Jump to content

Mercury 75/90/115 oppgradering Bra eller dårlig?


bella580C

Recommended Posts

Hei.

 

Tenker å kjøpe Mercury Optimaks 75 hk.

 

Så henter jeg litt opplysninger fra ww.finn.no

Sitat "Optimax 75 - 90 - 115 hk er identiske motorer, kun elektronisk forskjell som kan få en 75 hk til å yte tilsvarende en 115 hk. " sitat slutt

 

Men dette kan da ikke være bra?

 

Tenker på kroner her jeg. Mye å spare om en kjøper minste alternativ og oppgraderer ?

 

Synspunkter?

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

Ikke helt riktig, 75-90-115 og 125 på samme blokk.

Gear forskjell på de er det og

75-90 har 2.33:1

115-125 har 2.07:1

 

Så er det forskjell på "hjernetrim".

Hvordan det er med forskjeller på størrelse på innsprut-dyser og eksosutsug er jeg ikke sikker. Mener å ha hørt der er forskjell fra modell til modell.

 

Såg ifjor at der er noen svnsker som chiptrimmer disse hvertfall 75 til 90, 115gikk ikke høyere stod det, men det var før 125hesteren var kommet. Dem ga garant på dette.

Men tviler mercury sier det samme om noe skulle skje..

 

Jeg hadde ikke satsa på dette ved nykjøp.

Link to post
Share on other sites

dersom man gjør slikt via forhandler , så er vel han pliktig å kreve inn ekstra HK avgift...? (Og da blir det vel like dyrt som den større motoren..)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

HK avgifta er vel bare 150,- pr hestekreft?

 

Om en oppgraderer fra 75 til 90 blir det ikke all verden.

 

Prøver vel å få tak i en brukt 75 hk da og prøver dette ut :sailing:

 

Blir montert på en ny Viksund 700 i så fall

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Må være lenge sia hk-avgiften var kr 150.

Denne AP-avgiften har nå vart i over 30 år, og ære være de som greier å snike seg unna den, selv om det er synd for mannen i gata/havna som må punge ut.

Makan til tulleavgift skal man lete lenge etter (ja ikke i Norge da.. alle avgifters fødeland) :smash:

 

Optimax 75 får man forøvrig max ca 108 hk ut av ved omprogrammering såvidt jeg har klart å finne ut pga. noen forskjeller i et par komponenter.

90-hesteren kan man derimot få ut mere av.. muligens 125 hk.

 

Optimax 135 kan "chippes" til 175.

Verado 135 er enda mere gøy å "chippe".. legg på 100 hk til så begynner vi å snakke :thumbsup:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...