Jump to content

Måkeskremmer


Ariel Hovedøya

Recommended Posts

En måkeskremmer kan ha motsatt effekt. Hadde en Gullsweep (roterende type) med tilsynelatende god effekt i to sesonger men i år så jeg at det var nesten bare båten min som hadde måkemøkk på kalesjen. Så en dag tidlig i sesongen oppdaget en måke som fløy rundt og bomba båten min. Kanskje den hadde unger i nærheten eller noe?

 

 Har ikke bruk den siden og har hatt lite problemer.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på biltema og kjøpt tre små flaggstangholdere og festet på targabøylen. I disse setter jeg tre fiskestenger som peker hver sin vei, og og det vanskelig å lande på kalesjen. Funker fint, og er ganske raskt å ta av og på. Men det er jo ikke pent når båten ligger i båsen og det stikker ut fiskestenger i alle retninger, da. Men det er svært vanskelig å lande.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Kjøpte en "Hauk" i Stockholm (a`la Bergstad sin, i melding #22) , til 999,- S.Kr.

 

Dette er typiske Kina-varer som neppe er verd mer. Det måtte i tilfellet være om hauken hadde en mye lengre pisk, jo lenger - desto bedre!

 

Nå har jeg ikke fått montert min ennå , blir først til våren. Men på Oslo Lufthavn/OSL , inne på selve flyplassområdet, er det flere brukere

som har satt opp slike. Bla.a. Spirit Air Cargo (Tidligere SAS Cargo).

 

Her er man spesielt plaget av kråker , det er også mye kaier - men siste virker ikke å lage problemer. Kråkene hakker hull bla.a i

fiskekasser (isopor) og tar for seg av fersk laks.

 

Haukene til Spirit er montert på lange svaiende pisker av glassfiber (10-15 meter lange?) og er montert på taket av fraktterminalen. Sammen

med linen de er festet til piskene med blir det veldig naturtro flukt på "haukene".

 

Jeg har observert fra vinduet på egen arbeidsplass (ikke langt fra Spirit) , at fugler holder seg unna. Men når det er ekstra lange pisker

så må man passe på at haukene ikke vikler seg fast i stanga. Også når det er helt vindstille så henger haukene rett ned, akkurat som de har

"daua".

 

Skulle vært artig å få laget og tilpasset "det perfekte" hauke-skremselet.

 

Se opp for hauker og lange pisker til våren og sommeren , tipper dette kan bli årets sommer-hit! :)

Redigert av krabbelars (see edit history)

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...