Jimpec Startet 9.April.2010 Link til dette innlegget Startet 9.April.2010 Trim indikator senderen på min 2004 Optimax hadde rustet i stykker så den sluttet å fungere. Jeg fikk tak i en ny trimsender og monterte denne. Det som er problemet er at nåla går feil vei i måleren på dashbordet. Når motoren går opp så går nåla ned - mens den skal motsatt vei. Jeg har forsøkt å montere den ulike veier og også justert på slakken som skal kunne "kalibrere" stillingen. Noen som har vært borti noe lignende og kan peke veien mot en løsning? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 9.April.2010 Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 (redigert) er det en mulighet at indikatoren er montert feil vei da... opp ned... ARGH trøtt og tette øyne, ser nå du har prøvd dette. bytte om ledningene... om det ikke er idotsikkerplugg Redigert 9.April.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Jimpec Svart 9.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 Hallo KenBjork! Da er båtsesongen snart igang igjen. Det går bare en ledning fra senderen. Eller det vil si to, men den ene skal til minus på chassi på motoren så den er bare 3 cm lang. Har forsøkt alle veier og justert på indikatoren for å få det til å passe - uten hell. Jeg fikk tak i denne delen fra Ebay for en slikk og ingenting så det kan være at det er feil - men den er prikk lik den forrige. Det KAN være en mulighet at den er beregnet for å stå på motsatt side av motoren, men jeg kan ikke se at det skulle gjøre noen forskjell heller. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 9.April.2010 Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 (redigert) ja stemmer Sjekket i manualen men stod ikke noe om trimsenderen. Men ja når du sier det så er det jord og signal på andre ledningen ja mener jeg å huske. Kan ikke skjønne at det skal utgjøre noe hvilken side den sitter på. Husker ikke hvilken side den sitter på min 115. Husker ikke om du har smartcraft instument... Evt om du har, så kan jo hende at det trengs en instrument resett for at instrument og pcm skal få riktig info. Det er jo SC trimsender å få kjøpt i tilegg til vanlig analog hvertfall. Men som jeg vet (sjekket i 2007, da jeg monterte min SC-monitor) så er på min 115 analog sender, men kunne få kjøpt meg SC-sender. Og husket at fra 135 og oppover var det std med indikator som støttet SC. Men vet ikke om der har har vært det fra første utgave eller om det er kommet til i senere årsmodeller. Er det vanlig analog så skal det ikke gjøre noe. Sjekk opp art-nr mot din gammle. Evt ta en telefon til ravns garage og høre om dem har tips. Ellers er jeg blank. Redigert 9.April.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Jimpec Svart 9.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 Jeg har analoge målere i dashen i tillegg til SmartCraft interface til Navman Trackfish 6500. Er ganske sikker på at trim-senderen er analog. Den ser prikk lik ut som den gamle men jeg klarer ikke å finne delenummerene. Har sendt en mail til Garstad i Stavanger så får vi se om de kan hjelpe meg med riktig delenummer om det er feil. Har lest på et amerikansk forum at det er flere som har problemer med dette og at det kan være at den er beregnet for høyre side i stedet for venstre. Det kan være bare en bokstav på slutten eller noe i delenummeret og da er det lett å blingse. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 9.April.2010 Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 ahh ja. feil side likevel kanskje ja. Ja for SC-sensoren gir signal på anlog instrument og digital sc instumenter og navman, bare ikke anlog sensor som ikke visest på SC og navnam utstyr. Navman din trimmer feil vei der også da sikkert.. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Jimpec Svart 9.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 Blir en liten kunnskapstråd dette. Min sender er analog og det kan kanskje se ut som om delenummeret på den jeg har er feil... http://www.marinepartsman.com/Mercury-Mari.../2000/EN_11.PDF Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 9.April.2010 Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 (redigert) Se der ja, The 2001 Optimax engines are no longer built in Analog and Digital versions. The new modelsare primarily set up for Digital gauge connections Så fra 2001 ble std med SC-sensorer (135 og opp) Ser nå godt på bildene side 3 forskjellen på analog SC sensor da hvertfall. Jeg har den runde analoge. Så du har nå den runde på bilde 2, og den defekte var som bilde på bilde 1... For å lese SC-data fra motoren til SC-instr og navman, så har du sikkert også den fete blå kabelen stor kontakt 10pinner.. Den er plugga rett i den fete kontakten rett ut fra hjernen Std små kablinga på de anloge er 3 eller 4 pin som ligg spredd rundt omkring. Ble litt ot men Redigert 9.April.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Jimpec Svart 9.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 Jeg har både et analogt Askeladden opplegg og den blå kabelen til SC. Det som er feilen er at jeg har feil del. Riktig delenummer skal være 821180a6 så da må jeg ut på leiting igjen. Men det ordner seg. Jeg fant en online delekatalog som var helt sjef --> http://www.marinepartsplus.com/catalog/mer..._2.5L/803502004 Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 9.April.2010 Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 altså denn da du treng http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MERCURY-MAR...=item3efe8a025c Klarer ikke se på bilde om den er rund eller avlang jeg (ræva jobbpcskjerm) Kunne tenkt meg sensor selv jeg også, forsåvidt hele SC-klokkene å. Er gadget freak Kjekk side forresten ja. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Jimpec Svart 9.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 Takk for tipset - jeg har en på gang allerede. Ebay er bra. Og prisene latterlige ifht hos Norsk forhandler (selv om det ikke er deres feil). Den skal være rund tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 9.April.2010 Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 Norske priser er ran det. Tolker hvertfall pdfèn som at den runde er analog.. det den gammle var da? (mulig jeg roter litt nå) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Jimpec Svart 9.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 Rund er analog ja. I alle fall større rund enn den digitale. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.