Honduras Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Nå er jeg litt på tynn is.... HDS5'en har ett view hvor man kan vise motorinstrumenter. En del nye motorer har etter hva jeg kan forstå ett NMEA-grensesnitt som man kan få data fra. Ligger bl.a. en video på youtube med en som har koblet opp en Suzuki påhenger. Så kommer eksperiment-ånden over meg... I båten har jeg en Marna med kun ett "instrument", nemlig en oljetrykksbryter som går til ei rød lampe i tenningspanelet. Dette igjen er innfelt i sittebenken og befinner seg i høyde med skinnleggen. Fungerer helt greit, men det er jo ikke særlig tøfft.... Lar det seg gjøre å koble opp Marna'n mot HDS'en slik at jeg kan få oljetrykk, turtall og eventuelt ampere/volt inn på displayet? Jeg må vel da ha noen givere som kan snakke mot en NMEA-swich e.l. ? Lager greit ett T-stykke slik at jeg kan få på oljetrykksgiver i tillegg, og A/V kan leses av ganske enkelt. Kjølevannstemperatur er også enkelt å få til bare jeg får riktig giver. Står en plugg i blokka som er beregnet på dette. Turtall vha magnetkontakt på svinghjulet f.eks Finnes det noe slikt for ettermontering til en rimelig penge? Blir bare tull å bruke BåtPenger på dette, men hvis man kan få til en Reodor-Felgen løsning hadde det vært litt artig å få data fra den 40 år gamle saltvannskjølte bensinmotoren opp på plotteren. Om ikke annet bare for å vise at det går Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
abbor Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Maretron Analog Motor Interface Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Det var jo ikke akkurat noen rimelig Reodor Felgen løsning.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
abbor Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Hvis du har nødvendige kunnskaper kan du jo selvsagt koble opp de analoge utgangene i fra motoren din til A/D konverterene på en mikrokontroller som så kobles via serieporten til Artisense sin NMEA 183 til NMEA 2000 konverter, men da må du nok ha mer elektronikk og softwarekunnskaper enn det jeg antar Reodor Felgen har. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Da har jeg strøket muligheten for å koble opp Marnan mot ekkoloddet fra listen over artige ting å gjøre før man dør.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
håvardr Svart 4.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 vel da er 1100l endelig komt fra statene. Og det var nok rett som det ble skrevet tidligere at 526T-HTN ikke passet til loddet. dog har forrige eier koblet det sammen. Støpsel/kontakt for strøm inn på loddet mangler også. Enden på visa er vel at det ikke virker Får montere det og teste.. Sitér dette innlegget Link to post
håvardr Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 er det noen som har fått testet HDS'en som vil dele erfaringer Sitér dette innlegget Link to post
håvardr Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 da er 1100l testet en ukes tid. fungerer utmerket. Fin kontakt med bunn på 330m+ Mye fisk i fjorden så det har vært morro. Sitér dette innlegget Link to post
hav fisker`n Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 har en 30 fot tre sjark jeg fisker i ytre oslofjord fra 50-350m er hypp på å se fisk som står 200m og dypere holder hds`n til det ?? har 30 lapper å svi av på elodd har en gjennomgående bronse svinger 50/200hz fra 1991 som jeg med ett lowranze x125 200hz ser max 220 m med nå hva anbefaler expertene her ??? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 En IKKEekspert (meg) ble anbefalt å bruke Simrad sin kombi 50/200 khz svinger knyttet til et Furuno lodd jeg ikke husker nummeret på. Dette skulle være en "rimelig" og svært god kombinasjon. Ringer du Brommeland i Haugesund så tror jeg du får fornuftige svar. http://www.brommeland.no/news.php Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Youtube søk på lowrance structurescan wreck gir 1. treff på denne: her har Ulv1 fra baatplassen filmet vraket av Seattle utenfor Kristiansand. Utrolig bra synes jeg, forskipet ligger helt nede på 74 meter, definitivt ikke noe leketøy dette. Her er det vel bottomscan funksjonen han bruker. Se bloggen for mer info. Han har filmet Blücher også. Fikk veldig lyst på en sånn etter å ha sett dette, at det lar seg gjøre med en liten hekkgiver er nesten ikke til å tro.... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 Noen i Kristiansandsdistriktet som har Structurescan på vannet for tiden? Ser artig ut, men er litt tøft å kjøpe uten å ha sett det i bruk. Hvor mye koster hele pakka og kan en bruke Garmin plotter til visningen? Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
abbor Svart 9.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2010 Structurescan kan bare brukes sammen med Lowrance HDS og Simrad NSE plottere. Billigste alternativ er et HDS-5x ekkolodd ellern en HDS-5m plotter sammen med Structurecanboksen og svingeren. Koster nok minium 12000kr for komplett pakke. Mjosservice.no har tilbud på Lowrance nå, tror tilbudene bare er listet på finn.no. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Har jeg misforstått når jeg tror at denne structurescan funksjonen innebygd?: www.cal.no/Avdelinger/Produkter/B%C3%A5tutstyr/Navigasjon/Kombiinstrumenter/KARTPLOTTER-EKKOLODD-LOWRANCE-HDS-5-Med-intern-16kanals-GPS-ant-og-svinger-705270.aspx Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Sorry. Du kan koble denne modulen samt tilhørende svinger og få structurscan på den plotteren du viser til. Ingen av plotterene har structurscan "innebygd" - bare programvaren. Kikk her https://baatplassen.no/i/topic/79408-krigsvrak-funnet-i-kristiansand/ for å se bilde av vrak på 70 m dyp med Structurescan tatt i dag. Sitér dette innlegget Mons Link to post
håvardr Svart 31.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 En liten rapport fra trådstarter. Har brukt furunoen min nå i snart et år. Godt fornøyd. virker fint ned til 300m og er enkelt å bruke selv med mange manuelle instillinger. Var litt forskjellig under båten, men mest sei og lyr. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Sorry. Du kan koble denne modulen samt tilhørende svinger og få structurscan på den plotteren du viser til. Ingen av plotterene har structurscan "innebygd" - bare programvaren. Kikk her https://baatplassen.no/i/topic/79408-krigsvrak-funnet-i-kristiansand/ for å se bilde av vrak på 70 m dyp med Structurescan tatt i dag. Er det nå kommet structurescan uten black box? Fant denne annonsen på finn: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26565210 Her står det at denne nye modellen gir structure scan uten box. Er dette tilfelle? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Med den får du bare ned-scan - ikke ut til sidene. Kan sammenlignes med et svært bra ekkolodd. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Frorre Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Hei, akkurat kjøpt med ei lita jolle gh 14. Er det mulig og montere ekkolodd på denne, er som dere ser helt blank på dette området. Hjælp!! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Det er fuldt ud muligt. Jeg havde selv et ekkolod på min jolle engang. Udfordringen er strøm, men det klarede jeg med et 12 volts batteri i en vandtæt beholder. Tog det hjem når jeg skulle lade det. Afhængig af behovet så er der mange muligheder at vælge imellem. Og hvad angår svinger så finder du bare et med hækmonteret svinger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.