Jump to content

Beste ekkolodd til fritidsfiske?

håvardr

Recommended Posts

Har tatt en kikk på installasjonsmanual. FCV-1100L har seperate kontakter for lav og høyfrekvenssvinger. Dette betyr at du ikke kan bruke en svinger med diplexer. Du må ha en svinger av typen som leveres uten kontakt og så sette på kontakter selv, en for lavfrekvens og en for høyfrekvenselementet. 526T-HDN er utgaven du skal ha hvis det er en 1kW svinger du ønsker. Ser det finnes 2 og 3kW utgaver av gjennomgående svingere også, disse heter R209 og R309.

Lowrance HDS serien er også svært gode lodd. Bare HDS-5x med 5" skjerm er rent ekkolodd, de andre er kombimodeller.

Furuno er selvsagt veldig mange sin favoritt ...men for oss som gjerne legger litt mindre penger i denslags, så er jo HDS et veldig bra alternativ.

Når jeg nå skal bytte ut mitt tilårskomne Furuno, så blir det nok dessverre ikke oppgradert til dagens Furuno :nonod:

Selv har jeg sett meg ut HDS-8, evt HDS-10 hvis lommeboken og fruen tillater.

Har du tips til svinger når det skal brukes på tresjark og fiske hovedsaklig på 100-300 m?

Du har jo linket til en veldig bra og rimelig nettbutikk i statene, men jeg mener å huske at jeg tidligere fant dem i UK til nesten like lav pris. Har det noe å si for kartplotteren om den er kjøpt i usa eller uk? Har du erfaringer rundt evt garantisaker ved kjøp hos boatersland?

Har du samme nick på et forum for fiskeentusiaster, forresten? :p

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Du må ikke kjøpe HDS i fra USA nå. Ikke CE merkede utgaver av HDS produsert etter mars 2010 vil ikke ha norsk språk, meter og Celcius når det brukes i Europa, dette styres av GPS posisjon. Det er gode priser på marinelektronikk også i England .

Hvis det dreier seg om bunnfiske på 200-300m er det på en båt som din B260 som jeg vil anbefale som svinger. Har samme nick også på FS og det som står under avatarbildet på et par andre.

Redigert av abbor (see edit history)

Noen som kan si om en slik 5 tommer fra seiwa gir bra ekkobilde?

www.cal.no/Avdelinger/Produkter/Kuppvarer/Båtutstyr/Kartplotter_Ekkolodd-Seiwa-SW500ce-P58M_ekstern-GPS-antenne-og-svinger-830003.aspx

Er dette en av lowrange loddene som anbefales her? www.cal.no/Avdelinger/Produkter/Båtutstyr/Navigasjon/Kombiinstrumenter/KARTPLOTTER_EKKOLODD-LOWRANCE-HDS-5Med-intern-16kanals-GPS-ant-og-svinger-705270.aspx

Har prøvd ett kombiinstrument, garmin 525, men der kunne jeg jo ikke se noen ting. Er det bare jeg som ikke kan stille det inn?

Finnes det i det hele tatt brukbare kombiinstrumenter til 5 - 10.000 kr?

Mitt bruksområde er fiske ned til ca 100m, og bruk av loddet for å se bunnforhold ved setting av teiner etter hummer, kreps og krabbe. Har også vurdert å kjøpe downrigg for litt mer aktivt dypvannfiske.

Redigert av Yankee (see edit history)
Men ekkoloddbilde som lenger oppe i tråden er vel bare å drømme om?

Jeg mener alltid at når noe er for godt til å være sant, så er det ikke sant.

Jeg er særdeles skeptisk til slike bilder.

Jeg er ikke i nærheten av noe slikt med Imagenex sonaren min på 880 kHz.

Ikke noen annen sonar jeg har brukt heller.

Men, selvfølgelig.......

Først må jeg si at jeg har ikke ekkolodd enda, men Abbor har mer eller mindre overbevist meg om å gå for en HDS5 i snekka istedenfor Garmin 526s. Fine priser på HDS5 både hos Seatronic og andre for tiden.

Jeg forsøker å forstå det bildet som er lagt inn over. Med min legmannsforståelse ser jeg at det står 800khz i venstre hjørne. Hva er den praktiske forskjellen på 50/200Khz HDS'en kjører på som standard, og 800Khz som jeg antar er det StructureScan saken kjører på.

Neste ting. Bildet: Ser View står til Down, så da er det slik at høyre bildekant er der vi er nå, og bildet viser hva vi akkurat har passert?

View Down: hvilke andre muligheter finnes? Kan dette se framover?

Når den buska fremtrer så skarpt, hvordan ser en makrellstim ut?

Hva er den praktiske forskjellen på 50/200Khz HDS'en kjører på som standard, og 800Khz

Sånn rent generellt.

For en gitt svingerflate, høyere frekvens gir smalere lobe og dermed bedre oppløsning. Høyere frekvens gir også kortere rekkevidde.

Imagenex'en min dekker 240 meter bunn på 330 kHz, men bare 60 meter på 800 kHz.

Loben er 1.8 grader på 330 kHz og 0.9 grader på 800 kHz.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...