Jump to content

Beste ekkolodd til fritidsfiske?

håvardr

Recommended Posts

Nå er jeg litt på tynn is....

HDS5'en har ett view hvor man kan vise motorinstrumenter. En del nye motorer har etter hva jeg kan forstå ett NMEA-grensesnitt som man kan få data fra. Ligger bl.a. en video på youtube med en som har koblet opp en Suzuki påhenger.

Så kommer eksperiment-ånden over meg...

I båten har jeg en Marna med kun ett "instrument", nemlig en oljetrykksbryter som går til ei rød lampe i tenningspanelet. Dette igjen er innfelt i sittebenken og befinner seg i høyde med skinnleggen. Fungerer helt greit, men det er jo ikke særlig tøfft....

Lar det seg gjøre å koble opp Marna'n mot HDS'en slik at jeg kan få oljetrykk, turtall og eventuelt ampere/volt inn på displayet?

Jeg må vel da ha noen givere som kan snakke mot en NMEA-swich e.l. ?

Lager greit ett T-stykke slik at jeg kan få på oljetrykksgiver i tillegg, og A/V kan leses av ganske enkelt. Kjølevannstemperatur er også enkelt å få til bare jeg får riktig giver. Står en plugg i blokka som er beregnet på dette. Turtall vha magnetkontakt på svinghjulet f.eks

Finnes det noe slikt for ettermontering til en rimelig penge?

Blir bare tull å bruke BåtPenger på dette, men hvis man kan få til en Reodor-Felgen løsning hadde det vært litt artig å få data fra den 40 år gamle saltvannskjølte bensinmotoren opp på plotteren. Om ikke annet bare for å vise at det går :cool:

Hvis du har nødvendige kunnskaper kan du jo selvsagt koble opp de analoge utgangene i fra motoren din til A/D konverterene på en mikrokontroller som så kobles via serieporten til Artisense sin NMEA 183 til NMEA 2000 konverter, men da må du nok ha mer elektronikk og softwarekunnskaper enn det jeg antar Reodor Felgen har.

• 5 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Youtube søk på lowrance structurescan wreck gir 1. treff på denne:

her har Ulv1 fra baatplassen filmet vraket av Seattle utenfor Kristiansand. Utrolig bra synes jeg, forskipet ligger helt nede på 74 meter, definitivt ikke noe leketøy dette. Her er det vel bottomscan funksjonen han bruker. Se bloggen for mer info.

Han har filmet Blücher også.

Fikk veldig lyst på en sånn etter å ha sett dette, at det lar seg gjøre med en liten hekkgiver er nesten ikke til å tro....

• 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Sorry.

Du kan koble denne modulen samt tilhørende svinger og få structurscan på den plotteren du viser til. Ingen av plotterene har structurscan "innebygd" - bare programvaren.

Kikk her https://baatplassen.no/i/topic/79408-krigsvrak-funnet-i-kristiansand/ for å se bilde av vrak på 70 m dyp med Structurescan tatt i dag.

Er det nå kommet structurescan uten black box? Fant denne annonsen på finn: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26565210

Her står det at denne nye modellen gir structure scan uten box. Er dette tilfelle?

• 1 år senere...

Det er fuldt ud muligt. Jeg havde selv et ekkolod på min jolle engang. Udfordringen er strøm, men det klarede jeg med et 12 volts batteri i en vandtæt beholder. Tog det hjem når jeg skulle lade det.

Afhængig af behovet så er der mange muligheder at vælge imellem. Og hvad angår svinger så finder du bare et med hækmonteret svinger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...