Jump to content

Måkeskremmer


Ariel Hovedøya

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med "Skremmern". Denne skal sende ut en høyfrekvent lyd som vistnok skal skremme vekk måkene.

Hvis den du kaller "Skremmeren" er den samme som tidligere er omtalt som "Drittlei", så er det erfaringer her inne, ja. Søk på "Drittlei", eller klikk her...

Maritim bl.a. selger denne. Legg merke til kommentarene om nødvendige hensyn. Du ser også kommentarer der om manglende tetting i tidlige modeller.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke fraråde noen å gjøre noe som helst, men min erfaring er at både hubroer, ugler, slager og annet småkryp kun hjelper noen dager. De må flyttes på så og si daglig og til slutt ler måkene av deg. I nærområdet her var det noen som satte opp en hubro på en trebåt. ( denne båten lå på et lite vann i et tettbebygd nabolag) Første uka var det et helvetes leven med at 10 måker kretset omkring og skrek som aldri før.Nabolaget ble holdt våken hele natta. dereter våget en og en måke seg farlig nær, og til slutt satt de på huet til hubroen. Ergo, det funker bare for en tid. Så må man gå til innkjøp av pipeboksen. Den koster en del, men verdt pengene. Forøvrig med solcellepanel, for de som ikke kjenner til dem. For optimal effekt kan man kjøpe to, slik at de dekker 360 grader.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg kjøpte drittlei/skremmeren i høst, og den har vært i bruk i hele vinter. Ikke noe kondens eller fuktproblemer.

Kjøpt på SWANG/oslo ca september 09.

Brukt den på hytta i vinter for å skremme bort rådyr (og jegere) (de har gått i en bue på ca 10-15 meter rundt den (rådyrene). nok til å redde endel planter/trær).

Har hengt ute i solveggen hele vinter, og har fungert selv med den lille solen til å lade opp.

unntagen januar, hvor den "orket" 3-5 varslinger.

 

Mest av grunnen til at jeg kjøpte den var at nabobåten hadde den.

Det var en fancy windy som lå 2 plasser til skrå for meg.

Når vi kom til til kai om natten og soste litt rundt på bryggen, og så det røde lyset som blinket og hørte lyden jo nærmer vi kom (øker i styrke jo nærmere du kommer), trodde jeg det var "steg 1" i en alarm i å nærme seg den båten.

 

Inntil "folk" blir vant til hva dette er, er det en ypperlig "skremmer" på den måten også.

 

Jeg fester min i lanternemasten så den peker bakover/mot kalesjen.

Det vil også si at folk som går tur langs bryggen ikke blir dektert, men går de ut på landgangen begynner det å pipe og lyse.

Føler deg litt dum da uansett, og folk på land/vakt vil kikke i den retningen.

 

Ellers har jeg også gullsweep (som har blitt rappet 2 ganger), så jeg er spent på hva som virker best.

 

Kommer vel noen og tar alt sammen :)

Redigert av victor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Er skremmern det beste?

 

Hva med en slik stang med røde flapper på (måkejager, tror jeg det heter) ? Er ikke den bra (nok) ? :confused:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Trodde ikke ren produktreklame fra forhandler var tillat her. Men det spørs om dette har gått under radaren.
Når forhandler/ proff næringsdrivende skriver her, så er det gjerne med et tilsnitt av serviceminded deltagelse.

Kommentar fra moderator: Det har du helt rett i, men 'skremmern' har spammet forumet i en grad at jeg har problemer med å følge opp...
Siden du stiller relevant spørsmål lar jeg reklamen deres stå denne gangen.
Jeg har hatt den gamle måkeskremmeren tidligere. Den sluttet å pipe tidlig i sesong to.

Hva er forbedret på den nye?
Link to post
Share on other sites

Har et såkalt overtrekk som du bruker på bilen med strikker, og i tillegg en slik "rondell" med røde vimpler over hardtoppen. Overtrekket ligger jo å blafrer litt hele tiden, så måkej...... er nok skeptiske til å sette seg på noe som er i bevegelse. Har hatt dette nå i 2 år, og ikke en eneste måkeshitt å se. Trekket koster ikke mange kronene på Biltema..... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Beklager spaming. Har ikke lest reglementet godt nok, noe jeg beklager. Jeg skal ikke reklamere mer.

 

For å svare på spm så er fugleskremmeren forbedret. Det var problem med at det kom kondens inn i sensoren på noen av skremmerene. Dette er forbedret slik at den nå er helt tett.

 

Som sagt, beklager spaming. Vil ikke skje igjen.

 

Mvh fugleskremmeren

Link to post
Share on other sites

Jeg syns disse boksene bråker fælt hvis man oppholder seg i havna.

Jeg har ved et par anledninger "smettet" en splittet melkekartong over spetakkelet, da har det blitt stille.

I noen havner omtaler kanskje havnereglementet slike innretninger.

 

Er ikke imponert over virkningen av disse, selv uten melkekartong.

Jeg bruker hyssing fra topplanternen og frem til baugen, det fungerer godt i de periodene jeg er plaget av fugler.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Enig i at disse boksene lager mye støy. Trønderenergi har utplassert en serie av disse i tettbygd strøk her i Trondheim og lyden går igjennom marg og bein på oss som er naboer til eiendommen. Vi må holde vinduer og dører lukket for å unngå støyen. Men jeg antar at boksene ikke er laget for bruk i tettbygd strøk.

Redigert av ulfkri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brukt slanger på min båt siden sommeren i fjor , har enda ikke hatt måkeskitt på mine kalesjer . Kun naboene rundt har nå problem. men hva gjør det.

Tror det er like mange meninger som løsninger. Som dere ser her så har jeg 3 stk slanger kjøpt i strømstad på lekebutikken. dekk fly og kalesje over bak har til dags dato ikke hatt noe måkeskitt. Bildene er tatt på senhøsten i fjor da hadde jeg ikke vært i båten på 1 uke. 

 

bilde

bilde

bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne igjen ..Da mine slanger ikke har noen effekt lenger prøver jeg på nytt med med Scarem hawk måkejager. Denne har nå stått oppe siden fredag og har registrert at måkene holder seg unna men hvor lenge. Brygga vi er på har et stort problem med at det er en måkefamilie eller to som har tatt over brygga helt. Nå vil vi bli kvitt faanskapet :lol: Noen andre som har god eller dårlig erfaring med denne dragen

bilde

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

"Drittlei" med irriterende lyd, er bare irriterende for oss i nabobåtene:

bilde

 

Her ligger måka i timesvis mens "drittlei" irriterer meg som holder på i båten. Måka ligger vel en drøy halvmeter fra støysendere, mulig måka er døv.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Løfter denne igjen ..Da mine slanger ikke har noen effekt lenger prøver jeg på nytt med med Scarem hawk måkejager. Denne har nå stått oppe siden fredag og har registrert at måkene holder seg unna men hvor lenge. Brygga vi er på har et stort problem med at det er en måkefamilie eller to som har tatt over brygga helt. Nå vil vi bli kvitt faanskapet :lol: Noen andre som har god eller dårlig erfaring med denne dragen

 

Vi har montert to slike hauker - en på hver flytebrygge og disse synes å holde kalesjene fri for måkedritt - noe som var hovedhensikten med montasjen. Den ene har hengt oppe i en måned og måkene holder seg fremdeles borte. Jeg var nylig gjennom Danmark og Tyskland med bil og mengder av slike hauker var i bruk her. På jorder, bygninger og båthavner og mange steder ellers, så mange har i hvert fall god tro på den. Vi betalte kr 2.500,- pr. stk - noe som selvfølgelig er en ågerpris. De koster etter sigende kun 1.400,- kr i DK. Eller kun.....  det er jaggu meg dyrt det også.

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Små gummislanger har fungert 100% i hele sommer på en nabobåt i vår havn, skal nå kjøpe det selv da min båt med ny kalesje 5m lenger bort er rene toalettet for måkene.

Laget forøvrig provosoriske "slanger" av tynt svart tau fra krabbe teina i desperasjon sist jeg var der, laget en stor knute i ene enden som ble surret med gaffateip for å få annen farge på "hodet" la de 30cm lange tauene i S,er....ikke en måkeskitt på de 3 dg jeg var der:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...