Jump to content

Shetlands-tur


Raymond I

Recommended Posts

Hei

 

Har planer om en Shetlands-tur til sommeren. Det blir første kryssing av Nordsjøen. Båten er en 34 fots seilbåt, Hero 101.

 

Finnes det noen organiserte turer over bortsett fra Salty Seas Shetland-race ? Hadde vært fint med selskap over første gangen vi tar turen.  :smiley:  

 

Planlegger også en tur med motorbåt litt senere i sommer , svigerfars nyinnkjøpte NB 820.  Hvor har det blitt av "Shetlands-konvoien"?  Vet den gikk fra Måløy i flere år, men har ikke hørt noe om dette flotte tilbudet i den senere tid??

 

Er det noen som har seilt Shetland-race?  Erfaringer??

 

Mvh Raymond

Link to post
Share on other sites

Guest elvira

hei

over nordsjøen med Hero er ikke noe problem dersom du har kjennskap og erfaring med båten i de fleste værforhold. Men din svigerfars motorbåt er ikke beregnet for havseilaser, og frarådes på det sterkeste.

Har selv krysset nordsjøen ca 10- 15 ganger, og den såkalte Måløykonvoien tror jeg ble stanset for flere år siden av sikkerhetsmessige grunner.

MVH

Elvira  

Link to post
Share on other sites

Har prøvd Heroen i ganske så røft vær, liten storm,22 s/m i skagerak da vi hentet den i sommer.

Har seilt mye uteskjærs her på nord-vest landet,turer til Ona, Bjørnsund og Runde. Føler nok at båten holder mål for en slik tur. Det samme gjelder min bedre halvdel. Hun er best når det gjelder.

 

Har tenkt å ha et mannskap på minimum 4 stk. En bør vel være så mange at minst 2 og 2 kan gå på vakt ilag.

 

Tur med NB 820 er noe vi har vurdert kun i følge med flere andre båter ala "Shetlands-konvoien".  Uten denne form for "fellestur", blir nok tur med motorbåten skrinlagt.

Da mønstrer nok svigers på Heroen isteden.

 

Har prøvd å finne ut mer om Shetland-race regattaen.  Noen som har vært med der?

Link to post
Share on other sites

Husker ikke akkurat, men mener konvoien oppererte med  to hastigheter. Var det en pulje med 15 knops fart, og en med 8, skal tro. Noen som har bedre peiling??

 

I seil-regattaen varierer det nok mye, avhengig av båt, mannskap og vind.  0-10 knop ??

 

Kunne kanskje vært en ide for intresserte med motorbåt å kjøre sammen med regattaen for å ha flere båter å gå sammen med??

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Vet noen om det fortsatt blir arrangert shetlandskonvoier? Vi har lenge snakket om at vi en gang skal til shetland i eget fartøy. Og nå med nybygd båt med ny motor og bra fart. Den er bare 26fot, men vet om en som har vert over med en saga 25, så da må jo halcoen min takle det også :confused:

 

Vet ikke hvor langt det er over, men på sommeren med gode vermeldinger og flere båter i lag, er vel ikke dette noe sjansespill? Og med en fart på 15-20knop burde vel det vere gjort på en dag?

 

Finnes det noe hjemmeside om shetlandskonvoier?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor langt det er over, men på sommeren med gode vermeldinger og flere båter i lag, er vel ikke dette noe sjansespill? Og med en fart på 15-20knop burde vel det vere gjort på en dag?

 

Finnes det noe hjemmeside om shetlandskonvoier?

Omtrent 220 mil fra utløpet av Nordfjorden til Lerwick. Ca 9 timer med min båt på en _fin_ dag regnet jeg ut da jeg syslet med tanken på overfart. Er kortere å gå ned til Florø, eventuelt Bergen for å korte inn overfarten. Får sikkert ligge i kjølvannet av en supplybåt fra Mongstad et stykke utover :lol:

 

Var forøvrig vest av Shetland for et par uker siden. Det var IKKE et fint sted å være akkurat da. En del hopping og velting... :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hat tenkt oss over til sommeren.

Dette blir turer som kan gå fra Måløy, FLorø, eller Bergen.

Gjør 9 mil, så rundt reknet vil det gå ca. 25-30 timer ang. strøm og sjø.

 

Kommer til å prøve dette ut, og dersom det blir nok interesse kan det bli noen turer i løpet av sommeren.

 

Har plass til 9-10 passasjerer, og tanken var avreise en Torsdag og tilbake Mandag, men dette er jo bare et utgangspunkt.

 

Når der foreligger en dato skal jeg gi beskjed, slik at flere kan henge seg på dersom interesse.

 

Kan jo benytte annledningen med litt reklame, dersom der er noen på båtplassen som ønsker å vere med kan en jo skreddersy en tur etter ønske??

Link to post
Share on other sites

Hei. Har også vært inne på tanken om en slik tur evt. da med videre seilas til Skottland og gå kanalene der.

Ett problem for min del vil være å ha nok drivstoff til å gå en så lang distanse. Med ca forbruk på 3 ltr pr nm så er tanken litt for liten(680ltr). Kan selvsagt ha med noen kanner ekstra men det vil uansett være i grenseland. Vet ikke om det kan være noen mulighet å få fyllt hos noen av supplyskipene ved plattformene. Ellers bør nok værmeldingene studeres nøye. det var jo en kar i sommer som kom ut i skikkelig stygg vær.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det kan være noen mulighet å få fyllt hos noen av supplyskipene ved plattformene. Ellers bør nok værmeldingene studeres nøye. det var jo en kar i sommer som kom ut i skikkelig stygg vær.

Tror nok ikke dette er det letteste. På en fin sommerdag kan du sikkert få over noen kanner med MOB-båten, men losselina til supplybåtene er 4" eller 5" med hurtigkobling, og det passer som kjent litt dårlig til de fleste fritidsbåter..

Link to post
Share on other sites

Hei. Har også vært inne på tanken om en slik tur evt. da med videre seilas til Skottland og gå kanalene der.

Ett problem for min del vil være å ha nok drivstoff til å gå en så lang distanse. Med ca forbruk på 3 ltr pr nm så er tanken litt for liten(680ltr). Kan selvsagt ha med noen kanner ekstra men det vil uansett være i grenseland. Vet ikke om det kan være noen mulighet å få fyllt hos noen av supplyskipene ved plattformene. Ellers bør nok værmeldingene studeres nøye. det var jo en kar i sommer som kom ut i skikkelig stygg vær.

Rundt 200 NM tur, og du bør jo ha 20% ekstra .... grenseland ja, men relativt lett overkommelig... men finn en god måte å overføre tilleggsdiesel på... supply skip er jo mulig ... men må planlegges med Master, og mest sansynlig firma ... (De har jo mulighet til å fylle MOB båten ombord), men vær og vind kan jo lett gjøre dette vanskelig eller utfordrende.. bedre å ha alt ombord selv... Vedr han som kom ut for ne trøbbel, så bør det jo sies at dette var en typisk snekke ... og ikke en hurtigløper som har mulighet til å ta turen på 10 timer...

 

Værstudie er et "must"... Planlegger selv turen løst den andre veien en gang i Juni 2006, og retur Juli/August, og tror nok at jeg også tar Shetland som alternativ, fremforbi rett over, som er rundt 280 NM.. Kortere strekk betyr mindre risk...

 

Hvis fler tenker på å ta turen, så må det jo gå an så tidlig, og bli enig om Måned, hvis ikke uke for planlegging osv., slik at en kan ta følge (trygghet med fler sammen). og deretter er det opp til værgudene for hva som går og ikke går... Hvis noen trenger hjelp her borte, så er det bare å rope....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg kom på som er relevant for Nordsjø-kryssinger. I sommer (2005) hadde Florø Radio fått VHF repeater på en eller annen platform (Oseberg?) sånn at vi hadde VHF dekning praktisk talt hele veien over. Vest for nullmeridianen kunne vi nå Shetland Coastguard, og rett øst for nullen kan man altså nå Florø Radio uten å måtte be oljeplattformer, supplyskip e.l. om relay. Dette var fra seilbåt, med antenna ca 18m over havnivå.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Gamleeieren av Silje, naa Astor var med i konvoy fra Vestlandet til Shetland for noen aar siden. Han fortalte at de dro ut i tre puljer. Alt etter hvilken fart de onsket. Super tur etter hva jeg forsto. Men dette var trolig i hovedsak motorbaater. De hadde ekstra drivstoff for fylling under veis.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...