med like koblinger kan brukes. også de med ulikkobling men da må kablene kappes og kobles på nytt Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 8.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Greit dette er en uorginal powerpack av typen mallory marine, men den ser lik ut i kablingen, Den sorte ledninger med "øye", skal den gjordes på blokka, toppen eller en av skruene der du skrur blokka til stammen? ........ Her ser du powerpacken som del nr 10 og den sorte ledningen med "øye" som del 13. Motoren var utslitt, men startet og gikk, når jeg fikk den, så i løpet av vinteren har jeg brukt masse tid og litt penger på denne motoren, så jeg ønsker at den skal starte å gå i lang til nå. Deler som er byttet: Alle pakninger, stempler med ringer, veivlager, råder inkl lager, krysspinner med lager, nytt forgasser repkit, ny impeller, nye plugger, pluggledninger, blokka ble honet, toppen slipt gearoljen byttet, pluss pluss pluss. Så jeg håper virkelig at med hjelp fra dere her inne både av gode råd og tips om hvem hva og hvordan så kan jeg få litt glede av denne gamle traveren. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Hobby 430 Sport Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Heisann, eg har hatt en del problemer med dødmannsbryteren, sjekk at denne funker som den skal!!!!!! eller at du rett og slett ikke har satt på klipset Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
GlennIversen Svart 8.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Holder det med å bare koble bort den ene kontakten på dødmansbryteren? eller skal de kobles sammen. Mener denne bare er en jordingsledning som kutter jord når du trekker bort klipset, stemmer dette Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
GlennIversen Svart 8.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 (redigert) Koblingen mellom svinghjul/tenning og powerboksen, kan se ut til å være problemet, tittet nedi disse og de var grønne og fulle av irr, koblet en "bypass" her og vips så ble det gnist gitt. Er det noen fare å klippe ledninegen og heller bruke skjøtehylser (krympehylser) her, for da kan jeg samtidig kutte ledningene med 30cm, slit at de går direkte rett opp til svinghjulet og slippe den sløyfen ned under toppen sammen med bensinslangen, slik som det originalt er/var ??? En litt gladere Glenn Så nå har jeg en GT10 med 15HK som funker. Så nå skal vi se om ikke min lille Duramar 300 gummijolle klarer å plane med både mine nesten 0,1tonn daukjøtt pluss kjærringa oppi til sommeren. Hadde en sliten gammel 6HK Johnson på i fjor sommer, og den klarte jeg faktist å dra opp en 9åring på vannski med Redigert 8.April.2010 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
step Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Er det noen fare å klippe ledninegen og heller bruke skjøtehylser (krympehylser) her, for da kan jeg samtidig kutte ledningene med 30cm, slit at de går direkte rett opp til svinghjulet og slippe den sløyfen ned under toppen sammen med bensinslangen, slik som det originalt er/var ??? Pass på at du har lang nok kabel så teningsplata får full vandring. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
GlennIversen Svart 8.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 (redigert) Step, det var nesten så jeg gikk på den tabben, men kom på det, så det er i orden. Så laget jeg en ny ledning fra den sorte med gul stripe som går fra powerboksen, som Bernt nevnte tidligere, som nå er koblet til stopp-bryteren og en fra stopp bryteren til jord på blokka. Så nå har jeg full gnist når klypa til stopp-bryteren sitter på og null gnist når klypa dras vekk/ut, så denne virker som den skal nå. Målte kompresjonen på begge sylinderene og her har jeg ca 8,2bar på begge, er dette normalt? Så jeg prøvde å starte motoren nå, men den tenner ikke i det hele tatt, virker ikke som den får bensin for pluggene virket ikke våte i det hele tatt..... Pumper og pumper til belgen blir steinhard, prøver med choke og null gass, choke og full gass og uten choke med oguten gass, uten at den tenner i det hele tatt. Går det ann å sette innsugsplata feil vei men membraene ut og ikke inn, slik at den ikke drar inn bensin der, eller kan det være andre ting som gjør at den ikke får bensin. Plata som er merket med nummer 4 her: Bensinpumpa er ny, forgasseren har jeg skiftet pakninger på (rep-kit). Redigert 8.April.2010 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.