Jump to content

Erfaringer med Volvo Penta TAMD30A 105 hk fra 1985?


Ficher

Recommended Posts

Har hatt tamd 30 tidligere, 2600timer, kjempe god motor.

Det var ikke gjort mye med den motoren. Dynamo var byttet og Turbo var av nyere dato.

Jeg måtte ha nytt start reele, det gamle begynte og jukse litt, 300-400kr, var den eneste delen jeg byttet på tre sesonger.

Brukte ikke olje, lettstartet, lite røyk (litt ved oppstart, 10sek)

Link to post
Share on other sites

Heisan.

 

Jeg har 2 av disse motorene i båten min, har ikke hatt et problem med disse.

Skiftet 1 glødestift i fjor, og skiftet olje og filtre i år.

Er veldig fornøyd med de jeg har ombord da, men disse er tatt godt vare på i alle år og ser nesten ut som nye:-)

Link to post
Share on other sites

Har søkt litt på forum om disse motorene, men ikke så mye info og finne.

 

Beste maskinen VP har laget noen gang ! Beregn ca 15 liter i timen (om det til Sagaen), noe mer enn en 2010 modell, men relativt greit forbruk !

Skriv "TAMD30" i søkefetet her, så er det 100-vis av tråder..

Link to post
Share on other sites

Beste maskinen VP har laget noen gang !

Skriv "TAMD30" i søkefetet her, så er det 100-vis av tråder..

Høres bra ut.

Har lest mange tråder ja, men ikke alle har lagt ut sine erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Av erfaringer ellers så kan jeg fortelle at det den er grei å lufte ved diesel filter-bytte. Om du lurer på hvordan dette gjøres er vi mange som kan bistå ! Lett å skifte impeller og oljefilter. Viktigste ved opplag for vinter er gjennomkjøring av saltvannskjøling med frostveske i avslutningen (til du ser kjøleveska ut eksosen) men dette er jo samme rutine for de fleste båtmotorer.

Motoren støyer selvfølgelig masse :crazy: , men ikke stort mer enn etterfølgerene av nyere dato. Masse isolasjon rundt motorrom er påkrevet !

Motorene som fortsatt er i live der ute er vel 1984-1986 modeller. Det betyr at risikoen for misslighold av tidligere eiere er relativt stor. Det er nok med at en surrekopp har missligholdt maskinen i 2-3-4 sesonger før skader er skjedd, så pass på at det finnes så mye dokumentasjon som mulig på hva som er foretatt av overhaling. Mitt erfaring er at en saltvanns maskin minimum skal ha full overhaling hvert 10.år. Sjekk ferskvannsbeholder (skru av lokket på titt nedi, det forteller mye om du ser avleiringer)

 

Her har du den beste reservedels katalogen, Fisher: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-...at-7744050.aspx

 

Dette er min baby:

 

44_1185308730210.jpg

Link to post
Share on other sites

"Mitt erfaring er at en saltvanns maskin minimum skal ha full overhaling hvert 10.år." :rolleyes:

 

Hva legger du i begrepet "full overhaling". For min del hadde vel styrt langt unna en hver motor som etter dine utsagn krever full overhaling hvert 10. år.

Full overhaling er en rimelig omstendig operajon, for ikke å snakke om kostbar.

Har heller aldrig hørt om en vp. under vanlige omstendigheter og normalt tilsyn som måtte behøve et så omfattende inngrep. I all vennlig vp. er en grei motor med sine for og bakdeler. :wflag:

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...