Jump to content

Når legger folket ut båtene sine?

Merlis

Recommended Posts

Hei igjen!

Morsomt at folk tar bilder og viser oss andre! Det gjorde meg enda mer lysten på å få ut min! Men greia er at det er en vei inn til der min båt ligger, og på hver side av den veien ligger det mange store seilbåter med baugen ut mot veien slik at kranbilen ikke får kommet til og løftet min båt, så jeg er avhengig av å vente til seilbåtene flyttes =(

I helgen jobbet jeg aktivt med å vaske, rense og polere båten min=) Resultatet ble meget bra! =) Før var båten noe gul i skroget, mens nå er den helt hvit igjen! Polytrol på falmet lakk er noe av det morsomste jeg har jobbet med noen gang! Å se en så falmet lakk se ut som ny igjen i løpet av 1 time og 30 minutter var bare helt rått! Nå begynner båten å bli strøken utvendig, men mangler fortsatt noe stell innvendig for å få den 100%.

Jeg har samtidig et spørsmål angående stoffing:

Båten min har hatt svart bunnstoff og jeg tenker nå å bytte til hvitt bunnstoff. Greia er at det svarte bunnstoffet som er på den fra før av "flasser" av og skaler av. Derfor lurte jeg på om jeg bør fjerne det galme bunnstoffet før jeg påfører nye lag med hvitt bunnstoff? Hvor mange lag med bunnstoff bør jeg smøre på dersom jeg ikke trenger å fjerne det gamle? svart mot hvitt krever nok noen lag for at det skal bli pent!

Så har jeg et spørsmål til:

Hva anbefaler dere av bunnstoff til en 18 fots båt? Jeg har tidligere bare brukt min fars båt så mye jeg har hatt lyst til så har aldri vært borte i noe bunnstoff og slikt. Derfor lurer jeg på hva dere anbefaler?

Hei igjen!

*snip*

Jeg har samtidig et spørsmål angående stoffing:

Båten min har hatt svart bunnstoff og jeg tenker nå å bytte til hvitt bunnstoff. Greia er at det svarte bunnstoffet som er på den fra før av "flasser" av og skaler av. Derfor lurte jeg på om jeg bør fjerne det galme bunnstoffet før jeg påfører nye lag med hvitt bunnstoff? Hvor mange lag med bunnstoff bør jeg smøre på dersom jeg ikke trenger å fjerne det gamle? svart mot hvitt krever nok noen lag for at det skal bli pent!

Så har jeg et spørsmål til:

Hva anbefaler dere av bunnstoff til en 18 fots båt? Jeg har tidligere bare brukt min fars båt så mye jeg har hatt lyst til så har aldri vært borte i noe bunnstoff og slikt. Derfor lurer jeg på hva dere anbefaler?

Om du kan grunne utenpå sorte er jeg ikke sikker, men tror det.

Uansett kan du peise på med hvitt til det er dekt det sorte under for å få hvit fargen skikkelig.

Der det flasser av, så er jo bare å slipe ned kantene så det ikke er gropete evt, og så smøre over. Men vil si at om det flere millimeter tykt inn så er vel greit å fjerne helt og ta det fra bunn av.

Jeg har hvit jotun racing på min, farta mi er oppi 42kn

Hei KenBjork!

Takk for svar! Jeg pusser litt rundt de stedene den har skalet av på det gamle bunnstoffet og smører over noen lag med hvitt bunnstoff til det svarte er helt borte også tar jeg jobben med å skrape av og pusse ned alt til høsten når jeg tar den opp eller til neste vår.

Da går jeg for hvit Jotun racing bunnstoff jeg også =) Bare det er hvitt og ikke skaper så stor motstand samtidig som bunnstoffet er bra så er jeg fornøyd egentlig =)

Tusen takk for hjelpen! =)

Takk for hjelpen KenBjork! =) Da tror jeg at jeg lønner meg på å grunne litt på de flekkene =)

Har egentlig sagt ja til en salmaker som skal trekke om alle puter og solseng samt sidene i båten nå. Men han sa at det kunne være litt ventetid, så jeg er usikker på om jeg tør å skru ut alt som er av puter osv og brått ikke få brukt båten noe før i juni =/

Det er vanskelig å si hva han mener med "litt ventetid" også. Er det 2 uker eller er det 2 måneder? hmm...

Ringer han opp å hører hvor lang ventetiden er jeg tror jeg. Like greit i stedetfor å gå og gruble på det :tongue:

Noen som har peiling på priser på å trekke om puter? Jeg har jo en Draco 1800DC fra 1986 med brunt/beige interiør. Han sa han skulle ha 15.000,- +- for jobben samt materialene slik at summen på alt kom på ca 15.000,-. Er dette en god pris for å trekke om alle puter utvendig, samt solseng og sidetrekkene i båten likt det originale?

Har ikke greie på det, men ble fortalt at Søland salmakerverksted i Fredrikstad skulle være flinke og billige, men jeg synes ikke 15.000,- var så veldig billig. Er jo mulig at det er det det koster?

Mvh Jonas

Lykke til med utslipp av båt i dag eirikrab! =)

Etter mye fortvilelse og bekymring har jeg nå fått greie på at motor er som den skal etter en lang og hard vinter! :smiley:

Jeg trodde båtforhandleren og jeg hadde misforstått hverandre når det gjaldt vinterkonservering av motoren! Jeg så derfor for meg en verkstedregning på 20-30.000,-! Men dette var fikset og motor er like god som før! =)

Båten blir stoffet en gang i morgen og muligens en gang til lørdag og søndag og er derfor klar til sjøsetting fredag 23.april (neste fredag).

Gleder meg som et lite barn til å få ut båten nå! :smiley:

Det er fortsatt mye arbeid som gjenstår på den, men det kan jeg ta når den ligger trygt og godt på bryggeplassen sin på Stokken marina på hvaler! =D

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...