Jump to content

Windy 35 Khamsin vs. Bavaria 37 Sport


LINO

Recommended Posts

Heisan,

 

Beklager skrivefeilene, men sitter offshore pa Troll feltet med engelsk keyboard:-))

 

Vurderer a kjope meg bat, og vurderer for tiden en '08 Windy 35 Khamsin (2 x D6 370) og en '10 Bavaria 37 Sport Highline (2 x D4 300).

 

Kommer sikkert her mange kommentarer pa at dette er to vidt forskjellige bater, og det er jeg fullt klar over.

 

Windy 35 Khamsin med koksgra puter og gratt dashbord en utrolig nydelig bat som det oser kvalitet av. Bavaria Highline er ogsa en meget flott bat, men i mine oyne litt mer i kategorien plastic-fantastic. MEN den har i mine oyne en mye bedre plassutnyttelse og layout enn Khamsin, og saledes en mye bedre familiebat for turer etc. Vel har Bavariaen rundt 4ft mer a boltre seg pa, men bredde og dybde gir nok den storste effekten pa layout'n.

 

Det store sporsmalet for meg er hvor god Bavariaen er i sjoen ift Windyen, som jeg vet at er en skikkelig sjobat og er behagelig i de fleste situasjoner man kan komme ut for som batforer.

 

Khamsin er jo mer en sportsbat enn Bavariaen som er en ren turbat. Ser jeg pa pengene, synes jeg at Windyen er meget hoy i pris ift hva man far nar man tar en kikk pa Baravariaen....og da begynner jo fornuften a fa fotfeste og det meste gar i grus :nonod: Naa har vel a merke Windyen to D6 motorer vs to D4 motorer, men Bavariaen er fortsatt som helt ny mye billigere enn Windyen som er 4ft kortere... :cheers_wine:

 

Sa, hva velger jeg nar jeg i utgangspunktet skal bruke baten som en kvelds, helg og turbat nedover sorlandet og svenskekysten........?

 

Antar at de som er pa dette forumet har endel meninger rundt hva som teller for en bateier etter mange ars erfaring....mye plass eller en spenstik og god sjobat?

 

Noen som har noen fornuftige innspill a komme med, og kanskje klarer a lofte seg litt opp fra patriotens hoyborg......?

Link to post
Share on other sites

Pratet ,ed Robin som jobber hos Lunde vedr motorvalg på 37`n han anbefalte helt klart D4 300 pga vekt.

Det er vel ganske klart at Vindy er en bedre kvalitet, men spør du meg så hadde ikke valget vært vanskelig, både pga pris størrelse og at det er en ny båt med garantier osv.

Bavaria kvaliteten er bra nok spør du meg, men er det detaljene som teller for deg så velg vindy, men er det funksjonalitet og plass som teller så kjøp Bav...

Hilsen Morten

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at en ikke skal kikke på stavefeil......men Morten Windy med enkel V er det for å erte eller..... :eek::cryin:

 

 

Nå er jeg Windyentusiast på min hals......og som du sier er dette to vidt forskjellige og båter derfor til forskjellig bruk. Etter min menining er Khamsin en fantastisk day/weekendcruser men ikke noen turbåt. Den har en stor svakhet og det er at den ikke har dollbord, tenk deg å krabbe gjennom vindskjermen med kalesjen oppe... :nonod: liker derfor bedre Windy 32 GT om en skal ha en båt av den typen.......Om du skal vurdere en Windy opp mot en 37 Bavaria må det bli en 37 Grand Mistral eller en 42 Bora som kansje er min drømmebåt.......Skal du ha båt til å dra på tur med og det står mellom de to overnevnte må jeg nok bite i det sure epelet og anbefale deg Bavarian :cryin: .......Trodde aldri jeg skulle si det....

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Øhhh..laver Bavaria stadig en 37 sport? På deres hjemmeside er modellen udgået og (som jeg læser det) erstattet af en 38 sport (der ser RÅ-fin ud!!!)

 

Anyway: Jeg har set begge både på messer, og jeg havde valgt Bavaria med tanke på plads og value for money. Ingen tvivl om at Windy oser af kvalitet, men Bavariaen er det fornuftige valg her, synes jeg.

 

(Norsk nationalfølelse er udeladt af denne ligning.. :-) )

 

Andy

Link to post
Share on other sites

.............. liker derfor bedre Windy 32 GT om en skal ha en båt av den typen.......Om du skal vurdere en Windy opp mot en 37 Bavaria må det bli en 37 Grand Mistral eller en 42 Bora som kansje er min drømmebåt.......

 

W 32 GT er en bat jeg har sett pa en god stund ogsa, og det er en veldig fin en for salg i Kristiansand iht finn.no. Nar jeg var pa Aaby Marina og saa pa Khamsin, og sa tok en tur over i 32 GT, sa virket GTn veldig liten i forhold. Jeg er en ganske hoy person, 189cm, og det er saledes litt viktig at jeg kan bevege meg litt uten a skalle i alt og alle. Men nar det er sagt, sa er igjen W 32 GT med koksgra innredning++ en utrolig nydelig bat.

 

Igjen sa kommer '10 B 37 S vs. '08 W 32 GT ut pa nogenlunde samme pris, og nar man da tar et besok i Bavariaen, sa sitter man igjen med folelsen av at man far mye mer for pengene ved Bavariaen. En ting jeg ikke liker ved Bavariaen, er at det kun er plast (grp) i taket nede i baten.......det gir en litt billig masseproduksjons folelse i mine oyne. Ellers er jo innredning etc. helt til a leve med.

 

Nar jeg ser pa Bavariaen, sa ser jo den ganske stor og 'paddete' ut kontra Windy batene som er adskillig mer linjelekre. Dette sier meg at Windyene skjaerer vannet mye bedre enn Bavariaen - tar jeg ikke feil, sa har Windy en mye mer utpreget V form enn Bavariaen ogsa, noe som igjen sier meg at den er bedre i sjoen.

 

Noen som har erfaring med Windy 32 GT som turbat ift plass og funksjon over tid...2-3 uker med alt av vaer? vi er to voksne og et lite barn :crazy:

 

En ting ved 32 GT vs 35 Khamsin, er solsengen GT'n har akter, den savner jeg pa Khamsinen - man kan jo fa Khamsin med solseng akter, men da bli visstnok omradet rundt sittegruppen og bord veldig trang. Er ogsa visstnok kun solgt en slik bat i norge - gar endel av de nedover i europa, og finner endel pa bruktborser rundt om i europa........egentlig ikke noe saerlig a spare pa import vs risk.

Redigert av Erling Reinemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva skal du bruke båten til? Bavarian er en stor båt. Nesten for stor (og høy). Windyen er utrolig vakker og bedre sjøbåt får du neppe.

 

Bruken vil vaere kveldsturer pa fine dager, helgeturer langs norske/svenske kysten og forhapentligvis ferieturer. Derav er det jo greit a ha litt tumleplass. Hvis jeg skal ga kun etter deign og performance, sa hadde jeg tatt Khamsinen uten tvil, men spors om kona er helt med pa den prioriteringen. Var derfor ogsa interessert i a hore hva mer rutinerte baatfolk har a si, iom at jeg selv ikke har noen erfaring med baatlivet annet enn via min kjaere 12 ft With som jeg hadde som ung pa hytta.

 

Oensker a kjope baat for a tilfredstille eventyrlysten litt - har vokst opp med hytte pa Jomfruland siden jeg var 2 ar, sa foler en trang for a se litt annet ogsa....kanskje for a finne et annet flott sted a ha hytte en gang i fremtiden..... :flag:

Link to post
Share on other sites

Khamsinen synes jeg er for trang under dekk til å være feriebåt for en familie med barn. Du må re opp i salongen - og byssa er i salongen. Dvs at du lager mat i senga. Vi endte opp med windy 37 av den grunn. Windy påstår at de har senket prisen på 37 Special Editition for å få opp volumene. Sjøegenskapene på W37 er best i klassen ihht uhavhengige tester (Motorboats Monthly).

 

Bavaria er en stor båt av en helt annen opplevd kvalitet enn Windy. Både når det gjelder tekniske installasjoner, støyisolering og kvalitet på innredning. Men den er stor - og for mange er det veldig viktig. Det er mye kubikk båt per krone.

Link to post
Share on other sites

dere er tre persjoner....

hvorfor velge så j...... stor båt? :confused:

hvis jeg hadde penger og valget og var fersk på sjøen hadde jeg helt klart valgt en mindre kvalitetsbåt kontra en alt for stor tuppevare båt som jeg karnsje ikke kommer meg ut av havn med når det blåser litt :smiley:

men det er meg da.

Link to post
Share on other sites

Siden dette egentlig er de første store båt, så kan det være lurt med noe mindre en B37 Ja. Skal du overnatte i båten så kommer fort kravene om komfortable lugarer.

 

Ta også med i vurderingen, utgifter til vedlikehold. Service på to motorer med drev = 25.000,-

Link to post
Share on other sites

Khamsinen synes jeg er for trang under dekk til å være feriebåt for en familie med barn. Du må re opp i salongen - og byssa er i salongen. Dvs at du lager mat i senga. Vi endte opp med windy 37 av den grunn. Windy påstår at de har senket prisen på 37 Special Editition for å få opp volumene. Sjøegenskapene på W37 er best i klassen ihht uhavhengige tester (Motorboats Monthly).

 

Bavaria er en stor båt av en helt annen opplevd kvalitet enn Windy. Både når det gjelder tekniske installasjoner, støyisolering og kvalitet på innredning. Men den er stor - og for mange er det veldig viktig. Det er mye kubikk båt per krone.

 

Er slett ikke uenig med deg her, og det er vel derfor jeg sitter og ser pa B37SH for a fa en egen lugar i piggen. Nar jeg sa ser pa pris for en W37GM '08 slik jeg vil ha den - skal det vaere Windy, sa skal jeg ha den nyere utgaven med grae puter og dashbord, om det sa er Khamsin eller annet. Som jeg har skrevet for, sa er dette designet og kombinasjonen noe jeg liker veldig godt!

 

Nar jeg ser pa finn.no, sa finner jeg en W37GM som evt. er slik jeg vil ha den, ref:http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21345628

MEN, sa snakker vi her ogsa 1 mill mer enn hva en B37 koster, og na har det seg slik at lommeboken min ikke er utommelig :smiley:

Jeg ma vel ogsa si meg enig noe jeg leste pa en anne trad her inne at designet av cockpit med salong et hakk lavere enn forermiljoet ikke er helt min stil, liker det bedre nar alt er pa samme plan....far liksom veldig balkong folelse slik designet er i dag.

 

Det skal ogsa sies at jeg ikke liker bater med targa boyle...og mange vil vel kanskje si at jeg motsier megselv her ved at jeg har sett pa Bavaria, men sa er det slik at man ma av og til svelge noen kameler :headbang:

 

Det er vel pga designet at jeg helst vil ha Khamsin, men sa er det dette med at det her ikke er en separat lugar i piggen....

Link to post
Share on other sites

Artig sammenlikning og som du selv sier, så er denne litt spesiell. Det hadde kanskje vært mer nærliggende å sammenlikne 37 GM med 35 Sport, selv der er Bavaria endel større enn Whindy. 35 Khamsin er en utrolig lekker, rask og sportslig ...... daycruiser. En av mine favoritter på mine yngre dager. Dette er imidlertid ingen bobåt. Hadde du fortalt at du har hytte i vannkanten og kun skullle benytte båten til dagsturer, kanskje med en natt eller to for dere tre, så ville denne passet godt. 37 Sport er en fantastisk bo-båt. Denne har enormt med plass, breie dollbord, sikker gange (selv for de minste) fra akter til baug, solid rekke, full ståhøyde i hele "underetasjen", perfekt layout i cockpit. I tillegg synes mange at den ikke ser så aller verst ut heller :smiley:. Highline versjonen er "shinet" litt opp for å gi litt mindre plast følelse og litt høyere opplevd kvalitet. Uansett er kvaliteten på Bavariabåtene bra. De scorer høyt på tester. Mange er opptatt av at båtene skal være fine bak skottene. Der scorer Windy høyt. Når det gjelder 38 Sport, så er ikke layout i cockpit så god som på 37 Sport. Dette er omtalt i en annen tråd på forumet.

Link to post
Share on other sites

Jeg til gjenta du råd Ingvar i Rednings selskapet skrev en gang : kjøp båt du vokser inn i, ikke båt du vokser ut av. 35 fot er ikke en for stor båt i dag OM man har kunnskap om sjø og båt fra før.

 

Dette er et godt råd og kan spare deg en del kronasje hvis du blir bitt av basillen......(3 fot syken)

Link to post
Share on other sites

Grått dash bord og grå puter får du på alle Windyer. Jeg hadde mørkt grått dash bord på min 37 som ble levert i 06. Vil du ha en båt som tåler sjø og gir god komfort og god fart i litt sjø og tåler å kjøres litt hardt er det Windy som gjelder etter min mening. Den testen jeg viser til over kan kjøpes på nettet. Der testes bla Bavaria og Windy. Og det er sjø egenskaper som testes. Gode sjø egenskaper handler i min verden om trivsel for alle ombord.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten:

Har ikke du annet å tenke på i dag en være på båtplassen? :lol: Du koser deg vel ute i vestakulingen? Kasta et blikk inne fjorden i går ettermiddag, men Mariel lå aleine i gjestehavna...

 

On topic

Når det gjelder valget andre båter mot bavaria så sjekk også litt hvor lang båten er. At større bredde gir dårligere komfort i sjø sier seg vel selv. Det er lettere å skjære med eggen enn flatside på kniven.

 

Ser at windy 36 er under 11 meter. Til info så er Bavaria 37 mye lenger i tillegg til 0,5 meter på bredden. Den siste foten opp til Bavaria 37 Sport er faktisk over en meter.

 

Har ligget i natt ved siden av en Atlantis som skal være over 40 fot (42)? Den er eksakt like lang som vår Bavaria 37 Sport. Mye og lange fot for pengene på Bavaria kontra mange andre merker. :flag_bp:

 

Er behovet å kjøre i 40 knop i grov sjø så må jeg innrømme at Bavariaen nok ikke er bestevalget men stort sett ellers så er det en flott tur/bobåt.

 

Per Harald

Link to post
Share on other sites

Per Harlad - jeg har Baatplassen på mobilen - og når dagen går med til å vente de håpefulles innsats på idrettsarrangement blir det litt tid til overs. Båten ble hentet i går og ligger trygt i ny plass ikke langt hjemmefra.

 

Jeg studerte en BMB 35 som lå bak meg i havna i går. Den er minst like stor som Windy 37. Den største utfordringen for sjøegenskapene er bredden i forskipet og en meget markant chine for å få bredde i kabinene. Her slår nok sjøen godt oppi.

 

Windy prioriterer sjøegenskaper - da blir båtene smalere. Akkurat som en NordWest om man sammenligner med en Princess.

Link to post
Share on other sites

Takk til alle for mange nyttige innspill - så absolutt en positiv opplevelse å være på forumet :sailing:

 

Diskusjonen har ihvertfall gjort at det ikke blir noen W35K, og konklusjoen blir nok at jeg bruker årets sesong til å gjøre en mer detaljert behov og produkt analyse for å gjøre det riktige valget.

 

Men, når det er sagt, så sitter jeg igjen med den følelsen at man må ha egen lugar i piggen for at man skal kunne bruke båten som turbåt, og da må man i mine øyne fort opp i 35+ fot, noe som igjen medfører at vi snakker 2 mill + for en skikkelig båt av bra merke av nyere årgang. Orker nemlig ikke flere oppussings prosjekter :sweat: Skjønner at finanskrisen ikke har fått særlig godt tak og at det fortsatt er mye store høvdinger blandt folk :smiley:

 

.....og når det er sagt, så ga jeg tydelig utrykk for at jeg skulle bruke båten som bl.a turbåt når jeg var i butikk, men hørte ikke noe fra selger om at W35K ikke egnet seg til det...var derimot veldig positiv til hele båten.....men så skal jo de selge båter også :diving: ...men den langsiktige kunderelasjonen blir vel kanskje ikke så god når man etterhvert ikke kan stole på de råd man får ved kjøp :cheers:

 

So long!

Link to post
Share on other sites

Hver og en må gjøre seg opp sin mening om hva som egner seg for tur. Noen liker jo å padle og sove i telt også :wink:

 

Windy 37 er den beste turbåten til Windy i den prisklassen.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21787205

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21169818

(denne er vel gamle båten til KOB)

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21042777

 

de har rast 1/2 mill i pris minst siden jeg byttet inn min i 2008.

 

hvilken forhandler var du hos? Aaby eller Norsk Båtsenter?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...